Gå til innhold

Lever lenger på vestkanten

Anbefalte innlegg

Gjest malt inn i et hjørne
Skrevet

Det er sannelig ikke rart de lever lenger på vestkanten enn her jeg bor!

I dag sitter jeg her med minus på kontoen, utslitt etter år i helsevesenet og med unger og eksmann av den kranglete sorten. Trangt bor vi også, har ikke råd til noe annet. På toppen av det hele sitter jeg med en eksamen på den tilleggsutdannelsen jeg holder på med som attføring. Og er så sliten, så sliten, så sliten....

Det er til å gå i dørken av!

Det er mye jeg innbilder meg ville ha vært annerledes om vi hadde hatt bedre råd. I hvert fall merker jeg at jeg sliter bare med vissheten om at jeg ikke klarer regningene denne måneden, heller. Verken telefon, tv-lisens eller data er betalt, og snart kommer strømregningen og purringene strømmende.

Kanskje blir det bedre hvis jeg kommer meg tilbake i jobb, snart. Hvis jeg får jobb, da - og ikke må gå tilbake dit jeg ble syk sist...

Mest av alt skulle jeg ønske jeg hadde hatt overskudd og tid til voksne, konstruktive venner! Det blir lett til at jeg går i ring og de vennene jeg har, sliter med mye av de samme tingene, de også: Dårlig økonomi, unger som må følges opp og som sliter på skolen, fraværende og kranglete eksmann. Da blir det lite konstruktive samtaler!

Men akkurat nå er jeg så sliten at jeg begynte dagen med å kjefte ungene ut av døra. De spiller musikk, erter hverandre, maser, dokø, kø på badet, hele regla. Jeg er så sliten!

Mange ganger tenker jeg at nå stikker jeg av fra hele greia, flytter til et avsidesliggende sted og går helt i frø for meg selv. Så kan ungene besøke meg - om de gidder - og faren ha dem 24/7 slik jeg har dem. Problemet er at da tar han dem vel med til sitt hjemland i langtvekkistan og vil jeg det, da?

Så jeg biter tenna sammen og holder ut litt til. Men gammel - nei, det regner jeg ikke med å bli. Den som bare hadde økonomi, stort hus og sosialt nettverk på vestkanten, du! Selv om jeg ikke tror gresset er så mye grønnere der enn her...

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener.

Alt skal bli så mye bedre når... :-)

Men ting er under endring, under bedring. For du er under utdannelse. Og ei god utdannelse leder til en god jobb. Og en god jobb leder til god økonomi.

Med god økonomi kan du kjøpe deg litt "fri" - fra husvask, inn i konstruktive hobbier som er utviklende for seg, og som kommer ungene til gode. Og ungene blir eldre. Lærer å ta i et tak når det trengs.

Dette går greit, det er knalltøft når det står på. Men - det går! Skal gå, må gå.

Lykke til, du klarer dette! Ta tida til hjelp.

Gjest martamor
Skrevet

Uff, det høres ganske slitsomt ut :(

Er ikke i samme situasjon som deg, men vil bare si at jeg håper det ordner seg. Det er en klisje, men man må prøve å fokusere på det som er positivt. Og ta deg en egoistisk time-out! Dra bort noen dager, ta en time med aromaterapi... Ta vare på deg selv :)

*stor klem*

Gjest Polio
Skrevet

Uff, det høres ganske slitsomt ut :(

Er ikke i samme situasjon som deg, men vil bare si at jeg håper det ordner seg. Det er en klisje, men man må prøve å fokusere på det som er positivt. Og ta deg en egoistisk time-out! Dra bort noen dager, ta en time med aromaterapi... Ta vare på deg selv :)

*stor klem*

Hvis det er pengene som er hovedproblemet for denne personen, tror jeg nok kanskje ikke at aromaterapi og turer er løsningen hennes. Hun har lite nok fra før, og neppe overskudd til å seg råd til slik luksus.

Gjest martamor
Skrevet

Hvis det er pengene som er hovedproblemet for denne personen, tror jeg nok kanskje ikke at aromaterapi og turer er løsningen hennes. Hun har lite nok fra før, og neppe overskudd til å seg råd til slik luksus.

Det behøver ikke å være luksus! På Hudpleieakademiet i Oslo koster det 200 kroner for en time med aromaterapi.

Reise bort kan man gjøre på mange måter - kanskje besøke gamle venninner og bo der noen dager, se en annen del av landet.

Det handler ikke om luksus, men å hjelpe seg selv å komme ut av den onde sirkelen. Selv små tiltak kan være det som hjelper.

Du kan jo kanskje komme med noen gode råd til trådstarter selv, istedet for å kritisere mine forslag ;)

Skrevet

Det behøver ikke å være luksus! På Hudpleieakademiet i Oslo koster det 200 kroner for en time med aromaterapi.

Reise bort kan man gjøre på mange måter - kanskje besøke gamle venninner og bo der noen dager, se en annen del av landet.

Det handler ikke om luksus, men å hjelpe seg selv å komme ut av den onde sirkelen. Selv små tiltak kan være det som hjelper.

Du kan jo kanskje komme med noen gode råd til trådstarter selv, istedet for å kritisere mine forslag ;)

"Det behøver ikke å være luksus!"

Les hva hun skriver. Snart kommer purringene, sier hun.

Da er det ikke aromterapi man prioriterer.

Gjest Polio
Skrevet

Jeg har ingen råd å komme med til trådstarter, det var jo nettopp derfor jeg ikke svarte henne, men kommenterte at dine forslag kanskje ikke var de beste.

Gjest martamor
Skrevet

"Det behøver ikke å være luksus!"

Les hva hun skriver. Snart kommer purringene, sier hun.

Da er det ikke aromterapi man prioriterer.

Beklager at jeg kommer med forslag! Det var bare det - forslag. Det går fint an å gjøre gratis ting også, poenget mitt var at hun kan prøve å komme seg ut av den onde sirkelen på et vis.

Hun skriver det jo selv - hun er forferdelig sliten. Da er det fryktelig vanskelig å komme seg ut av økonomiske problemer.

Synes det er bedre å komme med forslag og oppmuntring enn bare å kritisere andre som svarer jeg da ;)

Gjest Polio
Skrevet

Beklager at jeg kommer med forslag! Det var bare det - forslag. Det går fint an å gjøre gratis ting også, poenget mitt var at hun kan prøve å komme seg ut av den onde sirkelen på et vis.

Hun skriver det jo selv - hun er forferdelig sliten. Da er det fryktelig vanskelig å komme seg ut av økonomiske problemer.

Synes det er bedre å komme med forslag og oppmuntring enn bare å kritisere andre som svarer jeg da ;)

Joda, men du kan da ikke hisse deg opp over at folk ikke er enige i forslagene dine heller:-)

Gjest martamor
Skrevet

Joda, men du kan da ikke hisse deg opp over at folk ikke er enige i forslagene dine heller:-)

Neida, jeg har ikke noe problem med at folk ikke synes forslagene mine er noe særlig. Synes imidlertid det kan være opp til trådstarter å bedømme, og så kan man heller komme med andre forslag i mellomtiden :)

Skrevet

Var ikke meningen å kritisere. Skjønte at du mente det godt.

Men man kan vel bli psykisk sliten av å ha dårlig råd og derfor ville nok jeg ha prioritert denne 200-lappen på melk og brød isteden for aromterapi.

Altså, jeg ville ha forsøkt så godt jeg kan for at situasjonen ikke skal forverre seg ytterligere.

Var absolutt ikke meningen å kritisere deg.

Gjest som man reder...
Skrevet

"Problemet er at da tar han dem vel med til sitt hjemland i langtvekkistan og vil jeg det, da?"

Noen damer går med åpne øyne inn i problemer og et liv "langt fra vestkanten".

Gjest Polio
Skrevet

Neida, jeg har ikke noe problem med at folk ikke synes forslagene mine er noe særlig. Synes imidlertid det kan være opp til trådstarter å bedømme, og så kan man heller komme med andre forslag i mellomtiden :)

Og som sagt, det er derfor vi svarer deg, og ikke trådstarter!

Gjest heffalumpen
Skrevet

Sosialt nettverk på vestkanten kan være en prøvelse for folk enten de er oppvokst med det eller ikke. Du har vel sett de stive ansiktene med sammenbitte lepper?

Har du undersøkt avlastningsordninger ol. i din bydel?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...