Gjest Psyk av alt Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Tror ikke hun gidder. For da finner hun ut at hun tar feil. Hehe! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269432-ett-glass-champis-mens-gravid/page/5/#findComment-2181007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Ikke tenk noe mer på dette da . Det glasset hadde overhodet ingenting å si. Utrolig hva man skal gå å bekymre seg over. Har man utsatt seg for passiv røyking, har man spist nok brokkoli, har man tatt nok tran slik at barnets hjerne blir "smart", har man tatt et glass vin vil barnet få alkoholfjes, ammer man ikke vil barnet få allergi eller astma. Jeg tror barnet får det aller best med foreldre som har det fint og som ikke er helt "overhysteriske" jeg. Tenk så stresset det lille fosteret blir med disse overpertentlige stressede mødrene som skal fortelle alle hva man MÅ gjøre og ikke gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269432-ett-glass-champis-mens-gravid/page/5/#findComment-2181036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
delphina1365380402 Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Ikke tenk noe mer på dette da . Det glasset hadde overhodet ingenting å si. Utrolig hva man skal gå å bekymre seg over. Har man utsatt seg for passiv røyking, har man spist nok brokkoli, har man tatt nok tran slik at barnets hjerne blir "smart", har man tatt et glass vin vil barnet få alkoholfjes, ammer man ikke vil barnet få allergi eller astma. Jeg tror barnet får det aller best med foreldre som har det fint og som ikke er helt "overhysteriske" jeg. Tenk så stresset det lille fosteret blir med disse overpertentlige stressede mødrene som skal fortelle alle hva man MÅ gjøre og ikke gjøre. "overhysterisk" er desverre feil, da forskningen viser at så lite som to glass vin kan gi skader på fosteret. Da er det ikke snakk om fullt FAS-syndrom, men skader som ADHD, som kan være slitsomt nok, både for den som har det og omgivelsene. Opptil 50% av de som har ADHD-diagnose er egentlig alkoholskadet - og det dreier seg om MEGET små mengder. Noen fostre tåler INGEN ting, andre tåler mer, men deg genetiske statusen kjenner du jo ikke til, så derfor: Null alkohol! I Frankrike utstyres i dag vinflaskene med advarsel! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269432-ett-glass-champis-mens-gravid/page/5/#findComment-2181725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest creatur Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 "overhysterisk" er desverre feil, da forskningen viser at så lite som to glass vin kan gi skader på fosteret. Da er det ikke snakk om fullt FAS-syndrom, men skader som ADHD, som kan være slitsomt nok, både for den som har det og omgivelsene. Opptil 50% av de som har ADHD-diagnose er egentlig alkoholskadet - og det dreier seg om MEGET små mengder. Noen fostre tåler INGEN ting, andre tåler mer, men deg genetiske statusen kjenner du jo ikke til, så derfor: Null alkohol! I Frankrike utstyres i dag vinflaskene med advarsel! Sjarmen blir borte hvis vinflaskene skal preges av skremmebilder av skrumplevere og andre ting, slik det kommer på røykpakkene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269432-ett-glass-champis-mens-gravid/page/5/#findComment-2181740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 "overhysterisk" er desverre feil, da forskningen viser at så lite som to glass vin kan gi skader på fosteret. Da er det ikke snakk om fullt FAS-syndrom, men skader som ADHD, som kan være slitsomt nok, både for den som har det og omgivelsene. Opptil 50% av de som har ADHD-diagnose er egentlig alkoholskadet - og det dreier seg om MEGET små mengder. Noen fostre tåler INGEN ting, andre tåler mer, men deg genetiske statusen kjenner du jo ikke til, så derfor: Null alkohol! I Frankrike utstyres i dag vinflaskene med advarsel! Utrolig rart da at vi har så mye ADHD nå, men mindre før når det ikke var så farlig å ta et glass. Jeg mener det er overhysterisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269432-ett-glass-champis-mens-gravid/page/5/#findComment-2182592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 skjønner bare ikke vitsen? Ikke for å være slem eller noe, men lurer på hvorfor? Er sjampis SÅ godt at du ikke kan vente? Jeg drakk alkoholfri øl i svangerskapet på fest, fordi jeg hadde lyst på øl, men ville aldri drukket noe med alkohol i. Selv om du ikke kjenner det på kroppen vet du ikke hva det lille nurket gjør... Jeg har nulltoleranse for alkohol og røyk mens man er gravid (og andre skummelheter selvsagt). Mener ikke å dømme noen, men skjønner bare ikke poenget, når man vet det kan skade. Sikkert ingen skade skjedd med barnet ditt siden du drakk så lite og med masse farris ved siden av. Men så opplyste vi er i dag så synes jeg virkelig det er for dumt.. Men det er min mening da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269432-ett-glass-champis-mens-gravid/page/5/#findComment-2183984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Helt enig. Husker jeg hadde en fransk venninne, hun stusset over at man i Norge fikk beskjed om å holde seg helt borte fra alkohol - i Frankrike var det visstnok kaffe som (i hvertfall akkurat da) var verstingen. Den måtte hun visst holde seg helt unna, men litt vin var greit. Synes det blir feil å snakke om for 20-30 år siden altså.. Før var det helt greit å røyke også under svangerskapet.. Man visste ikke bedre, men det gjør vi nå så hvorfor utsette de ufødte barna for unødvendig skaderisiko? DET ser ikke jeg poenget med. JEG har i hvert fall ikke samvittighet til det. Jeg var på fest før jeg visste jeg var gravid og drakk en flaske vin, og ble brisen. Tre dager senere finner jeg ut at jeg er gravid, og det at jeg drakk bekymra meg gjennom hele svangerksapet nesten.. Men det var såpass tidlig at egget knapt var festa. Ellers stompa jeg røyken på dagen jeg fikk kryss på testen, selv om jeg følte jeg trengte en ekstra røyk da. Følte at det ikke var noe valg, jeg måtte bare for nå var det ikke bare snakk om min kropp lenger. Ville ikke velge for barnet mitt å påføre han shit og lort. Det fårvære opp til han selv når han blir voksen. Mener ikke at det er krise å ta ett glass som det er snakk om her, men jeg skjønner bare ikke vitsen. Jeg drikker for å bli litt blid jeg da (ikke drita). Kan jo ta et glass vin og, men blir rød i kinna av det og. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269432-ett-glass-champis-mens-gravid/page/5/#findComment-2183989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
creature Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Synes det blir feil å snakke om for 20-30 år siden altså.. Før var det helt greit å røyke også under svangerskapet.. Man visste ikke bedre, men det gjør vi nå så hvorfor utsette de ufødte barna for unødvendig skaderisiko? DET ser ikke jeg poenget med. JEG har i hvert fall ikke samvittighet til det. Jeg var på fest før jeg visste jeg var gravid og drakk en flaske vin, og ble brisen. Tre dager senere finner jeg ut at jeg er gravid, og det at jeg drakk bekymra meg gjennom hele svangerksapet nesten.. Men det var såpass tidlig at egget knapt var festa. Ellers stompa jeg røyken på dagen jeg fikk kryss på testen, selv om jeg følte jeg trengte en ekstra røyk da. Følte at det ikke var noe valg, jeg måtte bare for nå var det ikke bare snakk om min kropp lenger. Ville ikke velge for barnet mitt å påføre han shit og lort. Det fårvære opp til han selv når han blir voksen. Mener ikke at det er krise å ta ett glass som det er snakk om her, men jeg skjønner bare ikke vitsen. Jeg drikker for å bli litt blid jeg da (ikke drita). Kan jo ta et glass vin og, men blir rød i kinna av det og. Helt enig! Det burde vært straffbart å drikke/røyte under svangerskap! Jeg er også for forbud mot å røyke i eget hjem så lenge barna er under 18! Dette er fullt lovlig i Norge i dag. Enig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269432-ett-glass-champis-mens-gravid/page/5/#findComment-2183991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Helt enig! Det burde vært straffbart å drikke/røyte under svangerskap! Jeg er også for forbud mot å røyke i eget hjem så lenge barna er under 18! Dette er fullt lovlig i Norge i dag. Enig? Synes ikke noe om å legge lover inn i folks hjem da men.. Men er enig at man ikke burde røyke inne med barn i det hele tatt ja. Men å lovfeste det blir for drøyt. Folk burde etter min mening ha såpass med vett i huet at de ikke røyler på barna sine, men vet at desverre altfor mange driter i det. Jeg ble røyka på, og detvar ikke til å unngå at jeg også begynte å røyke. Hele familien min røyker, også søstern på 16 år! Og mener mye av grunnen er at det var helt greit årøyke hvor som helt liksom i vår familie. Vi røyker ikke inne. Røyker ikke inne der det er barn tilstede heller. Liker ikke røyke inne i det hele tatt, for blir selv plaget av røyken.. Egentlig er jeg ikke en røyker for hater lukta, smaken og får tårer i øya så fort noen røyker i samm rom som meg, men klarer ikke slutte fordet! Håpløst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269432-ett-glass-champis-mens-gravid/page/5/#findComment-2184030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
creature Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Synes ikke noe om å legge lover inn i folks hjem da men.. Men er enig at man ikke burde røyke inne med barn i det hele tatt ja. Men å lovfeste det blir for drøyt. Folk burde etter min mening ha såpass med vett i huet at de ikke røyler på barna sine, men vet at desverre altfor mange driter i det. Jeg ble røyka på, og detvar ikke til å unngå at jeg også begynte å røyke. Hele familien min røyker, også søstern på 16 år! Og mener mye av grunnen er at det var helt greit årøyke hvor som helt liksom i vår familie. Vi røyker ikke inne. Røyker ikke inne der det er barn tilstede heller. Liker ikke røyke inne i det hele tatt, for blir selv plaget av røyken.. Egentlig er jeg ikke en røyker for hater lukta, smaken og får tårer i øya så fort noen røyker i samm rom som meg, men klarer ikke slutte fordet! Håpløst. Selvfølgelig må vi ha lover i hjemmet også. Det har vi jo allerede i bøtter og spann mtp brannsikkerhet, vold, TV-lisens, utbyggingslover og masse annet. Skulle bare mangle at det ikke ble en lovfestet rett for barna våre å skjermes fra foreldrenes røyk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269432-ett-glass-champis-mens-gravid/page/5/#findComment-2184735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Tja, jeg syns i alle fall du skal kjenne tilstrekkelig på den dårlige samvittigheten til at du dropper alkoholen neste gang. Selv om ett glass ikke er mye er det like vel fullstendig unødvendig spør du meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/269432-ett-glass-champis-mens-gravid/page/5/#findComment-2185686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.