Gå til innhold

Har dere fortalt smågutta om "lommemannen"?

Anbefalte innlegg

Kjørte bil med sjuåringen min baki i dag mens de snakka om lommemannen på nyhetene, og fant ut at dette måtte vi jo snakke om ettersom fyren faktisk har vært i området her for et par år siden.

Guttungen syntes sånt lureri som å klippe istykker lomma si var ordentlig dårlig gjort, og skulle ihvertfall ikke gå på det trikset nå som han visste om det mente han.

Fortsetter under...

Ja, jeg har fortalt om det, men han hadde allerede hørt rykter om dette på skolen.

Blant annet hadde han hørt påstått at noen som kjenner noen som går på et annet klassetrinn hadde sett lommemannen utenfor skolen en morgen - han hadde spurt om barna hadde godteri han kunne få!!

Sannsynligheten for at dette er sant er vel like stor som at historien om at X og Y hadde "pult inne på do på sfo" i tredje klasse....;-)

Men uansett fikk vi en prat om lureri, både av lommemenner og på internett, og snakket om at de måtte varsle fra til voksne på skola hvis det dukket opp noen mistenkelige personer.

Ja, jeg har fortalt om det, men han hadde allerede hørt rykter om dette på skolen.

Blant annet hadde han hørt påstått at noen som kjenner noen som går på et annet klassetrinn hadde sett lommemannen utenfor skolen en morgen - han hadde spurt om barna hadde godteri han kunne få!!

Sannsynligheten for at dette er sant er vel like stor som at historien om at X og Y hadde "pult inne på do på sfo" i tredje klasse....;-)

Men uansett fikk vi en prat om lureri, både av lommemenner og på internett, og snakket om at de måtte varsle fra til voksne på skola hvis det dukket opp noen mistenkelige personer.

Nei, jeg har ikke snakket konkret om lommemannen, men jeg har snakket med ham generelt om farlige menn og alt det der. Ser ingen grunn til å skremme ham med advarsler om lommemannen, han blir lett gående og engste seg av sånt.

Jeg har nevnt lommemannens triks når jeg har snakket om voksne som forsøker å lure barn, men som vi selvsagt er for smarte til å bli lurt av.

Opplegget er altså at junior verken skal bli med noe sted eller sette seg i noen bil for å få godteri eller se på noe kult, og heller ikke hjelpe noen med å få tak i ting i en lomme.

Ja, vi har snakket med ungene om det - det er ikke så lenge siden han visstnok dukket opp igjen her vi bor.

Ungene er 6, 7 og 11 (yngste er jente, men vi valgte å ta det som en "aldri bli med noen man ikke kjenner"-repetisjon med henne også).

Eldstemann vet godt at voksne kan misbruke barn seksuelt. Mellomstemann vet det vel ikke så direkte, han vet mer at det finnes voksne som ikke er snille og som kan gjøre slemme ting og ting man absolutt ikke vil.

Det var i avisene at lommemannen (eller en "kopi") hadde vært i et boligområde her, og de leser aviser selv. Da valgte vi å ta en ny samtale om dette med fremmede.

Gjest prust

Jeg har snakket med de to eldste at det finnes mennesker som ikke er snille, og som gjør føle ting mot barn - uten å gå i detaljer i det hele tatt. Vi har også snakket om at de aldri må bli med folk de ikke kjenner.

Men vi har ikke snakket om "lommemannen". Gutten min er snart 8, og sikkert da i farsonen, hvis denne glningen skulle dukke opp i vårt område. Tror det er lurt å snakke med barna om ham!

Annonse

Nei, ikke konkret om lommemannen, men om at de ikke må bli med noen, samme hva de sier at de har som de skal vise frem. Det være seg godterier, kattunger eller pokemonkort, for det finnes voksne som tar med seg barn og er slemme mot dem.

Burde kanskje vært mer konkret ang. lommemannen, da jeg mener å ha skjønt ut fra det jeg har lest om ham at han har vært i bydelen en gang i alle fall.

Gjest edrøf

Nei, har ikke gjort det altså. Men i går ved middagsbordet fortaltet 8-åringen ganske oppskjørta om lommemannen - guttten min hadde blitt henta på SFO av naboen, og de hadde radioen på i bilen (pleier aldri jeg å ha) så nå var han fullt oppdatert ja, så snakka vi litt om det da. Og det var jo greitt.

Gjest efoll

Hvor er det denne mannen har oppholdt seg?

Flere av dere sier at han har vært i deres bydel o.l. Finnes det en oversikt over hvor denne galningen opererer?

Jeg har ikke snakket med ungene om denne mannen spesielt, men om farene ved fremmede generelt.

Gjest mamma som bryr seg

Flere av dere sier at han har vært i deres bydel o.l. Finnes det en oversikt over hvor denne galningen opererer?

Jeg har ikke snakket med ungene om denne mannen spesielt, men om farene ved fremmede generelt.

http://www.lommemannen-kripos.no/

Her står det hvor han har beveget seg og når, signalement og tegninger.

Denne siden burde alle kikke innom!

Han har operert over hele Østlandet ihvertfall.

Jeg fant ut at det var greit å ta opp akkurat dette, fordi han bruker dette "trikset" med å be gutta putte hånda i lomma hans. Selvom ungene veit at de ikke skal bli med fremmede etc, så er det greit at de vet at noen finner på sleipe triks også.

Jeg har nevnt lommemannens triks når jeg har snakket om voksne som forsøker å lure barn, men som vi selvsagt er for smarte til å bli lurt av.

Opplegget er altså at junior verken skal bli med noe sted eller sette seg i noen bil for å få godteri eller se på noe kult, og heller ikke hjelpe noen med å få tak i ting i en lomme.

Alle kan bli lurt smart eller ikke smart. Hvis man blir lurt er man usmart da? Jeg bare ble litt betenkt over ordbruken her. Synes det er viktig at barn som blir utsatt for noe av voksne, så er det alltid den voksnes feil.

Jada, jeg mener ikke at man er mindre smart hvis man blir utsatt for overgrep.

Poenget er at jeg, i stedet for å skremme barna med slemme menn, forteller at det finnes voksne som ikke er snille mot barn - men at DE ikke er så smarte at det gjør noe. Derfor lar vi oss ikke lure - for vi vet f.eks. at HVIS mamma og pappa ikke får hentet etter treningen en dag, ville vi aldri sende noen barna ikke kjenner. Vi tror heller ikke på at ukjente har godteri i bilen (alternativt fotoapparat hvis det er en som "oppdager" barnemodeller) - for hvis de virkelig vil gi bort noe til barn eller ta bilder av dem, er det ingen grunn til å ha det i bilen, og voksne vet godt at barn ikke får sette seg inn i biler uten å si fra.

Og han fyren med noe i lomma får gå på do, ta av seg buksa og grave i lomma mens han har den av, slik som alle andre må gjøre hvis de har samme problemet.

Vi går altså ikke på triksene til disse voksne, som verken er snille eller like lure som oss. Skjønner? :-)

Annonse

Alle kan bli lurt smart eller ikke smart. Hvis man blir lurt er man usmart da? Jeg bare ble litt betenkt over ordbruken her. Synes det er viktig at barn som blir utsatt for noe av voksne, så er det alltid den voksnes feil.

Jeg la svaret mitt på feil sted, så jeg kopierer det til deg:

Poenget er at jeg, i stedet for å skremme barna med slemme menn, forteller at det finnes voksne som ikke er snille mot barn - men at DE ikke er så smarte at det gjør noe. Derfor lar vi oss ikke lure - for vi vet f.eks. at HVIS mamma og pappa ikke får hentet etter treningen en dag, ville vi aldri sende noen barna ikke kjenner. Vi tror heller ikke på at ukjente har godteri i bilen (alternativt fotoapparat hvis det er en som "oppdager" barnemodeller) - for hvis de virkelig vil gi bort noe til barn eller ta bilder av dem, er det ingen grunn til å ha det i bilen, og voksne vet godt at barn ikke får sette seg inn i biler uten å si fra.

Og han fyren med noe i lomma får gå på do, ta av seg buksa og grave i lomma mens han har den av, slik som alle andre må gjøre hvis de har samme problemet.

Vi går altså ikke på triksene til disse voksne, som verken er snille eller like lure som oss. Skjønner? :-)

Jeg la svaret mitt på feil sted, så jeg kopierer det til deg:

Nei vet ikke helt om jeg skjønte det...Tror dessverre at noen av disse kan være smarte.....Host...mulig jeg er treig..?

Nei vet ikke helt om jeg skjønte det...Tror dessverre at noen av disse kan være smarte.....Host...mulig jeg er treig..?

Jeg prøver å få barna til å tenke selv i slike situasjoner. F.eks. hvis en fremmed kommer og påstår at "moren din ble påkjørt og er på sykehus, men hun sa at jeg skulle hente deg for henne". Det er jo helt ulogisk, men de kan gå på den hvis de blir redde og lamslåtte.

Jeg tror de lettere beholder hodet hvis de i utgangspunktet tror / vet at de ikke er så lette å lure.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...