Gå til innhold

Småbarn og lesing

Anbefalte innlegg

Gjest Hvordan gå frem?

Treåringen min er interesert i boksstaver. Jeg ser ingen grunn til og ikke skulle lære ham det siden han er intressert.

Men hvordan går jeg frem? Skal jeg lære ham de store bokstavene først? Blir det ikke bare forvirring om jeg lærer ham både små og store samtidig? Skal jeg si hva f.eks konsonanten P heter eller skal jeg bare si leselyden som er i et ord?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269250-sm%C3%A5barn-og-lesing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke erfaring, og vet ikke hva som er riktig fremgangsmåte.

Men jeg har sett litt på et par småprogrammer som man kan laste ned gratis fra

http://www.wartoft.nu/program/

Det er en svensk dame som har utviklet programmene, og deriblant MiniSebran og Sebran, som er for småbarn, og som hovedsaklig fokuserer på bokstaver, men også litt bildelotto osv.

Du kan jo ta en titt og se om det kan være noe for dere. (Spillene er oversatt til flere språk, deriblant norsk).

Vi begynte med å kalle bokstavene for Marte sin bokstav (M), Erik sin bokstav (E) osv. Vi kikka i ABC-bøker (ABC-boka mi, Kari Grossmann) og sa f.eks at der er Marte sin bokstav, og den sier MMMM.

Begge mine begynte å skrive bokstaver, og lærte seg vel å lese den veien. De skreiv f.eks bursdagskort sjøl hvis jeg fortalte hvilken bokstav de skulle skrive.

GRATULERER blir da: Gro sin bokstav + Ruth sin bokstav + Andreas sin bokstav etc.

Vi har også sett mye på skilt, og leita etter deres forbokstaver der. Stoor stas å finne K'en sin i et butikkvondu f.eks. Og Guttungen likte værmeldingene godt, for der svevde hans H'er rundt på kartet.

Begge mine har lært å lese før skolestart, hhv 4,5 og akkurat fyllt 5 år.

Storebror tok seg en mental pause etter at han hadde knekt koden, og begynte ikke å lese bøker før han begynte i 1. kl, mens lillesøstra akkurat har knekt koden nå og leser alt hun kommer over foreløpig.

Vår eldste var tidlig interessert i bokstaver, og jeg lot henne få lære.

Jeg lærte henne store bokstaver, og sa dem som de høres. Altså blir ikke P til "pe", men til "p". R blir til "r" og ikke "ærr". (Håper du skjønte det.)

Vi stresset overhodet ikke med det, men tok det når det falt naturlig i leken eller når hun ba om å bli vist.

Det finnes fine oppgavebøker der de kan øve på å skrive bokstavene også.

Vi sang alfabetsangen også. Ikke at den har så mye med innlæring av bokstaver, men jeg har inntrykk av at de syntes det var morsomt.

vi ble medlem i en bokklubb, du får sendt 2 bøker av gangen. Hver bok handler om 1 bokstav, dette har vært vellykket her i huset.

2,5 åringen og 4,5 åringen elsker de bøkene.

2,5 åringen allrede lært de første bokstavene i alfabetet (vi synger alfabetsangen etter at vi leser nattahistorien)

og 4,5 åringen kan alle bokstavene utenat, store og små og synger alfabetet som bare det. Har såvidt begynt å lære henne og lese. Og interessen er stor.

http://www.minabc.no/

her er linken til bokklubben..

Vi begynte med å kalle bokstavene for Marte sin bokstav (M), Erik sin bokstav (E) osv. Vi kikka i ABC-bøker (ABC-boka mi, Kari Grossmann) og sa f.eks at der er Marte sin bokstav, og den sier MMMM.

Begge mine begynte å skrive bokstaver, og lærte seg vel å lese den veien. De skreiv f.eks bursdagskort sjøl hvis jeg fortalte hvilken bokstav de skulle skrive.

GRATULERER blir da: Gro sin bokstav + Ruth sin bokstav + Andreas sin bokstav etc.

Vi har også sett mye på skilt, og leita etter deres forbokstaver der. Stoor stas å finne K'en sin i et butikkvondu f.eks. Og Guttungen likte værmeldingene godt, for der svevde hans H'er rundt på kartet.

Begge mine har lært å lese før skolestart, hhv 4,5 og akkurat fyllt 5 år.

Storebror tok seg en mental pause etter at han hadde knekt koden, og begynte ikke å lese bøker før han begynte i 1. kl, mens lillesøstra akkurat har knekt koden nå og leser alt hun kommer over foreløpig.

Her var det akkurat det samme, vi hadde navn til alle bokstavene og et stort gulvpuzzlespill med bokstavene.

Vesla kunne også lese før skolestart, og jeg merker at hun har mye igjen for den interessen nå.

Annonse

vi ble medlem i en bokklubb, du får sendt 2 bøker av gangen. Hver bok handler om 1 bokstav, dette har vært vellykket her i huset.

2,5 åringen allrede lært de første bokstavene i alfabetet (vi synger alfabetsangen etter at vi leser nattahistorien)

og 4,5 åringen kan alle bokstavene utenat, store og små og synger alfabetet som bare det. Har såvidt begynt å lære henne og lese. Og interessen er stor.

Der skal jeg jammen melde inn minsten i morra, han er med i tallklubben fra samme forlag og det er stor stas (for storebroren på 7 også!). Hentet pakke derfra i dag, med stigespill og ny, spennende tallhistorie. :)

[email protected] om du vil verve oss, forresten. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...