Gå til innhold

Kan jeg søke om ulønnet permisjon for å være hjemme med barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Fast, men anonym Doler.

Jeg har nettopp begynt å jobbe igjen etter fødselspermisjon. Vi har ikke barnehageplass, og det ser dårlig ut til høsten også. Jeg har sagt opp den faste stillingen min for å heller jobbe kveld og helg fremover. Men i lengden kjenner jeg at dette ikke går. Det er ganske stor aldersforskjell mellom barna mine, og både jeg og eldstemann er veldig lei oss for at jeg ofte må på jobb på kveldstid. Yngstemann ser jeg jo på dagtid, men det blir lite tid sammen med den eldste og pappaen.

I tillegg er det så travelt på jobb at jeg er helt utkjørt når jeg kommer hjem sent på kvelden. Jeg klarer faktisk ofte ikke å roe kroppen skikkelig ned når jeg skal legge meg. Før jeg begynte å jobbe igjen sa jeg i fra om at jeg ikkekan jobbe fullt såmye som før, men det tikker stadig inn tekstmeldinger fra sjefen om jeg kan ta ekstra vakter.

På mange måter har jeg lyst til å si opp jobben, da jeg uansett ønsker meg en annen type jobb når vi får barnehageplass, men så er det jo dumt å si opp en jobb uten å ha noe nytt å gå til. Jeg lurer på om det går an å søke om ulønnet permisjon for å passe barn? Jeg angrer bittert på at jeg ikke søkte om det i forbindelse med fødselspermisjonen.

Fortsetter under...

Gjest cicely

Det går helt sikkert an,jeg tror ikke arbeidsgiver har lov til å kreve fra deg opplysninger om hva skal du gjøre i permisjonstiden. Det er noen bedrift som ikke gir permisjon til sine ansatte hvis det kommer frem underveis at man skal jobbe for konkuranse i mellomtiden, men dette er jo en annen sak. Du kan jo også forsøke å redusere litt stilling, dvs hvis du går i f eks 75 % stilling nå, kan du gå ned til 50 % og være permitert fra de 25 %. Snakk med sjefen din, det er sikkert en løsning å finne ...

Jeg har jobbet ettermiddager/kvelder. Det var utrolig tungt å begynne på arbeid igjen etter vi fikk fjerde barnet. Når jeg gikk på jobb hadde jeg allerede hatt en lang dag hjemme med barna. Det verste var vel at jeg nesten ikke så skolebarna. De var ofte i seng når jeg kom hjem. Om de ikke var i seng var jeg så sliten at jeg nesten ikke orket å snakke noe særlig med dem.

Jeg søkte permisjon, og fikk det. Jeg begrunnet søknaden med at jeg ville være hjemme med barna. Jeg tror min arbeidsplass har en regel om at minstebarnet må være under 3 år for at en er garantert permisjon.

Jeg ønsker også å slutte i denne jobben, så jeg skal bruke permisjonen min til å fundere over hva jeg egentlig vil framover. Enn så lenge nikoser familien min seg med at jeg er hjemme og opplagt :) Dessuten kan vi gjøre ting sammen om ettermiddagene, jeg møter ikke mann og skolebarn i døra, vi kan handle sammen, gå i bursdager, jeg kan delta på foreldremøter osv. Økonomisk kan det bli en utfordring, men det går fint så langt.

Gjest Fast, men anonym Doler.

Jeg har jobbet ettermiddager/kvelder. Det var utrolig tungt å begynne på arbeid igjen etter vi fikk fjerde barnet. Når jeg gikk på jobb hadde jeg allerede hatt en lang dag hjemme med barna. Det verste var vel at jeg nesten ikke så skolebarna. De var ofte i seng når jeg kom hjem. Om de ikke var i seng var jeg så sliten at jeg nesten ikke orket å snakke noe særlig med dem.

Jeg søkte permisjon, og fikk det. Jeg begrunnet søknaden med at jeg ville være hjemme med barna. Jeg tror min arbeidsplass har en regel om at minstebarnet må være under 3 år for at en er garantert permisjon.

Jeg ønsker også å slutte i denne jobben, så jeg skal bruke permisjonen min til å fundere over hva jeg egentlig vil framover. Enn så lenge nikoser familien min seg med at jeg er hjemme og opplagt :) Dessuten kan vi gjøre ting sammen om ettermiddagene, jeg møter ikke mann og skolebarn i døra, vi kan handle sammen, gå i bursdager, jeg kan delta på foreldremøter osv. Økonomisk kan det bli en utfordring, men det går fint så langt.

Det er akkurat slik jeg føler det også. Jeg får vente på svar om barnehageplass. Får vi plass til høsten, er dette egentlig ikke noen problemstilling lengre, men får vi ikke plass tror jeg faktisk at jeg må søke om permisjon.

Annonse

Du kan gjerne søke, og det er stor sjanse for at du får positivt svar. Men du har ikke KRAV på det, tror jeg, så lenge du har begynt å jobbe igjen etter permisjonen. Om man søker før man begynner å jobbe står det vel i arbeidsmiljøloven at arbeidsgiver ikke kan si nei.

Skjønner deg godt. Hørtes veldig leit ut å se resten av familien så lite.

Det går helt sikkert an,jeg tror ikke arbeidsgiver har lov til å kreve fra deg opplysninger om hva skal du gjøre i permisjonstiden. Det er noen bedrift som ikke gir permisjon til sine ansatte hvis det kommer frem underveis at man skal jobbe for konkuranse i mellomtiden, men dette er jo en annen sak. Du kan jo også forsøke å redusere litt stilling, dvs hvis du går i f eks 75 % stilling nå, kan du gå ned til 50 % og være permitert fra de 25 %. Snakk med sjefen din, det er sikkert en løsning å finne ...

Ikke for å være frekk, men nicket ditt var fryktelig likt mitt.

Jeg har hatt det i flere år allerede, så om du kunne være veldig snill og byttet?

Du virker jo snill og grei, men det er greit å ikke bli forvekslet likevel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...