Gå til innhold

Vi har fått vaskehjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, for- og etterarbeidet tar enormt med tid.

Når jeg kommer ut i fast jobb, tror jeg også at jeg vil ha vaskehjelp.

TAKK! Trengte den, etter diskusjonen med Tzatziki...;-0

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

8

• puttelull

7

• Caloni Makaroni

5

• org

4

Skrevet

"Dessuten er jeg lærer, og tida etter at ungene har lagt seg, må jeg bruke på forberedelser til neste dag, eller etterarbeide. "

Ikke for å "ta deg" altså. Men tror dere lærere at vi andre, som ikke er lærere, IKKE trenger å bruke kveldene på forberedelser til neste dag og etterarbeid???? Da skjønner jeg i så fall det som dessverre oppleves som "sutring" over så fryktelig hardt arbeidsliv for lærerne. Hvis gjengs oppfatning blant lærere er at de fleste andre har "fri", altså.

De eneste jeg kjenner som sier de ikke gjør etter - og forarbeid på kveldene, er sykepleiere. Naturlig nok, siden det er vanskelig å ta med seg pasienter hjem.

Jeg tviler ikke på at lærerne har krevende arbeidsdager, altså - heller ikke på at yrket kunne vært bedre betalt, selv om det vel ikke er så ille nå lenger. Men det at mange ser ut til å tro de har det verre enn alle andre, forundrer meg.

Men - godt mulig jeg trekker kommentaren din ekstremt langt nå, og overfører min gjengse læreroppfatning (svigerfamilien min er full av lærere) på deg.

Ikke for å være ufin, men hvilke andre yrker er det som har like mye (eller mer) før- og etterarbeid som lærere?

tzatziki1365380058
Skrevet

TAKK! Trengte den, etter diskusjonen med Tzatziki...;-0

Vet du hva - du er rett og slett ikke SANN!

HVOR har jeg sagt at lærere ikke har mye for - og etterarbeid? Jeg sier bare at det ikke er noe unntak - ALLE har for - og etterarbeid. Unntatt i noen få, spesielle yrker. Men stadig vekk får vi høre om hvor fryktelig mye sånt arbeid lærerne har - det at det slett ikke er spesielt for denne gruppen tar dere ikke innover dere i det hele tatt.

Og skjønner du ikke at "Dessuten er jeg lærer og har mye for - og etterarbeid" implisitt sier at det er noe som er spesielt for din gruppe?

Jeg har jobbet som lærer selv, riktignok bare i et år, og riktignok bare som vikar (universitetsutdannet, uten ped sem). Men - Av de i lærergruppen (med utdanning) som jobbet ordnet arbeidsgdag -fra 8 - 16, så hadde ikke veldig mange mye arbeid på kvelden i tillegg. De som IKKE jobbet ordnet arbeidsdag, DE satt masse på kvelden. Men det skulle da også bare mangle.

Lærerne sier jo at de jobber et vanlig årskverk, på 1744 timer eller hva det nå er. og hvis de ikke gjør det på dagen, må de jo nødvendigvis gjøre det på kvelden.

ALLE jobber jeg har vært borte i, har medført kvelds-arbeid. Og da snakker jeg 8 - 16 + 2 - 3 timer på kvelden. Det er det at lærere ikke ser ut til å skjønne det, jeg reagerer på.

Det er IKKE det at jeg ikke tror lærere ikke har kveldsarbeid, eller at noen yrkesgrupper har mer behov eller "rett" på vaskehjelp enn andre. Strengt tatt hadde vel de fleste av oss klart oss uten, men hvorfor skal man det hvis man har lyst og råd?

Dessuten - det første svaret til deg var ikke krast i det hele tatt. Jeg ble forundret over ordbruken, og tok til og med forbehold dersom jeg hadde oppfattet deg galt.

Men du hopper til som om du skulle være angrepet med gevær eller noe sånt. Du bidrar ikke akkurat til økt sympati for lærerstanden, så utrolig lite forståelse du ser ut til å ha for andre, og tatt i betrakting de piggene som skvetter ut.

For å hisse deg skikkelig opp, kan jeg fortelle deg at svigerinnen min jobbet som lærer i barneskolen i mange år, men gikk over til statens utdanningskontor, som det vel het, etterhvert. Hun fikk et noe annet syn på arbeidsmengde og arbeidspress etter det "besøket", og er nå tilbake i skolen igjen.

Jeg synes de fleste lærere gjør en kjempejobb. Vi er velsignet med utrolig flinke lærer i barnas klasser, heldigvis. Og at det er kjempeslitsomt å være i undervisningssituasjonen vet jeg av egen erfaring, og har ingen problemer med å skjønne at det må være beinhardt. Jeg vet også at lærere vel er overrepresentert på en del mindre hyggelige statistikker, i forhold til pensjonsalder og uføretrygd, blant annet. At det er en imponerende og krevende jobb, er jeg ikke i tvil om. Men det er det faktisk flere jobber som også er.

Men at du er lærer, nekter jeg nesten å tro. Sånn som du fremstiller deg her inne, så virker du veldig lite egnet for det yrket. Jeg hadde sikkert opplevd deg annerledes om jeg hadde truffet deg i RL.

For ordens skyld: JA, jeg tror lærere har en del arbeid som må gjøres på kveldstid. Og JA, jeg synes hvem som helst må få lov å ha vaskehjelp - uansett hvor mye eller lite man jobber. Utearbeid er da ikke noe kriterium for å kunne få vasket huset. På samme måte som det å måtte jobbe på kvelden, ikke er det samme som at man absolutt trenger det.

Gjest Andre arbeider også
Skrevet

Ikke for å være ufin, men hvilke andre yrker er det som har like mye (eller mer) før- og etterarbeid som lærere?

Ehhh, hvilke andre??

Jeg er journalist, samboer med en lærer. Og jeg skal love deg at jeg har mye mer arbeid utenom ordinær arbeidstid enn det samboeren min har.

Broren min er advokat. Tror du de bare tropper opp i rettssalen, uten å ha jobbet MASSE med saken både før og etter?

Så at lærere er de eneste som må jobbe utenom jobben, er selvsagt bare tull.

tzatziki1365380058
Skrevet

Nei, jeg bruker ikke _yrket_ mitt som begrunnelse for at jeg har vaskehjelp! Hvor ialle dager har du _det_ fra!? Det er bare som et _tillegg_ til 3 unger, det, + fjøs morgen og kveld. + at ungene skal på diverse aktiviteter...! JEg nevnte yrket mitt, ja, men det var da bare for å illustrere at jeg har en jobb, likhet med alle andre som har en jobb!? Uansett hvilken jobb!

Og du har sikkert et yrke, du også!? Eller!?

Hadde jeg ikke nevnt ordet _lærer_, hadde du ikke reagert. Banna bein.

Du brukte denne setningen: "Dessuten er jeg lærer, og tida etter at ungene har lagt seg, må jeg bruke på forberedelser til neste dag, eller etterarbeide." til å begrunne vaskehjelp- behov med læreryrket og tilhørende kveldsarbeid . At du ikke ser det, er ikke til å tro.

Skjønner veldig godt at du har behov for vaskehjelp, høres ut som om du har et kjempestress. Men jeg ville ikke syntes det var ille om du hadde det, uten en så hektisk hverdag, heller.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så "høyverdig" å vaske sitt eget hus ;) Vi kjøper da en hel del andre tjenester, så jeg begriper ikke hvorfor det med vaskehjelp blir en stor sak, for mange. Deriblant for mannen min som i alle fall ikke skal ha det...dessverre!

Skrevet

Ehhh, hvilke andre??

Jeg er journalist, samboer med en lærer. Og jeg skal love deg at jeg har mye mer arbeid utenom ordinær arbeidstid enn det samboeren min har.

Broren min er advokat. Tror du de bare tropper opp i rettssalen, uten å ha jobbet MASSE med saken både før og etter?

Så at lærere er de eneste som må jobbe utenom jobben, er selvsagt bare tull.

"Så at lærere er de eneste som må jobbe utenom jobben, er selvsagt bare tull."

Jeg sa ikke det.

Skrevet

Du brukte denne setningen: "Dessuten er jeg lærer, og tida etter at ungene har lagt seg, må jeg bruke på forberedelser til neste dag, eller etterarbeide." til å begrunne vaskehjelp- behov med læreryrket og tilhørende kveldsarbeid . At du ikke ser det, er ikke til å tro.

Skjønner veldig godt at du har behov for vaskehjelp, høres ut som om du har et kjempestress. Men jeg ville ikke syntes det var ille om du hadde det, uten en så hektisk hverdag, heller.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så "høyverdig" å vaske sitt eget hus ;) Vi kjøper da en hel del andre tjenester, så jeg begriper ikke hvorfor det med vaskehjelp blir en stor sak, for mange. Deriblant for mannen min som i alle fall ikke skal ha det...dessverre!

"Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så "høyverdig" å vaske sitt eget hus ;) Vi kjøper da en hel del andre tjenester, så jeg begriper ikke hvorfor det med vaskehjelp blir en stor sak, for mange. "

Gjett om jeg er enig i dette, da!!

Du kan gjerne sette bort bilen din til vasking, men ikke huset!

Utrolig

Gjest Andre arbeider også
Skrevet

"Så at lærere er de eneste som må jobbe utenom jobben, er selvsagt bare tull."

Jeg sa ikke det.

Huh? Jo, du skrev jo "hvilke andre yrker". Det er mange flere yrker!

Skrevet

Jeg har endelig fått hjelp jeg også, nå har hun vært her to ganger og det er kjempedeilig!

Vi er fæle til å rote alle 4+ katten, så når vi har rydda er vi så utkjørte at vi ikke orker å vaske i tillegg! Nå kan vi rydde, også kommer "damen" og vasker etterpå...

Skrevet

Jeg tror motforestillingene mot vaskehjelp henger sammen med den rotfestede, sosialdemokratiske norske folkesjela. Vanlige folk skal liksom ikke ha "tjenere".

Det kan også gå på en form for husmorstolthet. Dette skal vi greie selv. Noen er nok også redd for hva andre måtte mene.

Men jeg tror at alt dette er i endring. Og at folk får et mer avslappet forhold til å kjøpe seg tjenester av ymse slag.

Skrevet

Jeg tror motforestillingene mot vaskehjelp henger sammen med den rotfestede, sosialdemokratiske norske folkesjela. Vanlige folk skal liksom ikke ha "tjenere".

Det kan også gå på en form for husmorstolthet. Dette skal vi greie selv. Noen er nok også redd for hva andre måtte mene.

Men jeg tror at alt dette er i endring. Og at folk får et mer avslappet forhold til å kjøpe seg tjenester av ymse slag.

husmorsols..?

Humorstolt...?

Skjønte ikke helt det der, jeg... Akkurat som om jeg er en Stepford Wife som mangler det ordet i mitt vokabular! ;-)

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg tror du tuller!!!? Jeg har jobbet som prosjektleder selv, i en privat oprganisasjon, og jeg hadde på det verste 75 timers uke. Den karusellen hoppet jeg av.

Jeg kjenner folk - spesielt innenfor prosjektledelse - som jobber 60 timersuker jevnt. Hele året. De skal i teorien ha noe tid mellom prosjektene, men i praksis har de ikke det. Jeg kjenner folk som har blitt totalt utbrent av det, og det er IKKE noe mål. Men det er et faktum.

Den jobben jeg har nå, er en ganske standard jobb i privat næringsliv - ikke noen typisk karrierejobb. Men det er frister hele tiden som skal nås - jeg kunne jobbet døgnet rundt om jeg hadde villet, men har satt 48 timer uken som begrensning for meg selv. Da gjør jeg en noenlunde jobb.

Jeg har en bror som er direktør i et selskap - han går ut døren 830 hver morgen, og er omtrent aldri hjemme før kl 1930. I tillegg jobber han gjerne en time hjemme hver kveld + har reisevirksomhet.

Jeg har en nabo som er prest - han jobber utrolig mye, og har dessuten vakt nesten hele tiden. Nevøen min er lege - han jobber enormt, og går noen vakter på sykehus som er helt ille. Ikke hjemmearbeid, men mye jobb.

Mannen min jobber i offentlig forvaltning. Han kan ikke jobbe hjemme, men må jobbe mye overtid på arbeidsplassen. Det er enda verre. Han har sikkert 45 - 50 timers uker i snitt.

En venninne av meg hadde et halvår 25 timer overtid i snitt pr uke. Og da var ikke påsken trukket fra som ekstraordinær, en gang.

Dette er helt vanlige, norske jobber. Maaaange mennesker , alle jeg kjenner, omtrent, har jobber som er veldig krevende.

At lærere ikke skjønner det, er skremmende, rett og slett!

En del av disse jeg har nevnt, belønnes i form av høyere lønn. Men de aller fleste i disse jobbene har ikke betalt overtid, så timelønnen "stinker" totalt sett.

Noen jobber skiller seg sikkert ut ved at de jobber regulert og uten hjemmearbeid. Sentralbord - jobber for eksempel. Til gjengjeld har mennesker i slik type jobb veldig lite kontroll over egen arbeidsdag, og er utsatt for stress av den grunn - i følge forskning innenfor arbeidslivspsykologi.

Det er ikke det at jeg tror lærere har det enkelt. Men det forundrer meg at mange ser ut til å tro at de er så sabla spesielle!

Gjest Elextra
Skrevet

Kloke ord.

tzatziki1365380058
Skrevet

husmorsols..?

Humorstolt...?

Skjønte ikke helt det der, jeg... Akkurat som om jeg er en Stepford Wife som mangler det ordet i mitt vokabular! ;-)

Tror hun mente stoltmorhus :)

Skrevet

Jeg tror du tuller!!!? Jeg har jobbet som prosjektleder selv, i en privat oprganisasjon, og jeg hadde på det verste 75 timers uke. Den karusellen hoppet jeg av.

Jeg kjenner folk - spesielt innenfor prosjektledelse - som jobber 60 timersuker jevnt. Hele året. De skal i teorien ha noe tid mellom prosjektene, men i praksis har de ikke det. Jeg kjenner folk som har blitt totalt utbrent av det, og det er IKKE noe mål. Men det er et faktum.

Den jobben jeg har nå, er en ganske standard jobb i privat næringsliv - ikke noen typisk karrierejobb. Men det er frister hele tiden som skal nås - jeg kunne jobbet døgnet rundt om jeg hadde villet, men har satt 48 timer uken som begrensning for meg selv. Da gjør jeg en noenlunde jobb.

Jeg har en bror som er direktør i et selskap - han går ut døren 830 hver morgen, og er omtrent aldri hjemme før kl 1930. I tillegg jobber han gjerne en time hjemme hver kveld + har reisevirksomhet.

Jeg har en nabo som er prest - han jobber utrolig mye, og har dessuten vakt nesten hele tiden. Nevøen min er lege - han jobber enormt, og går noen vakter på sykehus som er helt ille. Ikke hjemmearbeid, men mye jobb.

Mannen min jobber i offentlig forvaltning. Han kan ikke jobbe hjemme, men må jobbe mye overtid på arbeidsplassen. Det er enda verre. Han har sikkert 45 - 50 timers uker i snitt.

En venninne av meg hadde et halvår 25 timer overtid i snitt pr uke. Og da var ikke påsken trukket fra som ekstraordinær, en gang.

Dette er helt vanlige, norske jobber. Maaaange mennesker , alle jeg kjenner, omtrent, har jobber som er veldig krevende.

At lærere ikke skjønner det, er skremmende, rett og slett!

En del av disse jeg har nevnt, belønnes i form av høyere lønn. Men de aller fleste i disse jobbene har ikke betalt overtid, så timelønnen "stinker" totalt sett.

Noen jobber skiller seg sikkert ut ved at de jobber regulert og uten hjemmearbeid. Sentralbord - jobber for eksempel. Til gjengjeld har mennesker i slik type jobb veldig lite kontroll over egen arbeidsdag, og er utsatt for stress av den grunn - i følge forskning innenfor arbeidslivspsykologi.

Det er ikke det at jeg tror lærere har det enkelt. Men det forundrer meg at mange ser ut til å tro at de er så sabla spesielle!

Vel talt!

Man må ikke ha en innstilling ala Bush - den som ikke (jatt)er med oss, er mot oss!

Gjest abrahamsen
Skrevet

Nei , vi har ikke vaskehjelp og vi kommer heller aldri til å få det. Vi har valgt å kjøpe et lite hus nettopp med tanke på at det faktisk skal vaskes og stelles både inne og ute.

Jeg vil heller ikke ha noen her som skal skure møkka vår, da får det heller bare være litt skittent av og til.

Men dette er MIN mening og OSS. Hva andre gjør bryr jeg meg lite om. Jeg ser hverken opp eller ned på folk som har vaskehjelp.

Gjest sola mi
Skrevet

Hun er som sakt noe mer enn en bekjent og hadde det ikke vært for mannen min så hadde de ikke vært så "godt stilt" i Norge som de er pr. i dag.

Så hun vil ikke ha for mye betalt helt enkelt.

Fordi om de har en annen hudfarge så burde det ikke bety at de skal ha mindre penger for en jobb som gjøres. Og om det er venner eller ei, så jobber man heller ikke fast og får dårlig betalt hele tiden. Da gjelder det en tjeneste som blir gjort en til to ganger og så er det ferdig.

Vi kvinner sier alltid lik lønn for likt arbeid. Og særlig på en dag som denne så burde man rope høyt ut om dette. Og det gjelder også våre flotte vaskehjelper rundt omkring!

Gjest Pontiac
Skrevet

Fordi om de har en annen hudfarge så burde det ikke bety at de skal ha mindre penger for en jobb som gjøres. Og om det er venner eller ei, så jobber man heller ikke fast og får dårlig betalt hele tiden. Da gjelder det en tjeneste som blir gjort en til to ganger og så er det ferdig.

Vi kvinner sier alltid lik lønn for likt arbeid. Og særlig på en dag som denne så burde man rope høyt ut om dette. Og det gjelder også våre flotte vaskehjelper rundt omkring!

For det første så er hun fra Polen, så hun har lik hudfarge som oss.

For det andre så har hudfargen ingen ting med dette å gjøre.

For det tredje så har jeg fortalt hvorfor HUN IKKE vil har mer betalt.

Nå leter de etter hus og mannen min som er snekker er med på visningene og sjekker for dem etc. bla.

Jeg har skjønt hva du mener nå.

Tråden var ikke om hun fikk nok betalt eller ei.

Gjest sola mi
Skrevet

For det første så er hun fra Polen, så hun har lik hudfarge som oss.

For det andre så har hudfargen ingen ting med dette å gjøre.

For det tredje så har jeg fortalt hvorfor HUN IKKE vil har mer betalt.

Nå leter de etter hus og mannen min som er snekker er med på visningene og sjekker for dem etc. bla.

Jeg har skjønt hva du mener nå.

Tråden var ikke om hun fikk nok betalt eller ei.

La meg sette det litt på spissen: Hadde du betalt samme sum til din beste venninne, hvis hun hadde mottatt samme hjelp fra din mann?

Og hvis man står standhaftig nok på med å ville betale for arbeidet som blir gjort så ville nok dama ha blitt ekstra glad og tatt imot.

Hva når huset er kjøpt? Og din mann er ferdig med jobben? Skal han snekre og pusse opp for dem? Og ville han ha gjort dette for 80,- timen?

Jeg synes det er flott med vaskehjelper både for den som gjør jobben og motakeren. Men lønnen skal være riktig uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...