Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

... på St. Olavs Hospital for et par uker siden. Vi fikk ikke vite det før etter fem dager, enda vi står oppført som nærmeste pårørende.

Avdøde hadde et lårhalsbrudd rett før jul, og ble innlagt. To ganger over nyttår ble hun reoperert, men vi fikk ikke beskjed om at hun var tilbake på sykehuset. Da mamma var der for å besøke henne en gang, kunne de fortelle at hun var utskrevet. På spørsmål om hvor hun var sendt hen, var svaret "nei, det har jeg ikke oversikt over." - Vet du ikke hvor hun er sendt hen? spurte mamma. "Nei, tror du vi sender ut bra mange pasienter herfra hver eneste dag da?!" var det arrogante svaret tilbake.

Vi fant omsider ut hvor hun var hen, men det var kun fordi jeg hadde tilgang på journalen hennes fra jobb...

Herregud, for et dustehelsenorge! Enn å ikke gi beskjed når det nærmer seg slutten for en nær slektning, da! Vi er rystet...

Skrevet

Så sykt!

Leste i avisen om en mann som lå død i likkjelleren i mange dager før pårørende ble varslet om at han var død. Han hadde falt om utenfor huset sitt, og døde på sykehuset. Tror det også var på St. Olavs.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg blir så sinna jeg når jeg hører om slikt!

Også dette med manglendes respekt. Jeg blir både sint og lei meg.

Kan ikke si så mye annet at jeg synes det er synd at slikt skjer.

Helsevesenet har en lang vei og gå på en del områder!

Gjest Polio
Skrevet

Så sykt!

Leste i avisen om en mann som lå død i likkjelleren i mange dager før pårørende ble varslet om at han var død. Han hadde falt om utenfor huset sitt, og døde på sykehuset. Tror det også var på St. Olavs.

Hmmm, ja merkelig at det var to saker om akkurat det samme på samme sykehus med så kort mellomrom...

mariaflyfly
Skrevet

Så utrolig kjipt, kondolerer.

Tydelig at de ikke lærte av den saken som var for to-tre uker sida...

Gjest nei så ille
Skrevet

Nei så tragisk .....

Men dere var ikke ofte på besøk til personen da .... enda dere var nærmeste pårørende ..... nok om det, saken er allikevel helt tragisk.

Skrevet

Nei så tragisk .....

Men dere var ikke ofte på besøk til personen da .... enda dere var nærmeste pårørende ..... nok om det, saken er allikevel helt tragisk.

Vi var der så ofte vi hadde anledning... minst en gang i uka. Det var ikke poenget da, men opplysningsplikten de har til pårørende ved sykehuset.

Jeg jobber i helsevesenet i Trondheim selv, men sånne ting som dette tar aldeles kaka...det skal rett og slett ikke være mulig!

Oldebarnet til avdøde fikk ikke vite det før hun ringte hjem til Alta fra Oslo, for å få noen til å ha visning av et hus hun eier. Da ble hun møtt av et kondolerer på telefon fra en som jobber sammen bestefaren hennes, og hun skjønte ingenting. Hvorfor i all verden kondolerte de henne et år etter at faren hennes døde, liksom?! Dette var fem dager etter at det skjedde...

Skrevet

Så utrolig kjipt, kondolerer.

Tydelig at de ikke lærte av den saken som var for to-tre uker sida...

Dette må ha vært like etterpå, for den andre saken var mens vi var på vinterferie, visstnok. Det er to uker siden hun døde nå, det andre skjedde vel for 3-4 uker siden?

Synes det er ille når man må lese journalen til folk på egen hånd for å få litt informasjon... det er helt horribelt.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1173222379' post='3559851]

Jeg blir så sinna jeg når jeg hører om slikt!

Også dette med manglendes respekt. Jeg blir både sint og lei meg.

Kan ikke si så mye annet at jeg synes det er synd at slikt skjer.

Helsevesenet har en lang vei og gå på en del områder!

Jeg skulle ønske de kunne skrive i avisa om denne saken også, men foreldrene mine satte seg på bakbeina. Søstra mi var i kontakt med en journalist, men trakk seg fra det da de andre ikke ville at det skulle skje.

Håper de tar litt selvkritikk på sykehuset...

Skrevet

Så sykt!

Ja, jeg hørte det der... det skulle ikke være mulig, det er rett og slett respektløst.

Skrevet

Hmmm, ja merkelig at det var to saker om akkurat det samme på samme sykehus med så kort mellomrom...

Ja... det forundrer meg ikke om det er store mørketall her.

En god venn av meg mistet faren sin i kreft for litt over et år siden. Han opplevde også at det var dårlig med opplysning, han måtte til stadighet mase for å høre hvordan ting sto til. Det skal ikke være sånn, vettu...

mariaflyfly
Skrevet

Dette må ha vært like etterpå, for den andre saken var mens vi var på vinterferie, visstnok. Det er to uker siden hun døde nå, det andre skjedde vel for 3-4 uker siden?

Synes det er ille når man må lese journalen til folk på egen hånd for å få litt informasjon... det er helt horribelt.

Den andre saken husker jeg fordi jeg var i Trondheim og tilfeldigvis så den på Midtnytt. ;) Det var i uke 7.

Caloni Makaroni
Skrevet

Huff....dette er jo ille..Å miste en (nær) slektning er fælt nok, om man ikke skal måtte drive detektivarbeid og tåle ufordragelige svar også..

Jeg håper at dere etterhvert tar ordentlig tak i det og krever en uforbeholden unnskyldning fra sykehuset. Svikt i rutinene skjer, men når det er snakk om så grove svikter, så må de virkelig få sett til å gjøre noe så sånt ikke skjer i framtiden. Det har jo vært to (og kanskje mange flere?) slike tilfeller nå i det siste..

Skrevet

Ja... det forundrer meg ikke om det er store mørketall her.

En god venn av meg mistet faren sin i kreft for litt over et år siden. Han opplevde også at det var dårlig med opplysning, han måtte til stadighet mase for å høre hvordan ting sto til. Det skal ikke være sånn, vettu...

Dette er helt horribelt! De kan umulig ha gode nok rutiner eller nok folk til å håndtere pasienter/pårørende på dette sykehuset.

Desverre tror jeg det kommer til å dukke opp _mange_ slike saker i tiden som kommer, pga av den stadige nedbemanningen.

Fint ska det værra, dem bygge et sykehus som dem itj har råd te å drive på forsvarlig vis. DusteNorge!

Du har min dypeste medfølelse, dette er tragisk.

Skrevet

Først ønsker jeg å kondolere. Men så må jeg stille noen spørsmål.

Hvor nær slekt er dere til personen som døde?

Sykehusene skal informere nærmeste pårørende. Altså hvis det var min mor som døde skulle da ta kontakt med enten min bror eller meg. Så er det vår oppgave å "spre nyheten" videre.

Var det min tante som døde, skal sykehuset informere hennes mann evt. hennes barn. Med mindre jeg er hennes nærmeste pårørende skal ikke sykehuset ringe meg. Det er det hennes pårørende som kan gjøre.

Sykehuset er ikke pliktig å informere andre enn de nærmeste pårørende om hvor pasienter har blitt sendt etter et sykehusopphold.

Hvis ikke du/moren din er nærmeste pårørende, har sykehuset ikke gjort noen feil overfor dere. Men hvis sykehuset heller ikke har informert nærmeste pårørende, da er det en graverende feil som bør rapporteres til fylkeslegen.

Gjest guttelus
Skrevet

Da våres mor døde ( 65 år ) klarte de å ringe hennes veninne før oss barna for å si at hun var død. Hallo, vi var på besøk flere ganger i uken alle tre barna, så det var ikke helt ukjennt hvem som var barn og hvem som var venner. De hadde tlf. lister, vi var jo blitt ringt opp mange ganger før.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg skulle ønske de kunne skrive i avisa om denne saken også, men foreldrene mine satte seg på bakbeina. Søstra mi var i kontakt med en journalist, men trakk seg fra det da de andre ikke ville at det skulle skje.

Håper de tar litt selvkritikk på sykehuset...

Jeg også håper det, at det har evnen til selvkritikk. Er dessverre mange som ikke har det.

Kondolerer forresten.

Skrevet

Først ønsker jeg å kondolere. Men så må jeg stille noen spørsmål.

Hvor nær slekt er dere til personen som døde?

Sykehusene skal informere nærmeste pårørende. Altså hvis det var min mor som døde skulle da ta kontakt med enten min bror eller meg. Så er det vår oppgave å "spre nyheten" videre.

Var det min tante som døde, skal sykehuset informere hennes mann evt. hennes barn. Med mindre jeg er hennes nærmeste pårørende skal ikke sykehuset ringe meg. Det er det hennes pårørende som kan gjøre.

Sykehuset er ikke pliktig å informere andre enn de nærmeste pårørende om hvor pasienter har blitt sendt etter et sykehusopphold.

Hvis ikke du/moren din er nærmeste pårørende, har sykehuset ikke gjort noen feil overfor dere. Men hvis sykehuset heller ikke har informert nærmeste pårørende, da er det en graverende feil som bør rapporteres til fylkeslegen.

Hun sier jo at de sto oppført som nærmeste pårørende.

Skrevet

Hun sier jo at de sto oppført som nærmeste pårørende.

Uff, det overså jeg. Takk for at du påpekte det for meg.

Skrevet

Beklager mitt forrige svar til deg. Jeg hadde nok lest innlegget ditt litt for fort, og fikk ikke med meg at dere var oppført som nærmeste pårørende.

Da mener jeg oppførselen til sykehuset som helhet og de personene dere snakket med er hårreisende. Dere bør snarest ta kontakt med fylkeslegen og sykehusdirektøren. Ingen fortjener å bli behandlet slik!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...