Mista nikket Skrevet 8. mars 2007 Skrevet 8. mars 2007 Uten tilsatt sukker Jeg syns den høres helt feil ut, "uten tilsatt sukker". I mitt talespråk heter det "ikke tilsatt sukker" Er det jeg som er for gammel til å ha lært nye skrivemåter eller? Herregud, erre mulig. Fikk først posta det på meldinger. 0 Siter
double Skrevet 8. mars 2007 Skrevet 8. mars 2007 Synes det klinger bra jeg, enten er det med eller så er det uten. 0 Siter
Gjest tilsatt = raffinert i denne sammenhengen Skrevet 8. mars 2007 Skrevet 8. mars 2007 Tror ikke det er gramatikken som er ny, men begrepet "tilsatt sukker", som en motsetning til "sukker som naturlig finnes i varen" eller "fruktsukker". Så "uten tilsatt sukker" presiserer at varen er uten tilsatt (raffinert) sukker, men at det antageligvis er mye naturlig forekommende sukker i varen (feks produkter av frukt og bær). "Ikke tilsatt sukker" vil i de fleste tilfeller bety noe av det samme, men presiserer ikke det samme (at det naturlig forekommende sukkeret er bedre enn det raffinerte). I det første tilfellet er det typen sukker ("Tilsatt sukker") som er viktig. 0 Siter
....AV Skrevet 8. mars 2007 Skrevet 8. mars 2007 Tror ikke det er gramatikken som er ny, men begrepet "tilsatt sukker", som en motsetning til "sukker som naturlig finnes i varen" eller "fruktsukker". Så "uten tilsatt sukker" presiserer at varen er uten tilsatt (raffinert) sukker, men at det antageligvis er mye naturlig forekommende sukker i varen (feks produkter av frukt og bær). "Ikke tilsatt sukker" vil i de fleste tilfeller bety noe av det samme, men presiserer ikke det samme (at det naturlig forekommende sukkeret er bedre enn det raffinerte). I det første tilfellet er det typen sukker ("Tilsatt sukker") som er viktig. "uten tilsatt sukker" betyr faktisk i de fleste tilfellene at det er tilsatt kunstig søtstoff som erstatning for sukker. 0 Siter
Mista nikket Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Skrevet 8. mars 2007 "uten tilsatt sukker" betyr faktisk i de fleste tilfellene at det er tilsatt kunstig søtstoff som erstatning for sukker. Da kunne det likegodt stått uten sukker. 0 Siter
Mista nikket Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Skrevet 8. mars 2007 Synes det klinger bra jeg, enten er det med eller så er det uten. Uten tilsatt sukker, kunne ha sløyfa tilsatt 0 Siter
Mista nikket Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Skrevet 8. mars 2007 Tror ikke det er gramatikken som er ny, men begrepet "tilsatt sukker", som en motsetning til "sukker som naturlig finnes i varen" eller "fruktsukker". Så "uten tilsatt sukker" presiserer at varen er uten tilsatt (raffinert) sukker, men at det antageligvis er mye naturlig forekommende sukker i varen (feks produkter av frukt og bær). "Ikke tilsatt sukker" vil i de fleste tilfeller bety noe av det samme, men presiserer ikke det samme (at det naturlig forekommende sukkeret er bedre enn det raffinerte). I det første tilfellet er det typen sukker ("Tilsatt sukker") som er viktig. Da kunne det stått uten sukker også da? 0 Siter
NeaNoor Skrevet 8. mars 2007 Skrevet 8. mars 2007 Uten tilsatt sukker, kunne ha sløyfa tilsatt Det kunne de vel ikke? For produktet inneholder jo sukker, bare ikke ekstra tilsatt sukker. 0 Siter
Gemini Skrevet 8. mars 2007 Skrevet 8. mars 2007 Uten tilsatt sukker, kunne ha sløyfa tilsatt Men noen produkter inneholder jo sukker naturlig, i alle fall fruktsukker eller melkesukker. Så det er nok riktigst å tilføye "tilsatt". 0 Siter
Mista nikket Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Skrevet 8. mars 2007 Det kunne de vel ikke? For produktet inneholder jo sukker, bare ikke ekstra tilsatt sukker. Enig, legger meg flat. Fruktsukkeret er jo der. Synes bare setningen "uten tilsatt sukker" høres rar ut. 0 Siter
Mista nikket Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Skrevet 8. mars 2007 Men noen produkter inneholder jo sukker naturlig, i alle fall fruktsukker eller melkesukker. Så det er nok riktigst å tilføye "tilsatt". Da syns jeg setningen "ikke tilsatt sukker" høres best ut. Når en tilsetter noe, gjør en en handling. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.