Gå til innhold

Informerer IKEA feil i næringsinnholdet?

Anbefalte innlegg

Gjest er dette feil?
Skrevet

Har kjøpt sånne ferdigpakker med kjøttboller a la Fjordland på Ikea til kr 29. De er kjempegode og relativt lite kaloriinnhold på dem. Men nå lurer jeg på om det er feil det som står på pakka. Det står:

Protein 13,2 g

Karbohydrat 37 g

Fett 44 g

Totalinnhold: 342 kcal

Dette er for hele pakka. Men er det bare 342 kcal i hele pakka med dette næringsinnholdet? Syns det virka veldig lite.

Skrevet

"Protein 13,2 g Karbohydrat 37 g Fett 44 g"

Gir ca. 596 kalorier.

Men det er kanskje for hele pakken, mens "totalinnhold 342" er pr. 100 gram?

Gjest er dette feil?
Skrevet

"Protein 13,2 g Karbohydrat 37 g Fett 44 g"

Gir ca. 596 kalorier.

Men det er kanskje for hele pakken, mens "totalinnhold 342" er pr. 100 gram?

Nei det står at totalinnhold i hele pakken er 342 kcal. Pr. 100 gram står det at det er 90 kcal.

Gjest må stikke nå
Skrevet

Er det kjøttbollene som har denne fordelingen mellom protein/fett/karbohydrat, eller hele pakka? For det er vel poteter der også? Da høres det nemlig litt rart ut at fettprosenten er hele 44%, men jeg er ingen ernæringsekspert, altså

Skrevet

Er det kjøttbollene som har denne fordelingen mellom protein/fett/karbohydrat, eller hele pakka? For det er vel poteter der også? Da høres det nemlig litt rart ut at fettprosenten er hele 44%, men jeg er ingen ernæringsekspert, altså

Det er ikke 44% fett, men 44 gram fett... ;)

fei1365380229
Skrevet

Ja det må være feil. Bare fettet er over det du skriver alt skulle være.

Skrevet

Nei det står at totalinnhold i hele pakken er 342 kcal. Pr. 100 gram står det at det er 90 kcal.

Hmmm... er detaljene for kun kjøttbollene, mens totalen er for kjøttboller og poteter, tro?

Gjest trultemor26
Skrevet

Det er ikke 44% fett, men 44 gram fett... ;)

44 gram av 100 gr er jo 44%. Er jo vanlig å oppgi antall gram per hundre gram. Men vet jo ikke om ikea-kjøttbollene gjør det da.

Skrevet

44 gram av 100 gr er jo 44%. Er jo vanlig å oppgi antall gram per hundre gram. Men vet jo ikke om ikea-kjøttbollene gjør det da.

Joda, det står jo at det er totalen...? Husker ikke om det var i hovedinnlegget eller et svar fra vedkommende.

Gjest trultemor26
Skrevet

Joda, det står jo at det er totalen...? Husker ikke om det var i hovedinnlegget eller et svar fra vedkommende.

Jeg har ikke lest hovedinnlegget, ei heller andre svar fra hovedinnleggshaver, jeg har bare lest ditt svar. Så jeg svarte deg etter beste evne utifra de forutsetningene jeg hadde.

Skrevet

Jeg har ikke lest hovedinnlegget, ei heller andre svar fra hovedinnleggshaver, jeg har bare lest ditt svar. Så jeg svarte deg etter beste evne utifra de forutsetningene jeg hadde.

Hehe, okej...

Gjest trultemor26
Skrevet

Hehe, okej...

Hehe, pleier ikke du også å kun lese random svar i en tråd? Det er vanlig, ja?

Skrevet

Jo, jeg pleier å lese bare random svar, men hvis jeg skal svare leser jeg stort sett alltid hele tråden først.

Skrevet

For min del varierer det litt, men jeg tror jeg som oftest leser trådstart.

Skrevet

Selger de kjøttboller på IKEA også nå for tiden?

Gjest er dette feil?
Skrevet

Hmmm... er detaljene for kun kjøttbollene, mens totalen er for kjøttboller og poteter, tro?

Hm, nå skjønte jeg ikke helt hva du mente. Altså på pakken står det. Nå tar jeg det ordrett:

pr. 100 gram:

Energi: 90 kcal

Protein g: 3,6

Karbohydrat g: 9

Fett g: 10,6

Hele retten, ca. 380 g

Energi: 342 kcal

Protein g: 13,8

Karbohydrat g: 34,2

Fett g: 40,2

Skrevet

Hm, nå skjønte jeg ikke helt hva du mente. Altså på pakken står det. Nå tar jeg det ordrett:

pr. 100 gram:

Energi: 90 kcal

Protein g: 3,6

Karbohydrat g: 9

Fett g: 10,6

Hele retten, ca. 380 g

Energi: 342 kcal

Protein g: 13,8

Karbohydrat g: 34,2

Fett g: 40,2

Det er feil.

Det kan se ut som de har regnet med at det er like mange kalorier i ett gram fett som i ett gram karbohydrater og protein.

Siden det faktisk er 5 kalorier mer, inneholder pakken 200 kalorier mer enn oppgitt.

Gjest er dette feil?
Skrevet

Det er feil.

Det kan se ut som de har regnet med at det er like mange kalorier i ett gram fett som i ett gram karbohydrater og protein.

Siden det faktisk er 5 kalorier mer, inneholder pakken 200 kalorier mer enn oppgitt.

Da skal jeg sende en mail til IKEA og klage. Takk!

Irriterende når man i god tro kjøper ting som viser seg å ha feil innhold. Er faktisk ganske mange som tenker på kosthold i dette landet.

Skrevet

Selger de kjøttboller på IKEA også nå for tiden?

Ikea har vel alltid solgt kjøttboller? De har en bitteliten avdeling for svensk mat i alle fall.

Skrevet

Jeg har dumpet inn i tråder med kryptiske svar fordi jeg har kommet inn via 100 nyeste ja. :o)

Har svart på innlegg jeg trodde var et svar til meg også, men som viste seg ikke å være det. *Hehe*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...