Gå til innhold

Vi har fått vaskehjelp.

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Rotet har som sakt ikke vært det aller verste her, men selve rengjøringen har det vært skikkelig dårlig med en god stund nå.

Jeg har liksom ikke tid og energi synes jeg. Er oppe fem om morran, smører tre nistepakker, drar alt fra seks til kvart over seks og er på jobben rundt syv.

Ofte er det så mye å gjøre at jeg tar lunsjen på kontoret og en og annen halvtime eller noe blir det ofte i overtid.

I dag dro jeg seks og har jobbet som en gal til fire, lunsjet mens jeg jobbet.

Når en kommer hjem er det noen minutter på soffan med kaffen, og så er det middagslaging, på dekking, spising, avdekking, ut og inn av maskinen, og litt smårydding, pushe på ungene og lekser, klesvask osv. osv.

I helga skal det handles inn for kommende uke og en prøver å slappe litt av.

Så er det andre ting som venter på tur og prioriteringene skriker.

Jeg har ikke hatt ork helt enkelt, og håper jeg klarer å bli komfortabel med denne situasjonen slik at en kan nyte å ikke ha dårlig samvittighet støtt for alt en ikke får gjort :)

Hvordan får du tid til kaffe på ettermiddagen og avslapping (på helt egne premisser) i helgen med små barn? ;)

Her synes jeg det går i ett hele uken...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

8

• puttelull

7

• Caloni Makaroni

5

• org

4

Gjest annlovinda
Skrevet

Nyt det til det fulle. Og ha god samvittighet.

Skulle ønske det var meg. Jeg MÅ bare få vasket en av de nærmeste dagene.

Skrevet

Gratulerer! Ja det er nå en gang slik at man ikke kan få i både pose og sekk. Jeg synes du prioriterer fint her jeg. Det trenger ikke bety at du har vaskehjelp resten av livet, om du ikke vil. Men jeg skulle gjerne hatt vaskehjelp :) Nyt det!

hidi, the scorpion
Skrevet

Synes du skal nyten den "fritiden" det gir deg! Ingenting å ha dårlig samvittighet for...

Det er begrenset hva man kan rekke å gjøre. så at noen andre gjør jobben og får betalt, synes jeg er en ærlig sak.

Hadde selv vaskehjelp tre ganger i uka, da jeg jobbet, og hadde deilig samvittighet. Huset var skinnende rent, og jeg kunne lage mat eller gjøre andre koselige ting med familien...

tzatziki1365380058
Skrevet

NYT DET!

Og kast den dårlige samvittigheten "på båten" umiddelbart!!

Vi vasker selv, men det er fordi min mann blånekter - han skal ikke ha vaskehjelp, nei. Det betyr at han stort sett gjør det meste av husarbeidet, men jeg ville foretrukket at han vasket mindre og brukte mer tid på ungene og sånn.

Heldig er du!

tzatziki1365380058
Skrevet

Ja, jeg/vi har vaskehjelp, og jeg tror det har redda hele familieidyllen!;-)

Ja, det er kanskje luksus, men jeg har overhodet ingen dårlig samvittighet, eller kjenner at jeg er ei dårlig husmor av den grunn!

Jeg har ikke full jobb, engang! Bare 75%, men jeg har 3 unger på 7,5 og 3, og de skal da ha ei mamma de kan leve sammen med, de og! Dessuten er jeg lærer, og tida etter at ungene har lagt seg, må jeg bruke på forberedelser til neste dag, eller etterarbeide.

Kos deg! Det har du grunn til!

Klem fra

"Dessuten er jeg lærer, og tida etter at ungene har lagt seg, må jeg bruke på forberedelser til neste dag, eller etterarbeide. "

Ikke for å "ta deg" altså. Men tror dere lærere at vi andre, som ikke er lærere, IKKE trenger å bruke kveldene på forberedelser til neste dag og etterarbeid???? Da skjønner jeg i så fall det som dessverre oppleves som "sutring" over så fryktelig hardt arbeidsliv for lærerne. Hvis gjengs oppfatning blant lærere er at de fleste andre har "fri", altså.

De eneste jeg kjenner som sier de ikke gjør etter - og forarbeid på kveldene, er sykepleiere. Naturlig nok, siden det er vanskelig å ta med seg pasienter hjem.

Jeg tviler ikke på at lærerne har krevende arbeidsdager, altså - heller ikke på at yrket kunne vært bedre betalt, selv om det vel ikke er så ille nå lenger. Men det at mange ser ut til å tro de har det verre enn alle andre, forundrer meg.

Men - godt mulig jeg trekker kommentaren din ekstremt langt nå, og overfører min gjengse læreroppfatning (svigerfamilien min er full av lærere) på deg.

Gjest Pontiac
Skrevet

NYT DET!

Og kast den dårlige samvittigheten "på båten" umiddelbart!!

Vi vasker selv, men det er fordi min mann blånekter - han skal ikke ha vaskehjelp, nei. Det betyr at han stort sett gjør det meste av husarbeidet, men jeg ville foretrukket at han vasket mindre og brukte mer tid på ungene og sånn.

Heldig er du!

"men jeg ville foretrukket at han vasket mindre og brukte mer tid på ungene og sånn."

Det har du helt rett i, det blir nemmelig dårlig samvittighet av sånt også, at når man tar tak i huset selv så går hele resten av efta og kveld eller mye av helga og da får man jo ikke gjort noe med ungene.

Nei, jammen ikke lett å få tid til alt.

Jeg prøver å nyte det, det roer seg nok etterhvert.

Takk :)

Gjest Pontiac
Skrevet

Synes du skal nyten den "fritiden" det gir deg! Ingenting å ha dårlig samvittighet for...

Det er begrenset hva man kan rekke å gjøre. så at noen andre gjør jobben og får betalt, synes jeg er en ærlig sak.

Hadde selv vaskehjelp tre ganger i uka, da jeg jobbet, og hadde deilig samvittighet. Huset var skinnende rent, og jeg kunne lage mat eller gjøre andre koselige ting med familien...

Det var litt rart i går ja, å valse rundt i rent hus uten at en selv hadde gjort noe.

Det hadde vært deilig å kunne bruke denne fritiden til å kose seg med familien og ungene ja.

En venner seg nok til det litt over tid slik at den vemmelige følelsen forsvinner :)

Gjest Pontiac
Skrevet

Gratulerer! Ja det er nå en gang slik at man ikke kan få i både pose og sekk. Jeg synes du prioriterer fint her jeg. Det trenger ikke bety at du har vaskehjelp resten av livet, om du ikke vil. Men jeg skulle gjerne hatt vaskehjelp :) Nyt det!

Det hadde jo vært deilig å ha hjelp i huset så lenge ungene var mindre da og en selv jobbet så mye.

Men først får jeg vel venne meg til dette her da, så kan en kanskje slippe den guffene følelsen og bare nyte etterhvert :)

Gjest Pontiac
Skrevet

Nyt det til det fulle. Og ha god samvittighet.

Skulle ønske det var meg. Jeg MÅ bare få vasket en av de nærmeste dagene.

Nyter det nok til fulle etter at det har skjedd noen ganger.

Akkurat nå så er det en så stor omveltning på en måte at det helt enkelt må svelges unna litt :)

Gjest Pontiac
Skrevet

Jeg synes absolutt dere skal nyte det med god samvittighet:-)

*bittelitt misunnelig*

Skal prøve på det, det kommer seg vel etter at det har skjedd noen ganger kanskje :)

mariaflyfly
Skrevet

Åh, så deilig! Jeg går og vurderer å skaffe meg en sjøl.

Skrevet

Ja, jeg har vaskehjelp, og det har jeg hatt i mange år.

Vaskehjelpen blir ikke tvinga til å gjøre jobben - for det jo er en jobb. En jobb som hun får betalt for, og som i alle fall ikke bør sees ned på.

Jeg tviler ikke på at du kommer til å ta i et tak med litt lettere rengjøring innimellom likevel (og det kan jo være med på å lette samvittigheten din om den gnager).

I alle fall - å ha vaskehjelp er veldig vanlig i dag, og ikke noe du trenger å ha dårlig samvittighet for i alle fall.

Kos deg med det framover. :-)

Skrevet

Jeg blir nødt å få meg vaskehjelp. Jobber fulltid og pendler 10 mil, typen studerer 100% og jobber deltid for å finansiere studiene.

Kan ikke si vi har råd, men må heller stramme inn på andre områder for det ser ikke ut her og vi klarer ikke med det - om vi skal ha igjen litt tid og krefter til vesla på 6.

Gjest sola mi
Skrevet

Hun var her i en del timer i dag. Vet ikke når hun kom (har fått egen nøkkel) men hun var her da jeg dro for å hente ene barnet noe over syv i kveld.

Hun vil komme en gang i uka.

Gubben regnet ikke med at hun ville ha mer en 80 kr. timen.

Men da skal det sies at hun gjør det som en vennetjeneste i tillegg fordi han har hjulpet henne og mannen hennes helt fra de kom til Norge for mange år siden.

Det er mulig han har klart å "prakke på henne" en hundring i timen.

Håper inderlig at hun tar imot mer enn 80 kroner i timen. For det er dårlig betalt.

Synes en fin regel må være at man betaler det man selv kunne ha tenkt seg å få i lønn. Og da er nok alt under kroner 130.- i timen underbetalt.

Skrevet

"Dessuten er jeg lærer, og tida etter at ungene har lagt seg, må jeg bruke på forberedelser til neste dag, eller etterarbeide. "

Ikke for å "ta deg" altså. Men tror dere lærere at vi andre, som ikke er lærere, IKKE trenger å bruke kveldene på forberedelser til neste dag og etterarbeid???? Da skjønner jeg i så fall det som dessverre oppleves som "sutring" over så fryktelig hardt arbeidsliv for lærerne. Hvis gjengs oppfatning blant lærere er at de fleste andre har "fri", altså.

De eneste jeg kjenner som sier de ikke gjør etter - og forarbeid på kveldene, er sykepleiere. Naturlig nok, siden det er vanskelig å ta med seg pasienter hjem.

Jeg tviler ikke på at lærerne har krevende arbeidsdager, altså - heller ikke på at yrket kunne vært bedre betalt, selv om det vel ikke er så ille nå lenger. Men det at mange ser ut til å tro de har det verre enn alle andre, forundrer meg.

Men - godt mulig jeg trekker kommentaren din ekstremt langt nå, og overfører min gjengse læreroppfatning (svigerfamilien min er full av lærere) på deg.

"Dessuten er jeg lærer, og tida etter at ungene har lagt seg, må jeg bruke på forberedelser til neste dag, eller etterarbeide."

JA, din gjengse oppfatning av lærere lot du gå utover meg. NEI, jeg godtar ikke at jeg som lærer må holde yrket mitt "hemmelig" for å kunne rettferdiggjøre at jeg har vaskehjelp.

Gjest Pontiac
Skrevet

Håper inderlig at hun tar imot mer enn 80 kroner i timen. For det er dårlig betalt.

Synes en fin regel må være at man betaler det man selv kunne ha tenkt seg å få i lønn. Og da er nok alt under kroner 130.- i timen underbetalt.

Hun er som sakt noe mer enn en bekjent og hadde det ikke vært for mannen min så hadde de ikke vært så "godt stilt" i Norge som de er pr. i dag.

Så hun vil ikke ha for mye betalt helt enkelt.

tzatziki1365380058
Skrevet

"Dessuten er jeg lærer, og tida etter at ungene har lagt seg, må jeg bruke på forberedelser til neste dag, eller etterarbeide."

JA, din gjengse oppfatning av lærere lot du gå utover meg. NEI, jeg godtar ikke at jeg som lærer må holde yrket mitt "hemmelig" for å kunne rettferdiggjøre at jeg har vaskehjelp.

Hva i allverden snakker du om? Du bruker jo nettopp yrket ditt som begrunnelse for at du har vaskehjelp, og det skjønner jeg ikke at du har behov for.

Jeg synes ikke noen trenger å legitimere vaskehjelp, forresten. Dersom noen har penger og lyst, så er det da fritt frem. Finnes morsommere og viktigere ting å bruke tiden til!

Men hvis kveldsarbeid i form av forberedelse til neste dag og etterarbeid er det som skulle avgjøre om man "har krav på" vaskehjelp, så har omtrent alle det, men de fleste lærerne jeg kjenner tror de er i en særstilling i så måte. Og sånn du argumenterte, så hørtes du ut til å være en av dem.

Men da går jeg ut i fra at du er enig, da - i at lærere ikke er i noen voldsom særstilling i forhold til etter- og forarbeid. Det var det jeg lurte på.

Skrevet

Hva i allverden snakker du om? Du bruker jo nettopp yrket ditt som begrunnelse for at du har vaskehjelp, og det skjønner jeg ikke at du har behov for.

Jeg synes ikke noen trenger å legitimere vaskehjelp, forresten. Dersom noen har penger og lyst, så er det da fritt frem. Finnes morsommere og viktigere ting å bruke tiden til!

Men hvis kveldsarbeid i form av forberedelse til neste dag og etterarbeid er det som skulle avgjøre om man "har krav på" vaskehjelp, så har omtrent alle det, men de fleste lærerne jeg kjenner tror de er i en særstilling i så måte. Og sånn du argumenterte, så hørtes du ut til å være en av dem.

Men da går jeg ut i fra at du er enig, da - i at lærere ikke er i noen voldsom særstilling i forhold til etter- og forarbeid. Det var det jeg lurte på.

Nei, jeg bruker ikke _yrket_ mitt som begrunnelse for at jeg har vaskehjelp! Hvor ialle dager har du _det_ fra!? Det er bare som et _tillegg_ til 3 unger, det, + fjøs morgen og kveld. + at ungene skal på diverse aktiviteter...! JEg nevnte yrket mitt, ja, men det var da bare for å illustrere at jeg har en jobb, likhet med alle andre som har en jobb!? Uansett hvilken jobb!

Og du har sikkert et yrke, du også!? Eller!?

Hadde jeg ikke nevnt ordet _lærer_, hadde du ikke reagert. Banna bein.

Skrevet

Ja, jeg/vi har vaskehjelp, og jeg tror det har redda hele familieidyllen!;-)

Ja, det er kanskje luksus, men jeg har overhodet ingen dårlig samvittighet, eller kjenner at jeg er ei dårlig husmor av den grunn!

Jeg har ikke full jobb, engang! Bare 75%, men jeg har 3 unger på 7,5 og 3, og de skal da ha ei mamma de kan leve sammen med, de og! Dessuten er jeg lærer, og tida etter at ungene har lagt seg, må jeg bruke på forberedelser til neste dag, eller etterarbeide.

Kos deg! Det har du grunn til!

Klem fra

Ja, for- og etterarbeidet tar enormt med tid.

Når jeg kommer ut i fast jobb, tror jeg også at jeg vil ha vaskehjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...