Gå til innhold

Vi har fått vaskehjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet du hva - du er rett og slett ikke SANN!

HVOR har jeg sagt at lærere ikke har mye for - og etterarbeid? Jeg sier bare at det ikke er noe unntak - ALLE har for - og etterarbeid. Unntatt i noen få, spesielle yrker. Men stadig vekk får vi høre om hvor fryktelig mye sånt arbeid lærerne har - det at det slett ikke er spesielt for denne gruppen tar dere ikke innover dere i det hele tatt.

Og skjønner du ikke at "Dessuten er jeg lærer og har mye for - og etterarbeid" implisitt sier at det er noe som er spesielt for din gruppe?

Jeg har jobbet som lærer selv, riktignok bare i et år, og riktignok bare som vikar (universitetsutdannet, uten ped sem). Men - Av de i lærergruppen (med utdanning) som jobbet ordnet arbeidsgdag -fra 8 - 16, så hadde ikke veldig mange mye arbeid på kvelden i tillegg. De som IKKE jobbet ordnet arbeidsdag, DE satt masse på kvelden. Men det skulle da også bare mangle.

Lærerne sier jo at de jobber et vanlig årskverk, på 1744 timer eller hva det nå er. og hvis de ikke gjør det på dagen, må de jo nødvendigvis gjøre det på kvelden.

ALLE jobber jeg har vært borte i, har medført kvelds-arbeid. Og da snakker jeg 8 - 16 + 2 - 3 timer på kvelden. Det er det at lærere ikke ser ut til å skjønne det, jeg reagerer på.

Det er IKKE det at jeg ikke tror lærere ikke har kveldsarbeid, eller at noen yrkesgrupper har mer behov eller "rett" på vaskehjelp enn andre. Strengt tatt hadde vel de fleste av oss klart oss uten, men hvorfor skal man det hvis man har lyst og råd?

Dessuten - det første svaret til deg var ikke krast i det hele tatt. Jeg ble forundret over ordbruken, og tok til og med forbehold dersom jeg hadde oppfattet deg galt.

Men du hopper til som om du skulle være angrepet med gevær eller noe sånt. Du bidrar ikke akkurat til økt sympati for lærerstanden, så utrolig lite forståelse du ser ut til å ha for andre, og tatt i betrakting de piggene som skvetter ut.

For å hisse deg skikkelig opp, kan jeg fortelle deg at svigerinnen min jobbet som lærer i barneskolen i mange år, men gikk over til statens utdanningskontor, som det vel het, etterhvert. Hun fikk et noe annet syn på arbeidsmengde og arbeidspress etter det "besøket", og er nå tilbake i skolen igjen.

Jeg synes de fleste lærere gjør en kjempejobb. Vi er velsignet med utrolig flinke lærer i barnas klasser, heldigvis. Og at det er kjempeslitsomt å være i undervisningssituasjonen vet jeg av egen erfaring, og har ingen problemer med å skjønne at det må være beinhardt. Jeg vet også at lærere vel er overrepresentert på en del mindre hyggelige statistikker, i forhold til pensjonsalder og uføretrygd, blant annet. At det er en imponerende og krevende jobb, er jeg ikke i tvil om. Men det er det faktisk flere jobber som også er.

Men at du er lærer, nekter jeg nesten å tro. Sånn som du fremstiller deg her inne, så virker du veldig lite egnet for det yrket. Jeg hadde sikkert opplevd deg annerledes om jeg hadde truffet deg i RL.

For ordens skyld: JA, jeg tror lærere har en del arbeid som må gjøres på kveldstid. Og JA, jeg synes hvem som helst må få lov å ha vaskehjelp - uansett hvor mye eller lite man jobber. Utearbeid er da ikke noe kriterium for å kunne få vasket huset. På samme måte som det å måtte jobbe på kvelden, ikke er det samme som at man absolutt trenger det.

Det er faktisk du som overreagerer, og det sa du fra om i det 1. innlegget, greit nok.

Men at jeg har gjort en stor brøler ved å nevne at jeg er lærer i forbindelse med vaskehjelp er det faktisk du som har lagt opp til, og da må du også regne med å få svar!

Min mann er ansatt i kommunen, på plan- og næringskontoret, og HAN har masse jobb på ettermiddager og kvelder, han!

Han har forberedelser til innlegg i kommunestyrer, formannskap, andre råd og styrer, han har masse kveldsmøter og samarbeidsgrupper og jeg vet ikke hva!

Selvfølgelig vet jeg at jeg ikke er i en særstilling fordi jeg er _lærer_!

Men for å presisere hvorfor jeg hadde for og etterarbeid nevnte jeg yrket mitt. HVis det er slik du mener, at vi lærere ikke er i en særstilling når det gjelder det, hvorfor skriker du da opp slik du gjør!?

Jeg skjønner ingenting, jeg...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

8

• puttelull

7

• Caloni Makaroni

5

• org

4

Skrevet

Ja, jeg/vi har vaskehjelp, og jeg tror det har redda hele familieidyllen!;-)

Ja, det er kanskje luksus, men jeg har overhodet ingen dårlig samvittighet, eller kjenner at jeg er ei dårlig husmor av den grunn!

Jeg har ikke full jobb, engang! Bare 75%, men jeg har 3 unger på 7,5 og 3, og de skal da ha ei mamma de kan leve sammen med, de og! Dessuten er jeg lærer, og tida etter at ungene har lagt seg, må jeg bruke på forberedelser til neste dag, eller etterarbeide.

Kos deg! Det har du grunn til!

Klem fra

Så mange innlegg, bare fordi jeg nevnte _lærer_....

Nei, vi lærere er ikke i en særstilling hva gjelder jobb_mengde_, Det er jeg helt klart enig i. Men den som motsier at lærere er i en særstilling ved at vi _aldri_ kan nevne jobben/yrkesvalget vårt i noen som helst sammenheng, uten å bli hundset, den vil jeg jammen ha meg en prat med.

Skrevet

Så mange innlegg, bare fordi jeg nevnte _lærer_....

Nei, vi lærere er ikke i en særstilling hva gjelder jobb_mengde_, Det er jeg helt klart enig i. Men den som motsier at lærere er i en særstilling ved at vi _aldri_ kan nevne jobben/yrkesvalget vårt i noen som helst sammenheng, uten å bli hundset, den vil jeg jammen ha meg en prat med.

Øvingslæreren min sa i sin tid noen fornuftige ord:

Det er ingen yrkesgruppe som så mange har en mening om og så mange uttaler seg mer eller mindre bastant om - som nettopp lærerne.

Fordi alle har vi hatt en fot eller to innenfor systemet, først som elever selv, og kanskje siden som foreldre.

Skrevet

Nei , vi har ikke vaskehjelp og vi kommer heller aldri til å få det. Vi har valgt å kjøpe et lite hus nettopp med tanke på at det faktisk skal vaskes og stelles både inne og ute.

Jeg vil heller ikke ha noen her som skal skure møkka vår, da får det heller bare være litt skittent av og til.

Men dette er MIN mening og OSS. Hva andre gjør bryr jeg meg lite om. Jeg ser hverken opp eller ned på folk som har vaskehjelp.

"Vi har valgt å kjøpe et lite hus nettopp med tanke på at det faktisk skal vaskes og stelles både inne og ute."

Men nå er det faktisk lettere å holde et større hus ryddig enn et lite da...

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er faktisk du som overreagerer, og det sa du fra om i det 1. innlegget, greit nok.

Men at jeg har gjort en stor brøler ved å nevne at jeg er lærer i forbindelse med vaskehjelp er det faktisk du som har lagt opp til, og da må du også regne med å få svar!

Min mann er ansatt i kommunen, på plan- og næringskontoret, og HAN har masse jobb på ettermiddager og kvelder, han!

Han har forberedelser til innlegg i kommunestyrer, formannskap, andre råd og styrer, han har masse kveldsmøter og samarbeidsgrupper og jeg vet ikke hva!

Selvfølgelig vet jeg at jeg ikke er i en særstilling fordi jeg er _lærer_!

Men for å presisere hvorfor jeg hadde for og etterarbeid nevnte jeg yrket mitt. HVis det er slik du mener, at vi lærere ikke er i en særstilling når det gjelder det, hvorfor skriker du da opp slik du gjør!?

Jeg skjønner ingenting, jeg...

Den siste setningen din er jeg helt enig i.

Vi kommer ikke et skritt videre i denne diskusjonen, i alle fall.

Skrevet

Ehhh, hvilke andre??

Jeg er journalist, samboer med en lærer. Og jeg skal love deg at jeg har mye mer arbeid utenom ordinær arbeidstid enn det samboeren min har.

Broren min er advokat. Tror du de bare tropper opp i rettssalen, uten å ha jobbet MASSE med saken både før og etter?

Så at lærere er de eneste som må jobbe utenom jobben, er selvsagt bare tull.

Men ærlig talt: Hvem av innskriverene her har sagt at lærere er de eneste som jobber overtid/på kveldstid!?

Jeg har iallefall ikke sagt det.

Gjest abrahamsen
Skrevet

"Vi har valgt å kjøpe et lite hus nettopp med tanke på at det faktisk skal vaskes og stelles både inne og ute."

Men nå er det faktisk lettere å holde et større hus ryddig enn et lite da...

Njæ...Skeptisk. Det går iallefall fortere åvaske et hus på ca 100 kvm enn et på 300 vil jeg tro.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...