margerita1365380476 Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Jeg søkte på jobb forrige uke, som assistent på SFO. Har nå hatt fødselspermisjon og har virkelig lyst til å komme meg ut i jobb 50%. Er over 30år og har aldri vært på jobbintervju før. Det er hele 8 dager til. Jeg gruer meg så jeg er helt kvalm. Noen gode råd mottas med takk:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269254-hjelp-jobbintervju/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nellie Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Hei Det kommer til å gå helt fint! Kle det pent, men ikke overpyntet. Hils med et fast håndtrykk og ikke en slapp hånd. (undrer meg veldig at folk enda ikke har lært at et vesent håndtrykk gir et elendig førsteinntrykk) Se dem som intervjuer deg inn i øynene og vær deg selv. Smil, og forsøk å svare mest mulig oppriktig. Det er lov til å være nervøs på et jobbintervju. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269254-hjelp-jobbintervju/#findComment-2178250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Hei Det kommer til å gå helt fint! Kle det pent, men ikke overpyntet. Hils med et fast håndtrykk og ikke en slapp hånd. (undrer meg veldig at folk enda ikke har lært at et vesent håndtrykk gir et elendig førsteinntrykk) Se dem som intervjuer deg inn i øynene og vær deg selv. Smil, og forsøk å svare mest mulig oppriktig. Det er lov til å være nervøs på et jobbintervju. Lykke til. (undrer meg veldig at folk enda ikke har lært at et vesent håndtrykk gir et elendig førsteinntrykk) Jeg kaller det å hilse på en fiskefilet. Slike håndtrykk huskes godt. Et godt håndtrykk skal ikke huskes. Når det uteblir eller er ubehagelig, så huskes det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269254-hjelp-jobbintervju/#findComment-2178261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nellie Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (undrer meg veldig at folk enda ikke har lært at et vesent håndtrykk gir et elendig førsteinntrykk) Jeg kaller det å hilse på en fiskefilet. Slike håndtrykk huskes godt. Et godt håndtrykk skal ikke huskes. Når det uteblir eller er ubehagelig, så huskes det. Veldig god beskrivelse det med fiskefileten. Jeg har holdt mange intevjuer, og jeg noterer meg faktisk håndtrykket i margen av notatene mine, det gjør at man starter på minussiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269254-hjelp-jobbintervju/#findComment-2178277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
margerita1365380476 Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Veldig god beskrivelse det med fiskefileten. Jeg har holdt mange intevjuer, og jeg noterer meg faktisk håndtrykket i margen av notatene mine, det gjør at man starter på minussiden. Fint å vite. Takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269254-hjelp-jobbintervju/#findComment-2178305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Vær deg selv! Er du nervøs når du kommer dit, så si det. De ser det jo sikkert, men sier du det så vet du at de vet. Tenk litt gjennom hvorfor du har lyst på den jobben og hva du kan tilføre arbeidsplassen. Du kan bli spurt om dine gode og dine dårlige sider. Tenk litt gjennom det på forhånd. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269254-hjelp-jobbintervju/#findComment-2178325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Veldig god beskrivelse det med fiskefileten. Jeg har holdt mange intevjuer, og jeg noterer meg faktisk håndtrykket i margen av notatene mine, det gjør at man starter på minussiden. Flere håndtrykk er like ille : Basillgaven Snaren Supermann Sognepresten med evighetslokk Kanskje du kan tenke deg hvordan de er? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269254-hjelp-jobbintervju/#findComment-2178342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nellie Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Flere håndtrykk er like ille : Basillgaven Snaren Supermann Sognepresten med evighetslokk Kanskje du kan tenke deg hvordan de er? Hæhæ, Ja jeg kan betakke meg for sånne supermenn som virkelig trekker det faste håndtrykket vel langt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269254-hjelp-jobbintervju/#findComment-2178359 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Hæhæ, Ja jeg kan betakke meg for sånne supermenn som virkelig trekker det faste håndtrykket vel langt... Basillgaven er når du først hoster i hånda. Supermann klemmer HARDT. Snaren er den som aldri slipper. Sognepresten med lokk er den som klemmer, rister, bruker begge hender, samt nekter å slippe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269254-hjelp-jobbintervju/#findComment-2178367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2469 Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Vær deg selv. Skaper du deg, så får du evt. jobben på feil premisser. Fortell at du aldri har vært på intervju tidligere og si at du derfor er litt nervøs. Hvorfor har du ikke vært på intervju tidligere forresten? Har du ikke vært i arbeidslivet, eller har jobbene kommet via bekjente eller via tilfeldigheter? I såfall om du har blitt anbefalt via bekjente og jobbet deg oppover osv tidligere, så er det bare positivt å fortelle. Du kommer sikkert til å få spørsmål om hva som er dine sterke og svake sider. Tenk litt på det, og forsøk å vri de negative svarene litt slik at de kanskje i bunn og grunn kan være litt positive alikevel. Vel, man skal være ærlig, men IKKE si sånn som "jeg sliter med å stå opp om morningen" .... For min egen del så er en av mine "svake" sider at jeg ikke klarer å si nei. Men det kan jo forsåvidt tolkes som positivt også, så det er en ting du kan si - om det er noe som stemmer på deg. Så tenkt godt igjennom det før du går dit. Ha også referanser klare før du går i intervju. Snakk med referansene dine før du drar dit og spør om det er greit at du oppgir de. For da slipper du å begynne å ringe rundt i etterkant, og arbeidsgiver kan ringe referansene dine med en gang mens de fortsatt har deg friskt i minnne. Ha også gode argumenter for hvorfor du ønsker stillingen, ikke bare at det er at du nå vil ut i jobb igjen (for det kan virke som om du tar hva som helst). Men hvorfor vil du faktisk jobbe på SFO? Hva er det med SFO som gjør det attraktivt for deg og jobbe der ? Og hvorfor skal de velge deg? (det er ofte et stilt spørsmål i intervjuer). Tenk gjennom det også. Hvorfor er dette jobben for akkurat deg, og hva kan du bidra med som gjør at de ikke kan velge noen andre enn deg ??? Vet ikke om det er slik på SFO at man må ha attest fra politiet om plettfri vandel. Men det kan du jo sjekke ut og evt ha med deg i intervjuet. Det viser at du ikke har noe å skjule og at du er godt forberedt. Man skal være litt nærvøs - det gjør det bare mer skjerpet. Forbered deg godt om selve stillingen og den skolen du skal på. Kanskje du finner noe som du lurer på hvorfor er sånn, og det er bare positivt, det viser at du har vært såpass interessert at du faktisk har tatt deg bryet med å sjekke opp litt i forkant. Si ja takk til et glass vann, kaffe el.l, så har du noe å gripe tak i om halsen plutselig er fryktelig tørr ! Men har de satt frem kaker/kjeks el.l., så ikke kast deg over det. Dumt å svare på spørsmål med munnen full.... :-) Lykke til - det kommer til å gå kjempebra !!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269254-hjelp-jobbintervju/#findComment-2179112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2469 Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Vær deg selv. Skaper du deg, så får du evt. jobben på feil premisser. Fortell at du aldri har vært på intervju tidligere og si at du derfor er litt nervøs. Hvorfor har du ikke vært på intervju tidligere forresten? Har du ikke vært i arbeidslivet, eller har jobbene kommet via bekjente eller via tilfeldigheter? I såfall om du har blitt anbefalt via bekjente og jobbet deg oppover osv tidligere, så er det bare positivt å fortelle. Du kommer sikkert til å få spørsmål om hva som er dine sterke og svake sider. Tenk litt på det, og forsøk å vri de negative svarene litt slik at de kanskje i bunn og grunn kan være litt positive alikevel. Vel, man skal være ærlig, men IKKE si sånn som "jeg sliter med å stå opp om morningen" .... For min egen del så er en av mine "svake" sider at jeg ikke klarer å si nei. Men det kan jo forsåvidt tolkes som positivt også, så det er en ting du kan si - om det er noe som stemmer på deg. Så tenkt godt igjennom det før du går dit. Ha også referanser klare før du går i intervju. Snakk med referansene dine før du drar dit og spør om det er greit at du oppgir de. For da slipper du å begynne å ringe rundt i etterkant, og arbeidsgiver kan ringe referansene dine med en gang mens de fortsatt har deg friskt i minnne. Ha også gode argumenter for hvorfor du ønsker stillingen, ikke bare at det er at du nå vil ut i jobb igjen (for det kan virke som om du tar hva som helst). Men hvorfor vil du faktisk jobbe på SFO? Hva er det med SFO som gjør det attraktivt for deg og jobbe der ? Og hvorfor skal de velge deg? (det er ofte et stilt spørsmål i intervjuer). Tenk gjennom det også. Hvorfor er dette jobben for akkurat deg, og hva kan du bidra med som gjør at de ikke kan velge noen andre enn deg ??? Vet ikke om det er slik på SFO at man må ha attest fra politiet om plettfri vandel. Men det kan du jo sjekke ut og evt ha med deg i intervjuet. Det viser at du ikke har noe å skjule og at du er godt forberedt. Man skal være litt nærvøs - det gjør det bare mer skjerpet. Forbered deg godt om selve stillingen og den skolen du skal på. Kanskje du finner noe som du lurer på hvorfor er sånn, og det er bare positivt, det viser at du har vært såpass interessert at du faktisk har tatt deg bryet med å sjekke opp litt i forkant. Si ja takk til et glass vann, kaffe el.l, så har du noe å gripe tak i om halsen plutselig er fryktelig tørr ! Men har de satt frem kaker/kjeks el.l., så ikke kast deg over det. Dumt å svare på spørsmål med munnen full.... :-) Lykke til - det kommer til å gå kjempebra !!! I intervjuer går de som regel alltid gjennom din CV. Og har du perioder i livet der det ikke står noe, så sørg for at du er forberedt på at de vil vite hva du har gjort i disse periodene. F.eks. har du vært ute og reist et år, så vil det jo ikke stå noe arbeidserfaring det året. Fortell da om hvorfor du valgte å reise, hvor du har vært og kanskje litt om hvilke erfaringer det gav deg osv. Har du et år du har "drevet dank", fordi du rett og slett er lat, så er ikke det positivt å si liksom. Men vri det til at du brukte tiden til å finne ut hva du ville videre i livet osv. osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269254-hjelp-jobbintervju/#findComment-2179116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Det går fint. Husk at det er ikke kongen du skal treffe, det er personer som deg og meg. Men det kan være ok å grue seg i forkant, for da slipper den som regel taket rett før du går inn Lykke til! Dette er jo personer som jobber med barn, så de er nok så snille atte 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269254-hjelp-jobbintervju/#findComment-2179118 Del på andre sider Flere delingsvalg…
minamamma Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Nå skal jeg fortelle deg noe, det er ikke farlig! ) Mine Hotte tips: 1. Et godt håndtrykk og direkte blikk kontakt. 2. Se intervjueren i øynene når du svarer 3. Tenk at denne jobben skal du ha før du går inn. Ikke at du ikke kommer til å få den. Tenker du at du SKAL ha den, så får du den! 4. Vær åpen men balansert. Dvs smil, men ikke gi alt for mye. 5. Føl deg frem i forhold til hvem intervjueren er, og spill på lag med ham/henne. Er han utadvendt, vær utadvendt, er han korrekt, vær korrekt osv. 6. Det er ikke farlig å gå på jobbintervju! Det er bare spennende, og får du ikke denne jobben: så får du neste! Lykke til"!!!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269254-hjelp-jobbintervju/#findComment-2179208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fiskepuddingen Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (undrer meg veldig at folk enda ikke har lært at et vesent håndtrykk gir et elendig førsteinntrykk) Jeg kaller det å hilse på en fiskefilet. Slike håndtrykk huskes godt. Et godt håndtrykk skal ikke huskes. Når det uteblir eller er ubehagelig, så huskes det. Jeg husker en sykepleier som lærte oss å være en "fiskepudding" når vi hilste på pasienter. For hvem vet når vi treffer en med f.eks leddgikt. De er ialle fall glade for slike "fiskepuddinger". Da gjør det ikke vondt. Jeg liker selv faste håndtrykk, men når jeg er på jobb på sykehus passer jeg på å ikke klemme for hardt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269254-hjelp-jobbintervju/#findComment-2179277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Jeg husker en sykepleier som lærte oss å være en "fiskepudding" når vi hilste på pasienter. For hvem vet når vi treffer en med f.eks leddgikt. De er ialle fall glade for slike "fiskepuddinger". Da gjør det ikke vondt. Jeg liker selv faste håndtrykk, men når jeg er på jobb på sykehus passer jeg på å ikke klemme for hardt. Det er bra å tenke på. Et håndtrykk kan være smertefullt. Et triks for de med f eks leddgikt er å strekke fram bare to fingre, dvs folde lille- og ringfinger inn i håndflaten :-) og si fra at de har vondt i hånda. Det er ikke mulig å klemme hardt om to fingre. En kompis har bare lillefinger og tommel på begge hender, der må det også litt spesiell adferd til fra han. Vise at hendene hans ikke er komplette, så folk er forberedt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269254-hjelp-jobbintervju/#findComment-2179312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
margerita1365380476 Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Vær deg selv. Skaper du deg, så får du evt. jobben på feil premisser. Fortell at du aldri har vært på intervju tidligere og si at du derfor er litt nervøs. Hvorfor har du ikke vært på intervju tidligere forresten? Har du ikke vært i arbeidslivet, eller har jobbene kommet via bekjente eller via tilfeldigheter? I såfall om du har blitt anbefalt via bekjente og jobbet deg oppover osv tidligere, så er det bare positivt å fortelle. Du kommer sikkert til å få spørsmål om hva som er dine sterke og svake sider. Tenk litt på det, og forsøk å vri de negative svarene litt slik at de kanskje i bunn og grunn kan være litt positive alikevel. Vel, man skal være ærlig, men IKKE si sånn som "jeg sliter med å stå opp om morningen" .... For min egen del så er en av mine "svake" sider at jeg ikke klarer å si nei. Men det kan jo forsåvidt tolkes som positivt også, så det er en ting du kan si - om det er noe som stemmer på deg. Så tenkt godt igjennom det før du går dit. Ha også referanser klare før du går i intervju. Snakk med referansene dine før du drar dit og spør om det er greit at du oppgir de. For da slipper du å begynne å ringe rundt i etterkant, og arbeidsgiver kan ringe referansene dine med en gang mens de fortsatt har deg friskt i minnne. Ha også gode argumenter for hvorfor du ønsker stillingen, ikke bare at det er at du nå vil ut i jobb igjen (for det kan virke som om du tar hva som helst). Men hvorfor vil du faktisk jobbe på SFO? Hva er det med SFO som gjør det attraktivt for deg og jobbe der ? Og hvorfor skal de velge deg? (det er ofte et stilt spørsmål i intervjuer). Tenk gjennom det også. Hvorfor er dette jobben for akkurat deg, og hva kan du bidra med som gjør at de ikke kan velge noen andre enn deg ??? Vet ikke om det er slik på SFO at man må ha attest fra politiet om plettfri vandel. Men det kan du jo sjekke ut og evt ha med deg i intervjuet. Det viser at du ikke har noe å skjule og at du er godt forberedt. Man skal være litt nærvøs - det gjør det bare mer skjerpet. Forbered deg godt om selve stillingen og den skolen du skal på. Kanskje du finner noe som du lurer på hvorfor er sånn, og det er bare positivt, det viser at du har vært såpass interessert at du faktisk har tatt deg bryet med å sjekke opp litt i forkant. Si ja takk til et glass vann, kaffe el.l, så har du noe å gripe tak i om halsen plutselig er fryktelig tørr ! Men har de satt frem kaker/kjeks el.l., så ikke kast deg over det. Dumt å svare på spørsmål med munnen full.... :-) Lykke til - det kommer til å gå kjempebra !!! Tusen takk for langt og utfyllende svar. Skal sette meg ned og tenke over hva jeg skal svare på de vanlige spørsmålene som stilles. Nå er det bare 7 dager til å grue seg på.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269254-hjelp-jobbintervju/#findComment-2180454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.