Gå til innhold

ett glass champis mens gravid

Anbefalte innlegg

Gjest advokado

Selvsagt. Hvilken promille man får er en funksjon av mengde inntatt alkohol og tid.

Kulturmelk inneholder visstnok en ørliten promille alkohol. Nok til at ungdommer, da det først ble kjent, visstnok helte i seg litervis. Uten særlig virkning, riktignok.

Selvsagt ikke. Man kan ikke ha null i promille hvis man drikker alkohol. Uansett hvor sakte man drikker.

Fortsetter under...

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

10

• morsan

6

• Spirello

3

• hidi, the scorpion

2

Gjest advokado

Svaret på det er: Så klart!

Hvor beruset man blir avhenger av hvor kort/lang tid man bruker på alkoholen.

Heller du i det en liten sprit a en spiseskje hver dag = ikke full

En liter sprit i løpet av en kveld = skitfull!! (evt død)

Du snakker om å være full. Jeg snakker om det å ha promille. Det er noe helt annet.

Gjest Psyk av alt

Jeg synes ikke jeg overreagerer. Beklager. Jeg bare stilte spørsmål ved hva som var vitsen.

Jeg må bare si meg enig med deg. Hva er vitsen?

Det er vel en grunn til at man faktisk blir anbefalt å holde seg helt unna alkohol under graviditet.

Gjest Psyk av alt

Selvfølgelig spiller det en rolle i hvilket tempo hun "helte" i seg. Det er rusen/promillen som er problemet, ikke vinen som sådan. Har hun ikke drukket fort nok til å få noen promille, har det overhodet ingen virkning på fosteret.

Og dette har du fra hvilken undersøkelse? Du er bastant i dine uttalelser.

Du snakker om å være full. Jeg snakker om det å ha promille. Det er noe helt annet.

Ok, så bytt ut "full" i mitt innlegg med "målbar promille".

Med 1 ss sprit a 40% vol.prosent pr dag blir det ikke målbar promille.

Du får ikke i deg noe mer enn du ville kunne fått gjennom vanlig syrnet mat.

Min fulle støtte har du i allefall. Da jeg gikk gravid med min første for 7 år siden så legen min (relativt ung) at det var helt greit med et glass en gang i blandt. Røyk derimot var definitivt IKKE OK (har heldigvis aldri begynt med den uvanen). Jeg giftet meg mens jeg var gravid, og smakte på både champagne og rødvin - helt uten dårlig samvittighet. Tok et glass til julemiddagen også bla. Tipper at jeg alt i alt drakk en 6-7 glass vin i løpet av hele graviditeten. Mulig jeg ikke hadde gjort det i dag, men jeg tror fremdeles ikke jeg hadde vært helt avholds. Uansett er det de første 3 mnd som er de mest kritiske (bortsett fra helt i starten - de første ca 2-3 er det vel). Du er passert dette for lengst. Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet. Og uansett - gjort er gjort. Håper det var en fin fest!

(Jeg tok CT røntgen også - før jeg visste jeg var gravid. I etterkant sa legen min at de uansett helt sikkert ville gjort dette - gravid eller ikke - i mitt tilfelle var det frykt for indre blødninger i bukregionen - etter bilulykke). Hva er viktigst liksom - mors liv eller et embryo? - Men knøttet klorte seg fast, og er en helt normal snart 4 åring)

Annonse

Gjest Psyk av alt

og hvorfor er det det da tror du? -kanskje fordi mange har problemer med å begrense seg til ett glass og istedet for å si at 1-2 glass er greit (og da også kanskje 3-4) er det lettere å si at det best å holde seg helt unna.

nei, det er fordi man ikke er sikker på hvor lite alkohol som skal til for å skade fosteret.

Gjest Elextra

Selvsagt ikke. Man kan ikke ha null i promille hvis man drikker alkohol. Uansett hvor sakte man drikker.

Nei. Null komma null null null null null null null null null null null null null har dessuten hverken du eller jeg om vi har spist alminnelig mat, uansett inntak av alkohol.

Gjest advokado

Ok, så bytt ut "full" i mitt innlegg med "målbar promille".

Med 1 ss sprit a 40% vol.prosent pr dag blir det ikke målbar promille.

Du får ikke i deg noe mer enn du ville kunne fått gjennom vanlig syrnet mat.

Sitat: "Med 1 ss sprit a 40% vol.prosent pr dag blir det ikke målbar promille."

Her tar du feil. Man får en (liten) promille etter inntak. Men, måler du rett før neste inntak, er jeg enig.

Gjest Elextra

Og dette har du fra hvilken undersøkelse? Du er bastant i dine uttalelser.

Trodde dette var allmenkunnskap. Kan ikke vise til noen spesiell undersøkelse, selv om jeg antar jeg ville finne dekning for mine uttalelser ved nettsøk, om jeg avsatte tilstrekkelig tid.

Gjest advokado

Nei. Null komma null null null null null null null null null null null null null har dessuten hverken du eller jeg om vi har spist alminnelig mat, uansett inntak av alkohol.

"Nei. Null komma null null null null null null null null null null null null null har dessuten hverken du eller jeg om vi har spist alminnelig mat, uansett inntak av alkohol."

Nå forsto jeg ikke helt hva du mente.

Gjest Psyk av alt

Trodde dette var allmenkunnskap. Kan ikke vise til noen spesiell undersøkelse, selv om jeg antar jeg ville finne dekning for mine uttalelser ved nettsøk, om jeg avsatte tilstrekkelig tid.

Ja, gjør det er du grei. Hadde virkelig vært interessant.

Annonse

Gjest føltes greit

Da er jeg interessert i en forklaring på hvordan det er mulig. Hva skjer da med alkoholen du inntar? Forsvinner den i munnen før den når blodet?

0,0000001-2 er ikke så interessant å snakke om synes jeg. Har du hørt om forbrenning og at mat og annen drikke sammen med alkohol begrenser promillen?

Gjest advokado

0,0000001-2 er ikke så interessant å snakke om synes jeg. Har du hørt om forbrenning og at mat og annen drikke sammen med alkohol begrenser promillen?

Joda. Men det ER en promille. Om u synes det er interessant er jo greit. Men jeg lurte ikke på det. Jeg krangler med Elextra, som påsto at man IKKE fikk promille av å drikke (langsomt)

Gjest Elextra

"Nei. Null komma null null null null null null null null null null null null null har dessuten hverken du eller jeg om vi har spist alminnelig mat, uansett inntak av alkohol."

Nå forsto jeg ikke helt hva du mente.

Mange "sure" matvarer inneholder en viss liten alkoholprosent (promille).

Gjest føltes greit

Joda. Men det ER en promille. Om u synes det er interessant er jo greit. Men jeg lurte ikke på det. Jeg krangler med Elextra, som påsto at man IKKE fikk promille av å drikke (langsomt)

Man får, men langt mindre enn hvis man "tyller" det i seg (sitat mariaflyfly)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...