Gå til innhold

Disse refleksvestene.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

hehe vi har den over nakkestøtten i baksetet. ;P

Tenker at da stopper de oss kanskje ikke i kontroll.

heheheheh

Skrevet

Vi skal få vester på jobben, dessverre kommer de for sent. De skulle komme denne uke var det siste jeg hørte.

Skrevet

heheheheh

En ting er hvordan det ser ut, det skal jeg ikke kommentere nærmere ;)

Men får du tak i den fra førersetet hvis en situasjon oppstår da?

Tenker på den tunnelen som raste på E18, der en mann fikk tak i en refleksvest og møtte andre biler som var på vei inn mot/i tunnelen og fikk signalisert at de måtte snu.

En annen tenkt situasjon er jo hvis man kommer som første bil etter en ulykke har oppstått, og man må ta føringen og handle raskt.

En ting er altså hva man sånn sett KAN klare, men man bør jo også klare å få tak i vesten lynraskt.

Skrevet

Har sett flere vester ligge synlige i bilen, på dashbordet, synlige i bakruta osv. Vår ligger i hanskerommet

Skrevet

En ting er hvordan det ser ut, det skal jeg ikke kommentere nærmere ;)

Men får du tak i den fra førersetet hvis en situasjon oppstår da?

Tenker på den tunnelen som raste på E18, der en mann fikk tak i en refleksvest og møtte andre biler som var på vei inn mot/i tunnelen og fikk signalisert at de måtte snu.

En annen tenkt situasjon er jo hvis man kommer som første bil etter en ulykke har oppstått, og man må ta føringen og handle raskt.

En ting er altså hva man sånn sett KAN klare, men man bør jo også klare å få tak i vesten lynraskt.

Det her jeg ikke tenkt på. Syns jeg var flink som har fått den inn i bilen i tide jeg.

Men må jeg ut av bilen så får jeg vel tak i vesten også, selv om den ligger bak.?

Skrevet

Naboen har sin tredd over ryggen på passasjersetet. :D Min ligger i hanskerommet.

Skrevet

Det her jeg ikke tenkt på. Syns jeg var flink som har fått den inn i bilen i tide jeg.

Men må jeg ut av bilen så får jeg vel tak i vesten også, selv om den ligger bak.?

Det vet du best selv, jeg ville slitt litt, men så har jeg også div. smerter og plager i kroppen, sånn at jeg ikke er så kjapp og super-bevegelig, og i alle fall ikke om jeg skulle kommet opp i en litt stressende situasjon :)

Det heter seg i alle fall at man skal kunne rekke vesten fra førersetet, og gjør du (og evt. andre som kjører bilen) det, så er jo alt i sin skjønneste orden :)

Gjest Pontiac
Skrevet

Vi skal få vester på jobben, dessverre kommer de for sent. De skulle komme denne uke var det siste jeg hørte.

Så tråkig at de er så sent ute da, siden datoen er passert og vel så det.

Vi fikk på jobben vi også, men i veldig god tid før mars.

Og så fikk vi via forsikringsselskapet.

Tenkte det var greit å ha to siden min bil også er familiebilen og den vi vil ture rundt med somregel når vi skal noe :)

hare1365380455
Skrevet

Den ligger i døren der det er en liten "lomme".

Skrevet

heheheheh

Dere blir garantert stoppet i kontroll, for det heter seg at vesten skal oppbevares på et sted som kan nås fra førerstet, uten at dere må gå ut av bilen, så vidt jeg har sett ;o)

Skrevet

Min ligger i dørlomma.

I den andre bilen, som er en toseter varebil (stasjonsvogn-type), så henger den rett bak førersetet. Jeg er ikke så begeistret for at den henger så åpenlyst, men den bilen er det mannen min som bruker mest, så jeg har ikke lagt meg så mye opp i det... :)

Skrevet

Dere blir garantert stoppet i kontroll, for det heter seg at vesten skal oppbevares på et sted som kan nås fra førerstet, uten at dere må gå ut av bilen, så vidt jeg har sett ;o)

Virkelig?

Uff, nei nå syns jeg refleksvesthysteriet har gått over alle støvleskaft. Den må være sånn og sånn, med et merke på osv. En refleksvest er en refleksvest, og jeg syns det grenser til vannvidd når det blir masse regler knyttet opp mot kvalitet og hvor den skal ligge.

jaja.

hare1365380455
Skrevet

Virkelig?

Uff, nei nå syns jeg refleksvesthysteriet har gått over alle støvleskaft. Den må være sånn og sånn, med et merke på osv. En refleksvest er en refleksvest, og jeg syns det grenser til vannvidd når det blir masse regler knyttet opp mot kvalitet og hvor den skal ligge.

jaja.

Må den være et spesielt merke?

Skrevet

Her i byen er det også mange passasjerseter som har fått nytt antrekk og lyser gult. Lite pent.

I tillegg er det mange som har den liggende i bakruta. De må ha veldig lange armer skal de rekke den fra førersetet, for skjer det noe skal en jo kunne nå tak i vesten og ha den på seg før man går ut av bilen.

Hos oss er den under førersetet.

Skrevet

Må den være et spesielt merke?

Det skal stå EN471 klasse 2 på dem.

Skrevet

Virkelig?

jaja.

Grunnen til at den skal ha en viss godkjenningsmerking er jo at en dårlig refleksvest ikke synes på så god avstand som en godkjent/bedre en.

Den vesten som er god nok når du jogger langs den lokale veien hvor hastigheten er 50 km/t er ikke nødvendigvis like god og synlig hvis du må ut av bilen på motorvei der hastigheten er 80-120 km/t (i praksis, jeg vet fartsgrensene ikke er 120 i Norge.

Jo bedre kvalitet i selve refleksmaterialet, samt størrelsen på refleksen kontra stoffet for øvrig er med på å gjøre en god vest mer synlig enn en dårlig vest.

Og hvis man da ikke synes når bilene kommer i, la oss si 90 km/t, så kan man jo like gjerne være foruten vest...

hare1365380455
Skrevet

Det skal stå EN471 klasse 2 på dem.

Jeg får sjekke. :)

Skrevet

Virkelig?

jaja.

Jo men årsaken til påbudet er jo at det er folk som har blitt påkjørt når de går ut av bilen uten.... Mener jeg leste at man antok 3-4 mennesker omkommer årlig på grunn av den typen ulykker.

Og jeg for min del ville myyyye heller ha oppbevart vesten under setet, hvor ingen ser den, enn hengende på nakkestøtten bak i bilen. SÅ dekorativ er den da vitterlig ikke ;o)

Når det er sagt vet jeg ikke om vår vest har rett merke, men her i huset satser vi på at politiet er fornøyd når de ser det ligger en vest under framsetet, hihihi....

Skrevet

Jeg la vår under passasjersetet. Men vurderer å få tak i flere vester.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...