Gå til innhold

Er det forskjell på gutter og jenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En gynekolog innrømmet i dag på radio at alle smågutter i Norge fikk sine kjønnsorganer undersøkt og befølt av helsepersonell. Forhuden forsøkt trukket tilbake og pungen klemt på av lege. Dette skjer uten et ord og uten forklaring. Mange blir ganske bleke og forskrekket. Mange hører rykter og er redde på forhånd. De tør ikke si noe og i tilfelle avfeies de av de voksne.

Men nå skal jenters kjønnsorganer sjekkes, og da får pipa en annen lyd.

I begge tilfeller ser man etter defekter og skader, som i begge tilfeller er alvorlige....

Etter min mening ser det ut som noen mener jenters kjønnsorganer er hellige... men ikke gutters. Jeg kan ikke si meg enig der gitt.

Gjest har barn
Skrevet

Link?

Jeg liker ikke noen av delene her.

Skrevet

Link?

Jeg liker ikke noen av delene her.

Link til et radioprogram?

Det blir en utfordring.

Skrevet

Det er kanskje litt mer "innvaderende" for jenter fordi mye av deres kjønnsorgan er inni kroppen? Gutta kan tross alt stå rett opp og ned under en undersøkelse, mens jentene må ligge/sitte og sprike med beina for at noen skal komme til inni kroppen deres.

Jeg har en sønn på snart 8 år, og han finnes ikke sjenert hverken overfor meg eller helsesøster. Han er i tillegg omskåret pga trang forhud og har et helt greit forhold til dette. jeg har jobbet endel med å få ham trygg på akkurat det ettersom han er litt annerledes, med tanke på erting i dusjen etc.

-men jeg vil nok tro at en undersøkelse med f.eks spekulum er hakket mer traumatisk enn en undersøkelse av om testiklene er kommet på plass i pungen.

Gjest mandolina
Skrevet

Legen ser også på jenters kjønnsorgan ved småbarnkontroll, så vel som de ser på gutters organer.

Legen klemmer på testiklene for å se om begge steinene, er i pungen.

Jeg som mor opplevde dette som en helt grei og professionell utført undersøkelse.

Hilsen

streker paa veggen..!
Skrevet

husker jeg sa nei til dette jeg, var rundt 12-13. Ville ikke ta av meg underboksa engang, og det var vist greit det.

Skrevet

Det er kanskje litt mer "innvaderende" for jenter fordi mye av deres kjønnsorgan er inni kroppen? Gutta kan tross alt stå rett opp og ned under en undersøkelse, mens jentene må ligge/sitte og sprike med beina for at noen skal komme til inni kroppen deres.

Jeg har en sønn på snart 8 år, og han finnes ikke sjenert hverken overfor meg eller helsesøster. Han er i tillegg omskåret pga trang forhud og har et helt greit forhold til dette. jeg har jobbet endel med å få ham trygg på akkurat det ettersom han er litt annerledes, med tanke på erting i dusjen etc.

-men jeg vil nok tro at en undersøkelse med f.eks spekulum er hakket mer traumatisk enn en undersøkelse av om testiklene er kommet på plass i pungen.

Undersøkelsen det er/var snakk om er klinisk observasjon, dvs å ta en titt for å se om jenter er omskåret. Det medfører at legen eller helsesøster med spesialkunnskap på noen sekunder skiller de ytre kjønnsleppene, observerer de indre og klitoris et øyeblikk. Det er det hele.

Skrevet

Tja, for å undersøke jenters kjønnsorganer må man inni kroppen. Jeg tror nok at det kan oppleves mer nærgående enn en utvendig undersøkelse.

Samtidig er det forkastelig at leger og annet helsepersonell undersøker bl.a. om testiklene har kommet ned i pungen til guttene uten å si noe til dem på forhånd! Det er jo et overgrep.

Jeg synes det er flott at testiklene blir sjekket på guttene. Ikke særlig kuult om man ikke oppdager en ikke nedfallen testikkel eller to - også blir man steril.

Skal man undersøke jenter må det vel være for å sjekke evt. omskjæring. Dette bør i så fall forklares på forhånd, og legen bør være veldig forsiktig og ikke prøve å se lenger enn til de indre kjønnsleppene.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg ble i hvert fall sjekka da jeg var sneip, og jeg ser ingen problemer med at jentunger skal sjekkes de også - og foreldrene straffes dersom jentene er omskåret.

Skrevet

Ser ikke noe problem med at begge kjønn blir sjekket.

Men for meg ville det vært mer naturlig om mannlige leger sjekker gutta og kvinnelige leger sjekker jentene.

Jeg ville følt det som mindre overgrep å bli undersøkt om en kvinnelig lege sjekket meg ihvertfall.

Gjest Sakzi
Skrevet

Jeg har ikke fått med meg det med undersøkelse av underliv.. hvilken aldersgruppe er dette snakk om?

Jeg kan ikke huske at noen i min aldersgruppe blei skjekka da jeg var yngre. Er 22 år nå..

Skrevet

Jeg har ikke fått med meg det med undersøkelse av underliv.. hvilken aldersgruppe er dette snakk om?

Jeg kan ikke huske at noen i min aldersgruppe blei skjekka da jeg var yngre. Er 22 år nå..

Det meste av denne tråden er sletta.

De vil ikke ha slike debatter her. Tydeligvis.

Gjest fkufukglg
Skrevet

"Men nå skal jenters kjønnsorganer sjekkes, og da får pipa en annen lyd."

Hva mente han/hun med det? At jenter ikke blir undersøkt i det hele tatt for underlivsskader?

Skrevet

"Men nå skal jenters kjønnsorganer sjekkes, og da får pipa en annen lyd."

Hva mente han/hun med det? At jenter ikke blir undersøkt i det hele tatt for underlivsskader?

Det er ikke så interessant å svare når helt saklige innlegg i en legal debatt blir slettet.

Sorry.

Skrevet

Det er ikke så interessant å svare når helt saklige innlegg i en legal debatt blir slettet.

Sorry.

Så da får vi holde oss til tull og tøys.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...