Gå til innhold

Uten tilsatt sukker

Anbefalte innlegg

Mista nikket
Skrevet

Uten tilsatt sukker

Jeg syns den høres helt feil ut, "uten tilsatt sukker". I mitt talespråk heter det "ikke tilsatt sukker" Er det jeg som er for gammel til å ha lært nye skrivemåter eller?

Herregud, erre mulig. Fikk først posta det på meldinger.

Skrevet

Synes det klinger bra jeg, enten er det med eller så er det uten.

Gjest tilsatt = raffinert i denne sammenhengen
Skrevet

Tror ikke det er gramatikken som er ny, men begrepet "tilsatt sukker", som en motsetning til "sukker som naturlig finnes i varen" eller "fruktsukker".

Så "uten tilsatt sukker" presiserer at varen er uten tilsatt (raffinert) sukker, men at det antageligvis er mye naturlig forekommende sukker i varen (feks produkter av frukt og bær).

"Ikke tilsatt sukker" vil i de fleste tilfeller bety noe av det samme, men presiserer ikke det samme (at det naturlig forekommende sukkeret er bedre enn det raffinerte).

I det første tilfellet er det typen sukker ("Tilsatt sukker") som er viktig.

Skrevet

Tror ikke det er gramatikken som er ny, men begrepet "tilsatt sukker", som en motsetning til "sukker som naturlig finnes i varen" eller "fruktsukker".

Så "uten tilsatt sukker" presiserer at varen er uten tilsatt (raffinert) sukker, men at det antageligvis er mye naturlig forekommende sukker i varen (feks produkter av frukt og bær).

"Ikke tilsatt sukker" vil i de fleste tilfeller bety noe av det samme, men presiserer ikke det samme (at det naturlig forekommende sukkeret er bedre enn det raffinerte).

"uten tilsatt sukker" betyr faktisk i de fleste tilfellene at det er tilsatt kunstig søtstoff som erstatning for sukker.

Mista nikket
Skrevet

"uten tilsatt sukker" betyr faktisk i de fleste tilfellene at det er tilsatt kunstig søtstoff som erstatning for sukker.

Da kunne det likegodt stått uten sukker.

Mista nikket
Skrevet

Synes det klinger bra jeg, enten er det med eller så er det uten.

Uten tilsatt sukker, kunne ha sløyfa tilsatt

Mista nikket
Skrevet

Da kunne det stått uten sukker også da?

Skrevet

Det kunne de vel ikke? For produktet inneholder jo sukker, bare ikke ekstra tilsatt sukker.

Skrevet

Men noen produkter inneholder jo sukker naturlig, i alle fall fruktsukker eller melkesukker. Så det er nok riktigst å tilføye "tilsatt".

Mista nikket
Skrevet

Det kunne de vel ikke? For produktet inneholder jo sukker, bare ikke ekstra tilsatt sukker.

Enig, legger meg flat. Fruktsukkeret er jo der. Synes bare setningen "uten tilsatt sukker" høres rar ut.

Mista nikket
Skrevet

Men noen produkter inneholder jo sukker naturlig, i alle fall fruktsukker eller melkesukker. Så det er nok riktigst å tilføye "tilsatt".

Da syns jeg setningen "ikke tilsatt sukker" høres best ut. Når en tilsetter noe, gjør en en handling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...