Gå til innhold

er dette vanlig for en 3-åring ?

Anbefalte innlegg

Vi har en flott sønn på 3 år, han er normalt aktiv og flink å snakke.

Han er som 3-åringer stort sett, men er virkeilg blitt en bestemt gutt.

* han gjentar ting mangen mange ganger hvis det er noe som "plager han", feks, av og til i trappen opp til bilen pleier jeg å leie han, i dag da vi kom opp til bilen oppdaget han at vi hadde glemt det, hele bilturen til barnehagen gjentok han skrikende: "mamma du glemte å leie meg i trappen, du må leie meg i trappen". hvis jeg da svarer at av og til kan kan gå selv, han er blitt så stor nå, han hører meg ikke, bare gjentar og gjentar, nærmest skriker og er veldig lei seg og frustert over det.

* et annet eksempel kan være hvis bamsene i sengen ikke ligger sånn som de skal, han kan våkne om natten og være veldig frustrert for det mangler en bamse eller en ligger litt feil. Han har 4 bamser og alle har sin faste plass.

*han blir veldig sint og lei seg når ting ikke går som han har planlagt, eller tingene hans ikke er der de skal.

*han hører ikke etter når jeg prøver å forklare situasjonen, bare gjentar og gjentar.

*han kan holde på en leke en hel dag i barnehagen, hvis han da roter den bort er det krise, ingenting er godt nok.

*føler han ikke skjønner eller hører etter når jeg forklarer.

Lurer på om dette er vanlig eller er det noe som bør sjekkes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269300-er-dette-vanlig-for-en-3-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det høres normalt ut jeg. Mange barn i den alderen er så og si avhengige av rutiner, gjentagelser og at ting er som de alltid pleier å være.

Men er du i tvil så ta en prat med helsesøster eller legen om det kan gjøre det roligere. :o)

Synes det høres normalt ut jeg. Mange barn i den alderen er så og si avhengige av rutiner, gjentagelser og at ting er som de alltid pleier å være.

Men er du i tvil så ta en prat med helsesøster eller legen om det kan gjøre det roligere. :o)

Vel for min del høres det normalt ut utifra hva jeg har opplevd av barn i barnehagen da.

2 åringer som gjentar "ferdi" ved matbordet i gjerne 10-15 minutter selv om man har sagt at man har hørt dem og de må vente litt.

For noen er det gjerne hakk i plata i flere timer ang andre ting *smiler*

Gjest togli

Jeg synes dette høres ut som en ganske typisk to- treåring. Jenta mi på 2,5 år har også lignende tendenser, men er likevel ikke på langt nær så ille som den eldste storesøsteren var... Hun kunne få noia hvis vi åpna "feil" bildør (dvs en annen bildør enn hun hadde "sett" for seg i sitt hode) ;-)

Høres ganske normalt ut. Jeg pleier å støtte min datter i at det ikke ble som hun forventet, og støtte henne i at det ble dumt for henne. Da blir hun glad for støtten og vi får ingenting å diskutere. Er jeg årsaken til krøllet hennes sier jeg unnskyld. Nå er hun 4 år, og jeg ser disse situasjonene ikke oppstår så ofte lenger.

Jeg støtter henne i hennes følelser selv om jeg ikke er enig med henne i at det var noe å lage karamba av. Det sier jeg selvsagt ikke til henne da :)Vi har spart oss for mange diskusjoner pga det. Jeg svarer f eks, "Ja, det var dumt for deg, men neste gang fikser det seg nok".

Dette er helt vanlig i perioder for barn i

rundt 3 års alderen.

Men, det kan også være typiske tegn på autisme.

Hvis ungene din har utviklet denne atferden over tid (dvs ikke alltid vært slik) + en del av tingene avtar i løpet av de neste månedene kan du ta det helt med ro.

Hvis denne typen oppførsel derimot forsterker seg eller varer ved i over 6-8 mdr, synes jeg su skal lufte dine bekymringer for helsesøster.

Barneautisme blir ofte diagnostiset i 3-4års alderen.

Jeg er spesialpedagog selv og er litt ekstra var på oppførselen til mine egne unger. Gutten vår på snart 4 hadde en 6 mdrs periode nøyaktig som du beskriver da han var mellom 2 og 3 år. Det gikk heldigvis over og vil sannsynligvis gjøre det for din gutt også.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...