Gå til innhold

Hvordan hjelpe 2.klassingen


Anbefalte innlegg

Gjest efoll

Har hatt samtale med læreren til min 2.klassing i dag (jente), og det viser seg at det meste går greit, men hun er av den typen som helst bare gjør det hun MÅ og gidder ikke jobbe så mye faglig. Læreren sier hun hadde høye forventninger til henne, men at de ikke helt innfris, nettopp fordi jenta ikke "gidder". Hun drømmer seg også bort og er ganske distré. Vi må også øve på lesing. Hun sier at hun KAN jo lese, så hun behøver ikke øve....Leksene er et mas.

Hvordan skal jeg inspirere henne til å bli ivrigere?

Vi har alltid brukt mye bøker. Hun blir lest mye for og hører masse på lydbøker. Det blir vel mye dvd'er innimellom, da.

Det virker som om hun blir fort lei.

Sosialt var det også litt å "sette fingeren på", men det var vi klar over fra før. Hun leker ikke med så mange og tør ikke helt å spørre om å få bli med, i frykt for å bli avvist (som hun jo også blir). Men hun har lekekamerater, altså.

Jeg vil så gjerne hjelpe jenta mi, men hvordan? Finnes det noen gode bøker om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269224-hvordan-hjelpe-2klassingen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mamsentilto

Det må i tilfellet være helsesøster på skolen. Hun er ikke særlig mye på skolen, tror jeg. Kun for å sette vaksiner og sånt.

Helsestasjonen er vel bare for førskolebarn?

Men takk for svaret, uansett.

Helsesøster er på skolen vår (en liten skole) fast en dag pr mnd.

Annonse

Det er sikkert en sosiallærer på skolen, han/hun kan helt sikkert hjelpe dere.

Men jeg reagerer på en ting, læreren _forventer_ at hun skulle gjøre det bedre, være mer aktiv etc. Vet jenta dette, altså sier læreren til henne at han/hun forventer bedre av henne så er noe riv ruskende galt. Det er å slå selvfølelsen hennes rett i bakken, særlig siden hun er redd for å bli avvist i utgangspunktet. Hun vil egentlig fikse dette, men får høre av læreren at hun bør kunne bedre så gidder hun ikke etterhvert fordi hun mener selv at hun prøver og at det ikke er godt nok.

Dette med sosialisering syns jeg ikke det skal fokuseres så mye på så lenge hun har venner og trives med de hun har. Det er ikke noe morsomt å bli presset til å være mer sosial enn man egentlig bare fordi læreren forventer det.

Jeg ser at jeg har alle piggene ute her, men dette er veldig close to home for meg, dette med å ikke "gidde" å yte fordi man vet at det ikke er godt nok. Ros, ros, ros og masse ros er det hun trenger og dette burde læreren vite. Jeg hadde også for høye krav til megselv fordi jeg egentlig ikke ville lære noe, jeg ville bare kunne det og tok derfor de fleste snarveier jeg kunne.

Jeg håper virkelig at dere finner ut av dette og at læreren går tilbake i bøkene sine og ser at det er andre måter å få ungene intressert på enn å si at man _forventer_ at de gjør bedre.

Gjest efoll

Det er sikkert en sosiallærer på skolen, han/hun kan helt sikkert hjelpe dere.

Men jeg reagerer på en ting, læreren _forventer_ at hun skulle gjøre det bedre, være mer aktiv etc. Vet jenta dette, altså sier læreren til henne at han/hun forventer bedre av henne så er noe riv ruskende galt. Det er å slå selvfølelsen hennes rett i bakken, særlig siden hun er redd for å bli avvist i utgangspunktet. Hun vil egentlig fikse dette, men får høre av læreren at hun bør kunne bedre så gidder hun ikke etterhvert fordi hun mener selv at hun prøver og at det ikke er godt nok.

Dette med sosialisering syns jeg ikke det skal fokuseres så mye på så lenge hun har venner og trives med de hun har. Det er ikke noe morsomt å bli presset til å være mer sosial enn man egentlig bare fordi læreren forventer det.

Jeg ser at jeg har alle piggene ute her, men dette er veldig close to home for meg, dette med å ikke "gidde" å yte fordi man vet at det ikke er godt nok. Ros, ros, ros og masse ros er det hun trenger og dette burde læreren vite. Jeg hadde også for høye krav til megselv fordi jeg egentlig ikke ville lære noe, jeg ville bare kunne det og tok derfor de fleste snarveier jeg kunne.

Jeg håper virkelig at dere finner ut av dette og at læreren går tilbake i bøkene sine og ser at det er andre måter å få ungene intressert på enn å si at man _forventer_ at de gjør bedre.

Takk for et bra svar.

Grunnen til at hun forventer mer er nok fordi hun lærte greit å lese, samt at hun generelt er en ganske kvikk unge med et veldig bra språk. Men ærlig talt så tror jeg også det er fordi jeg er bibliotekar, og læreren vet at vi bruker mye bøker hjemme. Det er liksom hovedinteressen min, men slett ikke farens :)

Det er jo synd hvis mitt yrkesvalg skal gi datteren min problemer! Og jeg forsøker å gi henne leseglede og leselyst fordi jeg selv har så stor glede av det.

Men leseleksene fra skolen synes hun er dødskjedelige, og det er tusen protester når hun skal lese dem. Når jeg leser høyt for henne, derimot, er hun kjempefornøyd. Og når hun får høre lydbøker.

Jeg tror deg når du sier at det som virker er ros, og jeg er sikker på at det kan vi bli bedre på.

Det må i tilfellet være helsesøster på skolen. Hun er ikke særlig mye på skolen, tror jeg. Kun for å sette vaksiner og sånt.

Helsestasjonen er vel bare for førskolebarn?

Men takk for svaret, uansett.

Helsestasjonen har faktisk "ansvaret" for barna til de er 15-18 år gamle. Så du kan godt kontakte dem.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...