Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke gått den selv, men om den passer eller ikke kommer vel an på hvor fjellvant/turvant man er.

En venninne sa at hun gråt seg gjennom hele Besseggen og trodde at døden var nær hvilket sekund som helst. Hun var vel ca 30 dengangen.

En annen venninne tok med seg barna på hhv 6 og 8 (!!) over Besseggen, og sa at det gikk helt fint! :-)

(Jeg har ikke spurt barna hennes, da...*S*)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269435-besseggen/#findComment-2180484
Del på andre sider

Jeg har gått den selv i sludd og tåke - det var ikke så hyggelig, men det var jo været sin skyld.

Mine stebarns mamma tok med seg eldstesønnen og sin stedatter igjen og gikk Besseggen den sommeren det året de skulle fylle 9 om høsten. Hun sier det gikk kjempefint, ungene sier at det var litt slitsomt, men de var veldig stolte over å ha klart det.

De sendte bagasjen med båten da, så de slapp å bære noe annet enn det de trengte på akkurat den turen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269435-besseggen/#findComment-2180889
Del på andre sider

Jeg har gått Besseggen utallige ganger og syns det er en veldig fin tur til tross for at man midt på sommeren går mer eller mindre i kø av og til...

Jeg har aldri hatt med barn selv, men har sett mange barn gå den, og de har jo mer energi gjerne enn oss voksne så de fyker opp liene som bare det.

Så er det barn som er vant til å være med på tur, så er ikke det noe problem.

Men jeg vil anbefale å ta første båt om morningen inn til Memrubu (evt. dra inn kvelden i forveien og sove over der), og så gå fra Memrubu og ut til Gjendesheim.

Dette av to grunner:

1) det er lettere å gå selve eggen opp enn ned. Den er stupbratt om du skal gå den nedover og med barn som kanskje ikke er helt oppmerksomme alltid, så er det lettere for de å klatre seg opp enn å passe på bena nedover.

2) da slipper du tidspress for å rekke båten tilbake om du ikke skal overnatte der inne.

Selve turen starter med en relativt god lang stigning utansett hvilken vei du velger den. Så er det litt kupert terreng et stykke før du kommer til selve EGGEN. Og Eggen er bratt og om man går den oppover må man hjelpe til litt med armer og ben for å karre seg opp. Men om man ikke har høydeskrekk så går det så fint så.

Husk å ta bilde fra toppen og innover, og få med det blå vannet på høyre side for deg og det grønne brevannet på venstre side (det du ser på alle postkort).

Nydelig natur og en fin tur !!!

Om du velger å gå fra Gjendesheim til Memrubu, så send bagasjen din med båten, så slipper dere å bære mer enn nødvendig.

Tar dere båten inn om morningen, så vær TIDLIG ute, det er som regel mye folk og mange må vente til neste båt går....

Lykke til !!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269435-besseggen/#findComment-2180957
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått Besseggen uten barn, og takk for det!

Det var en fin tur med flott utsikt, men hele turen går på fjellterreng, og selve eggen er stupbratt! Jeg har litt høydeskrekk, så jeg måtte klatre på alle fire for å komme meg opp. Jeg var rett og slett litt redd!

Når vi begynte nedstigningen fikk jeg vondt i knærne, så jeg måtte gå baklengs en del av veien!

Som sagt, en fin tur, men jeg ville undersøkt litt om det ikke var andre turer som er mer passende for barn. Men det kommer selvsagt an på hvor vant dere og barnet er med å gå i fjellet, og hvilke forventninger dere har.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269435-besseggen/#findComment-2182731
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...