Gå til innhold

Magen etter fødsel

Anbefalte innlegg

Gjest Nybakt igjen :)

Jeg fødte for en snau uke siden, og magen har for så vidt blitt litt mindre de siste dagene. Mitt fokus er naturlig nok på babyen, men samtidig hadde det vært greit å få på seg noe annet enn kosebukser snart, i alle fall da man skal ut på noe. Lurer derfor på når deres mage stabiliserte seg sånn noenlunde? Magen er så myk og rar, kjennes ikke ut som om det er en eneste muskel igjen der inne :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269397-magen-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er veldig individuelt!

Jeg har født 3 unger, og ved alle svangerskapene har jeg gått _ned_ i vekt (15-17 kg), så magen min er kanskje ikke noen målestokk...

Jeg fikk på meg vanlige jeans rett etter fødselene, og da mener jeg allerede på sykehuset!

3.gangen tok det nok noe lengre tid, men innen jeg var kommet hjem, gikk buksene på.

Poenget mitt er at siden mitt mageskinn ant. ikke ble strukket så mye som andres (noe som er mer normalt!), gikk jeg fortere sammen enn andre. Men jeg tror nok du må belage deg på noen uker til med behagelige kosebukser, ja!;-)

Gjest MiaMariaa

Dette er veldig individuelt!

Jeg har født 3 unger, og ved alle svangerskapene har jeg gått _ned_ i vekt (15-17 kg), så magen min er kanskje ikke noen målestokk...

Jeg fikk på meg vanlige jeans rett etter fødselene, og da mener jeg allerede på sykehuset!

3.gangen tok det nok noe lengre tid, men innen jeg var kommet hjem, gikk buksene på.

Poenget mitt er at siden mitt mageskinn ant. ikke ble strukket så mye som andres (noe som er mer normalt!), gikk jeg fortere sammen enn andre. Men jeg tror nok du må belage deg på noen uker til med behagelige kosebukser, ja!;-)

"Jeg har født 3 unger, og ved alle svangerskapene har jeg gått _ned_ i vekt (15-17 kg), så magen min er kanskje ikke noen målestokk..."

Har du gått ned 15-17 kg. mens du var gravid??

"Jeg har født 3 unger, og ved alle svangerskapene har jeg gått _ned_ i vekt (15-17 kg), så magen min er kanskje ikke noen målestokk..."

Hvis man er meget overvektig fra før, men spiser sunt og kanskje har lite matlyst under svangerskapet så er ikke det så ekstremt uvanlig.

Gjest togli

Tålmodighet, tålmodighet ;-)

Det er fryktelig uvant å være slank ellers på kroppen, men ha en dissende mage som henger i veien.... For meg tok det vel ca en-to mnd før magen var såpass at jeg klarte å kneppe igjen øverste knapp på olabuksa. Først etter seks mnd var jeg tilbake til utgangspunktet. Mine to søstre, som var kraftigere enn meg når de ble gravide, gikk mye raskere ned i vekt etter fødslene. Tipper kroppen fikser sånt i forhold til hva som er forsvarlig vektnedgang med tanke på amming osv?

Det tar gjerne en stund før livmor trekker seg skikkelig sammen. Og så var det de musklene da... De har blitt strukket fra hverandre noe voldsomt, og det tar lang tid før de nærmer seg normalt igjen.

Uten at jeg har tenkt så nøye over det, vil jeg tro det har gått 1-2 mnd før magen har blitt nogenlunde normal igjen.

Annonse

Ja. Hyperemesis gravidarum. Innlagt 5-6 ganger pr. svangerskap for å få intravenøst. Ikke morsomt i det hele tatt! Alt jeg fikk innafor tennene, kom ut igjen *3... Lite melk, også, som følge av det hele.

Hvis man er meget overvektig fra før, men spiser sunt og kanskje har lite matlyst under svangerskapet så er ikke det så ekstremt uvanlig.

Jeg veide 80 kg, ved 1. svangerskap (177 lang). Dagen etter fødselen ble jeg veid på sykehuset, og veide 65 kg... Litt lite pent, kan man si....

De andre gangene var jeg 77 kg i utgangspunktet, og veide ca 60 etter fødslene.

Nå veier jeg 75, og her trives jeg!;-)

Jeg ble anbefalt å ligge på magen - da skulle livmoren trekke seg hurtigere sammen. Siden jeg uansett er en "mageligger", og hadde savnet dette i 5 mnd så bar det rett på magen samme dag som jeg hadde født. Men det tok 4 mnd før jeg fikk på meg buksa og den var (/##&%"#) trang!

Gjest 3-barns mor m/ flat mave

Jeg anbefaler å begynne med knipeøvelser fra dag en etter fødsel. Viktig å få de indre musklene under kontroll før du starter med trening av de ytre magemusklene.

Etter noen dager så kan du begynne å gjøre en enkel øvelse, som å ligge på ryggen, samtidig som du presser korsryggen i golvet/senga. Husk å knipe samtidig.

Etter hvert som du blir sterkere og får kontroll på mavemusklene kan i samme øvelse du starte med å løfte hodet fra underlaget, og når du bli sterkere strekke armene fram og løfte overkroppen så langt opp som du kan. Men som sagt, viktig at du kniper og får kontroll på de indre musklene først.

Øvelsene bør gjøres flere ganger om dagen i 5-10 rep. i første omgang. Økes etter hvert som formen blir bedre.

Lykke til :)

Det tok vel 4-5 mnd på meg før magen så sånn noenlunde lik ut som før svangerskapet. Det fikk fart på sakene da jeg begynte å trene 6 uker etter fødsel.

Men jeg må nok bare innse at kroppen har forandret seg av svangerskapet. Kiloene er litt annerledes fordelt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...