Gå til innhold

Matforgiftning vs omgangssyken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen spyr, spyr, spyr og spyr. Så sitter han på do. Nå gikk han nettopp rundt og hakket tenner uten å fryse...

Hvordan kan vi vite om det er noe han har spist som forårsaker dette, eller om det er omgangssyken og dermed smittsomt... Han har vært på jobb i natt så vi har ikke spist det samme som han.

Jeg er IKKE interessert i å hverken spy selv eller ha et spyende barn hengende rundt... hun er vel neppe i stand til å treffe bøtte eller dass hvis det skulle skje heller.

Skrevet

Min erfaring er at når man har spist noe dårlig, så er sjansen for å spy litt mindre enn hvis du har omgangssyken. Hvis han både spyr og har diare er det nok kanskje omgangssyken. Har du sprit i huset? ;-) Sprit alle dørhåndtak, dosetet og ikke sov i samme rom. Men dere blir vel kanskje smittet uansett..

Skrevet

Min erfaring er at når man har spist noe dårlig, så er sjansen for å spy litt mindre enn hvis du har omgangssyken. Hvis han både spyr og har diare er det nok kanskje omgangssyken. Har du sprit i huset? ;-) Sprit alle dørhåndtak, dosetet og ikke sov i samme rom. Men dere blir vel kanskje smittet uansett..

Ok... Han har spydd endel på tom mage og, så hvis det var maten hadde det kanskje holdt at han hadde fått opp den.

Kan jeg vaske dørhåndtak med absolutt vodka? *blondinespørsmål*

Skrevet

Ok... Han har spydd endel på tom mage og, så hvis det var maten hadde det kanskje holdt at han hadde fått opp den.

Kan jeg vaske dørhåndtak med absolutt vodka? *blondinespørsmål*

Ja, det er bedre enn ingenting. Men på apoteket og vita har de "antibac" for hud og overflater. Også smart å vaske hendene med det før man tar seg til munnen og før man spiser.

Skrevet

Matforgiftning kommer som regel akutt, rett etter det forgiftede måltidet. Omgangsyken begynner som regel mer snikene, småkvalm og uggen som tiltar etterhvert.

Skrevet

Matforgiftning kommer som regel akutt, rett etter det forgiftede måltidet. Omgangsyken begynner som regel mer snikene, småkvalm og uggen som tiltar etterhvert.

Takk for svar, det begynte rett etter inntak av mat, midt på natten. Har ikke spurt om han følte seg dårlig før det...

Skrevet

Ja, det er bedre enn ingenting. Men på apoteket og vita har de "antibac" for hud og overflater. Også smart å vaske hendene med det før man tar seg til munnen og før man spiser.

Ja håndvasken er jeg nøye på. Har tatt et håndkle til oss hver på badet nå også, i tilfelle... Grøss og gru altså.

Skrevet

Ja håndvasken er jeg nøye på. Har tatt et håndkle til oss hver på badet nå også, i tilfelle... Grøss og gru altså.

Ja, grøss og gru. Det finnes vel knapt noe verre enn omgangssyken når det står på. Jeg holdt meg unna i forrige uke, og det tror jeg var på grunn av spriten. Lykke til!

Gjest Tacomix
Skrevet

Når

jeg

ble

matforgiftet

fikk

jeg

kraftig

diare,

vondt

i

magen

og

høy

feber.

Skrevet

Det høres ut som om det er omgangssyken han har fått - men jeg tror ikke det er mulig å finne ut av det med 100% sikkerhet uten en tur til legen for å få tatt en del prøver.

Jeg kjnner meg godt igjen i hans symptomer etter å ha ligget rett ut hele forrige uke. Det litt "spesielle" denne gang er at det fort varer noen dager lenger enn en "vanlig" omgangssyke.

Skrevet

Det høres ut som om det er omgangssyken han har fått - men jeg tror ikke det er mulig å finne ut av det med 100% sikkerhet uten en tur til legen for å få tatt en del prøver.

Jeg kjnner meg godt igjen i hans symptomer etter å ha ligget rett ut hele forrige uke. Det litt "spesielle" denne gang er at det fort varer noen dager lenger enn en "vanlig" omgangssyke.

Æsj ja, det ser nok stygt ut til å være omgangssyken dette her. Nå har han spydd en gang eller to i timen i 8 timer...

Gjest togli
Skrevet

Minstemor spydde seks ganger i natt og fire ganger på morrakvisten idag :-(

Nå spyr hun ikke lenger, men har istedet fått diare... Hos oss går det omgangssyke nå, og det har jeg inntrykk av at hele landet sliter med for tiden. Vil tro det er omgangssyken mannen din har også..

Skrevet

Minstemor spydde seks ganger i natt og fire ganger på morrakvisten idag :-(

Nå spyr hun ikke lenger, men har istedet fått diare... Hos oss går det omgangssyke nå, og det har jeg inntrykk av at hele landet sliter med for tiden. Vil tro det er omgangssyken mannen din har også..

Han har heldigvis sluttet å spy nå... Spydde to-tre omganger hver time i 8,5 timer ca. Stakkars han har ikke sovet på over et døgn for han jobbet natta i natt. Men nå har han sovet litt da, 1,5 time eller noe.

HÅPER han er ferdig nå. Jeg blir jo direkte kvalm av lydene han lager. Håper selvsagt det bare er derfor jeg er kvalm og ikke fordi jeg har blitt smittet.

Gjest togli
Skrevet

Han har heldigvis sluttet å spy nå... Spydde to-tre omganger hver time i 8,5 timer ca. Stakkars han har ikke sovet på over et døgn for han jobbet natta i natt. Men nå har han sovet litt da, 1,5 time eller noe.

HÅPER han er ferdig nå. Jeg blir jo direkte kvalm av lydene han lager. Håper selvsagt det bare er derfor jeg er kvalm og ikke fordi jeg har blitt smittet.

Huff da..Her går vi bare rundt og kjenner på diverse eventuelle kvalmefornemmelser. Minstemor hadde ikke spydd siden i formiddag, men spydde igjen to ganger for et øyeblikk siden :-(

Hun er merkelig nok veldig oppegående mellom spyinga. Etter siste spykule kunne hun snusfornuftig fortelle at "det e skikkli ekkelt å spy asså, mamma. Du skulle bære visst!"

God bedring til gubben og krysser fingra for at dere (og vi) slipper unna ;-)

Skrevet

Matforgiftning kommer ikke alltid like etter inntak på mat; det ser ut til å variere fra person til person.

En kollega feiret en rund dag med masse gjester. Nesten alle ble syke. Noen ble syke straks, andre først timesvis etterpå. Noen få ble ikke syke; det var de som ikke hadde smakt kinakål...

Skrevet

Æsj ja, det ser nok stygt ut til å være omgangssyken dette her. Nå har han spydd en gang eller to i timen i 8 timer...

Hvis han har behov for litt vektreduksjon, så får dere se det positive i dette.

Selv gikk jeg ned 4 kg, og jeg hadde egentlig ikke så mye "ekstra" å ta av.

Så nå er jeg allerede klar for sommer- og badesesongen...:-)

Skrevet

Hvis han har behov for litt vektreduksjon, så får dere se det positive i dette.

Selv gikk jeg ned 4 kg, og jeg hadde egentlig ikke så mye "ekstra" å ta av.

Så nå er jeg allerede klar for sommer- og badesesongen...:-)

Det ser faktisk ut som det er over. Kun 8 timers spying og driting, ikke noe mer. Tviler på at han har gått ned noe særlig, selv om farris og eplejuice var det eneste han fikk i seg i hele går.

Skrevet

Det ser faktisk ut som det er over. Kun 8 timers spying og driting, ikke noe mer. Tviler på at han har gått ned noe særlig, selv om farris og eplejuice var det eneste han fikk i seg i hele går.

Da var/er han vesentlig heldigere enn meg.

Det tok 5-6 dager før jeg klarte å ta til meg næring som ikke forsvant like fort ut som den kom inn.....

Skrevet

Da var/er han vesentlig heldigere enn meg.

Det tok 5-6 dager før jeg klarte å ta til meg næring som ikke forsvant like fort ut som den kom inn.....

Ja, har hørt den skal være fæl i år. Har også hørt at det ikke bare er et døgns inkubasjonstid heller, men det kan fort gå 4-5 dager før andre merker noe. Nå har jeg blitt syk på andre måter (super-forkjøla) så jeg håper ikke jeg får omgangssyken på toppen. Men selv om han var heldig med denne runden har han nettopp blitt frisk fra influensa + halsbetennelse og bihulebetennelse, så nå har han vel fått nok for en stund.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...