Gå til innhold

Kan man trene når man er forkjøla..?

Anbefalte innlegg

Gjest Helt utenfor tema altså

Jeg er forkjøla og er litt slapp i kroppen. Mener å ha hørt eller lest at man da ikke bør trene hardt, ikke bra for kroppen..? Eller er det bra å "svette ut" sykdommen..? Føler ikke så veldig for å trene da formen ikke er sånn veldig god, men kanskje jeg blir friskere av det, og vil helst bli frisk i en fei! Hva tror dere?

Fortsetter under...

Rhea Silvia

Trodde det var bra å svette sykdommen ut av kroppen jeg.

Er du ikke verre av forkjølelsen enn at du tenker på å trene, så er du nok ikke så syk at det er farlig.

Min tiåring kan godt være opp til kl 23 og være lys våken kl 07. Hun må i seng/på rommet sitt kl 21.30, men ofte er hun våken lenge etter det. Hun er aldri trøtt og uopplagt,

Noen barn trenger mindre søvn enn andre, og du har tydeligvis et slikt barn du også.

Rhea Silvia

Min tiåring kan godt være opp til kl 23 og være lys våken kl 07. Hun må i seng/på rommet sitt kl 21.30, men ofte er hun våken lenge etter det. Hun er aldri trøtt og uopplagt,

Noen barn trenger mindre søvn enn andre, og du har tydeligvis et slikt barn du også.

Dette ble heilt feil sted ja...

når det gjelder trening, så kan du trene så lenge kroppen din går med på det. Litt lavere intensitet enn vanlig er sikkert lurt.

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Enten man er mosjonist, trener for "det bare er moro", eller er toppidrettsutøver, så prøver vi å ha noen "kjøreregler".

Særlig hvis det er en infeksjon med feber, følelse av å være syk med slapphet osv., skal man være forsiktig. Glemmer man dette, har vi nok noen tilfeller med unge mennesker som går inn i en lengre periode med vedvarende kraftesløshet og lite ork.

Er man bare forkjølet men ellers føler seg OK, kan det være greit med ro ett par dager for så bare trene lett inntil infeksjonen er over.

Det er ingen ting som kan dokumentere at man kan "trene av seg" en begynnende infeksjon, enten den avsluttes med badstu eller rødvin. Snarere tvert imot.

Jeg har særdeles dårlig erfaring med å trene når jeg er forkjøla.

Hvis jeg trener før jeg er blitt helt frisk, så blir jeg bare syk igjen.

Jeg ble førkjøla i januar, og da jeg var blitt så bra at jeg følte at jeg kunne begynne å trene, så begynte jeg å trene litt forsiktig. Da ble jeg syk igjen.

Jeg begynte å gå litt turer når forkjølelse nr to begynte å slippe taket.

Nå er jeg sykemeldt med forkjølelse nr tre, og denne gangen har jeg ikke tenkt å begynne å trene før jeg er 100% frisk.

Jeg har ikke vært skikkelig frisk på to mnd, og du kan tro jeg er drittlei!

Jeg vil anbefale deg å vente med å begynne å trene til du er 100%.

God bedring!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...