Gå til innhold

Oppsigelser

Anbefalte innlegg

Gjest Oppsigelser
Skrevet

Jeg har vært sykmeldt et år og skal nå si opp fordi sjefen maser om det. Han mener jeg skal si opp fra da jeg ble sykmeldt og ikke fra dags dato. Hva gjør jeg? Jeg har lyst til å si opp fra nå og ikke 1 år tilbake i tid. ER det lov å presse meg til det som jeg føler sjefen min ber meg gjøre?

Skrevet

Håper det er tull, ellers så har du en svært useriøs arbeidsgiver!

Han kan selvsagt ikke be deg tilbakedatere oppsigelsen i et år.

Skrevet

Pass deg for å si opp selv, du kan miste rettigheter. Bl a en del dagpenger og div annet.

Kontakt arbeidstilsynet og Aetat/NAV før du skriver på noe.

Det fins ingen grunn for å si i fra seg rettigheter.

Og nei, du kan ikke sies opp i sykmeldingsperioden, oppsigelsetida gjelder fra den dagen du er friskmeldt. Det kan ingen forandre på, hverken med kontrakter eller annet.

Skrevet

Håper det er tull, ellers så har du en svært useriøs arbeidsgiver!

Han kan selvsagt ikke be deg tilbakedatere oppsigelsen i et år.

"Han kan selvsagt ikke be deg tilbakedatere oppsigelsen i et år. "

Et slikt stunt vil trolig ugyldiggjøre oppsigelsen og skape mye kluss for arbeidsgiver. I tilfelle er de helt dust hvis de prøver å overstyre lovene.

Gjest tull&tøys
Skrevet

Helt enig med keinstein !!

Hvorfor vil han at du skal si opp ? Hvorfor vil du det selv ?

Nei, da bør du heller få de til å si deg opp, og selvfølgelig gjelder det fra dags dato, ikke med tilbakevirkende kraft.

Gjest Oppsigelser
Skrevet

Jeg har heldigvsi fått ny jobb som jeg begynner i om 3 måneder. Dette stedet jeg har jobbet før er helt tragisk, de gjør alt galt og i mot loven, men jeg vil gjerne følge loven å gjøre ting riktig. De kan vel ikke tvinge meg til å si opp fra den datoen som passer de best?

Blir så i tvil når han ringer for han er så overbevisende så man blir helt surrete i hodet.

Skrevet

Jeg har heldigvsi fått ny jobb som jeg begynner i om 3 måneder. Dette stedet jeg har jobbet før er helt tragisk, de gjør alt galt og i mot loven, men jeg vil gjerne følge loven å gjøre ting riktig. De kan vel ikke tvinge meg til å si opp fra den datoen som passer de best?

Blir så i tvil når han ringer for han er så overbevisende så man blir helt surrete i hodet.

Be om å få det skriftlig. Det pleier å hjelpe på luringer. Ta alltid med deg nye kontrakter hjem og sov på dem, eller vis det til folk i arbeidstilsynet.

Formfeil i kontrakter, oppsigelser og andre dokumenter er nesten alltid til arbeidsgivers ufordel. Prinsippet om "den sterkeste parts ansvar" også. Å være arbeidsgiver krever mye kunnskaper, feil kan bli kraftig dyre for dem.

Gjest Oppsigelser
Skrevet

Be om å få det skriftlig. Det pleier å hjelpe på luringer. Ta alltid med deg nye kontrakter hjem og sov på dem, eller vis det til folk i arbeidstilsynet.

Formfeil i kontrakter, oppsigelser og andre dokumenter er nesten alltid til arbeidsgivers ufordel. Prinsippet om "den sterkeste parts ansvar" også. Å være arbeidsgiver krever mye kunnskaper, feil kan bli kraftig dyre for dem.

Tusen takk for gode råd keinstein!

Skal følge rådet ditt og be de heretter sende alt skriftlig.

Skrevet

Tusen takk for gode råd keinstein!

Skal følge rådet ditt og be de heretter sende alt skriftlig.

Det er helt normalt, og en fin test. Vil de ikke ta det skriftlig, så er det noe galt.

Flere har blitt nødet til å skrive under på at de ikke har rett til å få tilbake jobben etter å bli sagt opp. Det kan de trygt gjøre, for det kan ikke overstyre loven. Hvis de vil ha tilbake jobben, så står de sterkere etter at arbeidsgiver har prøvd å lure dem slik, og signaturen gjør det verre for arbeidsgiver.

Sånne tebber kan bli styggdyre. Ei som ikke fikk tilbake jobben da de ansatte nye fikk 120 tusen i erstatning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...