Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei..

jeg er en jente på 16 år, som så og si er helt avhengig av mat..klarer meg ikke lenge uten..tenker på mat hele itden..mitt høyeste ønske er verken penger, en bra mann e.l., men å ha den egenskapen at jeg kan spise så mye jeg vil uten å legge på meg..men sånn er det ikke nå da..jeg er ikke smell-feit, men er 1,75 cm høy og veier 75 kg, og jeg tror det er veldig mye. Jeg trener en god del for å komme litt ned i vekt, men det hjelper lite på, for jeg klarer ikke å slutte å spise så mye. Mange ganger prøver jeg å kaste opp for jeg får så dårlig samvittighet etterpå, men får det (heldigvis) ikke til. Jeg klarer så å si aldri å slutte et måltid før magen min (som er passe flat til vanlig) er så stor at det føles som om den skal sprekke. hva kan jeg gjøre??? vil ikke være et matvrak og at hele tiden min skal gå til å tenke på mat..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26922-matgal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære justagirl! Det er vel ikke mange som kan spise i store mengder uten at dette merkes på kropp og vekt. Likevel er kroppen vår avhengig av å få tilført viktige næringsstoffer daglig for å kunne yde maksimalt. Mange beskriver denne hungeren,"sulten" som du opplever. Spiseforstyrrelser regnes til de psykiske lidelsene innen medisinen og blir ofte komplisert da tanker og følelser knyttet til mat, vekt, kropp og utseende som regel også kan gi kroppslige symptomer i tillegg. Mange har likevel fått god hjelp i å lære seg mer om mat og ernæring, riktig kosthold for å døyve sulten. Jeg vil råde deg til å kontakte en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg med å sette opp en kostplan tilpasset deg og ditt behov, slik at de viktigste næringsstoffer blir sikret daglig og noe av suget antagligvis vil avta. Foruten spiseforstyrrelser kan enkelte andre sykdommer som f.eks sukkersyke, stoffskiftesykdommer også føre til at en opplever en konstant sultfølelse. Jeg vil råde deg til også å snakke med en lege om hvordan du har det, lykke til på veien videre!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26922-matgal/#findComment-110136
Del på andre sider

Gjest hei!!

Kjære justagirl! Det er vel ikke mange som kan spise i store mengder uten at dette merkes på kropp og vekt. Likevel er kroppen vår avhengig av å få tilført viktige næringsstoffer daglig for å kunne yde maksimalt. Mange beskriver denne hungeren,"sulten" som du opplever. Spiseforstyrrelser regnes til de psykiske lidelsene innen medisinen og blir ofte komplisert da tanker og følelser knyttet til mat, vekt, kropp og utseende som regel også kan gi kroppslige symptomer i tillegg. Mange har likevel fått god hjelp i å lære seg mer om mat og ernæring, riktig kosthold for å døyve sulten. Jeg vil råde deg til å kontakte en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg med å sette opp en kostplan tilpasset deg og ditt behov, slik at de viktigste næringsstoffer blir sikret daglig og noe av suget antagligvis vil avta. Foruten spiseforstyrrelser kan enkelte andre sykdommer som f.eks sukkersyke, stoffskiftesykdommer også føre til at en opplever en konstant sultfølelse. Jeg vil råde deg til også å snakke med en lege om hvordan du har det, lykke til på veien videre!

Heisann!!

Har det på akkurat samme måte som deg! Jeg lever for mat liksom..Men fra i måren av skal jeg slutte med det, det blir nok hardt, men jeg skal greie det! Orker ikke å ha det slik jeg har det nå..

Har laget meg en kostplan jeg skal følge, det hjelper!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26922-matgal/#findComment-111799
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...