Gå til innhold

Rehab og over på attøfring eller jobb?? Hjelp!! Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått på rehabiliteringspenger i 1 år i mars nå og begynner å bli såpass frisk at jeg kunne tenkt å prøve meg forsiktig i jobb igjen.. Har vært heldig og er fortsatt fast ansatt i min bedrift.

Problemet er som følger:

Hatt en hodeskade og takler ikke stresset i min tidligere jobb lenger. Dermed kan jobben tilby meg forefallende arbeid, det ingen andre har tid eller ork til å gjøre. Dette er veldig lite motiverende for meg, spesielt i og med at jeg vet jeg aldri kan komme tilbake til det ansvaret jeg hadde. Hvem har vel lyst til å innstille seg på å arkivere og punsje på fulltid, som sitt ansvarsomeråde...?

Så tanken på å forsøke attføring er jo der.. Men har jeg krav på dette da jeg alt har en annen utdannelse (barnevernspedagog) jeg IKKE vil bruke? Har jeg da krav på en ny utdannelse under attføingstiltaket eller vil de presse meg inn i en eller annen barnehagejobb jeg ikke er intr i??? Må man forsøke jobb av et eller annet slag for å få en ny utdannelse (måttet tatt utdannelse tilpasset et begrenset hode også.. men vet jeg før eller siden skal utdanne meg innen akupunktur..)

Håper virkelig noen kan hjelpe meg er utrolig usikker og fortvila på hvordan jeg skal sakte men sikkert komme meg tilbake i jobb som er drømmen..

Setter utrolig stor pris på all hjelp!!!

Gjest magtor
Skrevet

Du skriver at du ikke er interessert i en jobb med barn? Det bryr ikke NAV seg om.

Gjest magtor
Skrevet

Du skriver at du ikke er interessert i en jobb med barn? Det bryr ikke NAV seg om.

Det vil si. NAV forstår hvis det er pga. en sykdom, men om det kun er pga. viljen så er dem ikke snille.

Skrevet

det vil si at de kan forlange at jeg skal jobbe med noe som ikke passer meg i det hele tatt?

:( Jeg gir opp, syns det er dårlig gjort hvis de kan straffe meg på den måten fordi jeg har tatt en utdannelse tidligere...

NAV skjærer altså fort igjennom og bestemmer hvor man skal plasseres i jobb?

fei1365380229
Skrevet

Joda de bryr seg om det. Her på vårt NAV kontor ihvertfall. Du behøver jo ikke si: "gidder jeg ikke.....", men kanskje "tror ikke jeg orker".

Har selv jobbet med attføring og vi tar utgangspunkt i hva personen har interesse for, men det skal være hensiktsmessig og med muligheter for å komme ut i jobb etter evt. utdannelse.

Skrevet

Joda de bryr seg om det. Her på vårt NAV kontor ihvertfall. Du behøver jo ikke si: "gidder jeg ikke.....", men kanskje "tror ikke jeg orker".

Har selv jobbet med attføring og vi tar utgangspunkt i hva personen har interesse for, men det skal være hensiktsmessig og med muligheter for å komme ut i jobb etter evt. utdannelse.

Tusen takk, det var litt mer opppløftende svar.. Ble litt satt ut her over om det gikk ann å være så kyniske.. Er klart de vil ha meg tilbake ig jobb. Men syns det er for ille om det skal skje til enhver pris...

Orker ikke jobbe med barn, da jeg er overfølsom for lyd og mas fortsatt.. Noe som ikke vil ta seg heldig ut i en slik arbeidssituasjon. Og husker jo ikke stort av utd heller etter 5 år og 2 hodeskader :s

Det jeg hadde tenkt var å ta en utdannelse over langen slik at hodet mitt ble vant til konsentrasjon (og jeg kunne ta det rolig de dagene hodepinen er som verst..). Altså prøve et deltidsstudie (og akupunktur som jeg har tenkt på, har flere skoler med undervisning rundt 3 ganger i uka.. noe jeg kan leve med.. forhåpentligvis..)

Er bare så redd for at de skal sitte og vedta slik jeg har opplevd en del ganger til nå, mot klientens vilje. Virker som de KUN er intr i å få alle tilbake til enhver pris, selvom dette går på bekostning av videre bedring..

fei1365380229
Skrevet

Tusen takk, det var litt mer opppløftende svar.. Ble litt satt ut her over om det gikk ann å være så kyniske.. Er klart de vil ha meg tilbake ig jobb. Men syns det er for ille om det skal skje til enhver pris...

Orker ikke jobbe med barn, da jeg er overfølsom for lyd og mas fortsatt.. Noe som ikke vil ta seg heldig ut i en slik arbeidssituasjon. Og husker jo ikke stort av utd heller etter 5 år og 2 hodeskader :s

Det jeg hadde tenkt var å ta en utdannelse over langen slik at hodet mitt ble vant til konsentrasjon (og jeg kunne ta det rolig de dagene hodepinen er som verst..). Altså prøve et deltidsstudie (og akupunktur som jeg har tenkt på, har flere skoler med undervisning rundt 3 ganger i uka.. noe jeg kan leve med.. forhåpentligvis..)

Er bare så redd for at de skal sitte og vedta slik jeg har opplevd en del ganger til nå, mot klientens vilje. Virker som de KUN er intr i å få alle tilbake til enhver pris, selvom dette går på bekostning av videre bedring..

Jeg har ikke jobbet på NAV, men jobbet tett opp mot NAV og gitt råd om hva som bør skje videre i attføringssaker.

En ting som ofte er tilfelle dessverre er at mennesker som er syke tror de skal klare mer enn de klarer og da må vi prøve å få de til og innse sine begrensninger. Vi hadde god tid pr. person der jeg jobbet, men det har de ikke på NAV, derfor kan kanskje det som kommer ut av munnen deres enkelte ganger bli tatt ille opp :).

Sett opp en god handlingsplan med begrunnelser og evt. jobbmuligheter etterpå så kan det kanskje la seg gjøre å studere deltid.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...