Gå til innhold

Frekkheten lenge leve :)

Anbefalte innlegg

Gjest Pontiac
Skrevet

Noen av dere har jo fått med seg at jeg kjøpte "ny" bil for et par uker siden.

I annonsen sto det at årsavg. var inkludert, omreg. var det ikke.

Dette er jo, skal vi si, en ganske "normal" prosedyre omkring dette.

Jeg handler, og har et "helvete" på vegen for de som husker, får prutet bilen 11 tusen og tar den omsider med meg hjem.

Så, i går, får jeg plutselig i postkassa årsavgifta på denne bilen. Selgers navn var krysset over og mitt var skrevet med penn ved siden av :)

Jojjomensan.....

Jeg hefter på en postitlapp, skriver at "denne er vel sendt meg ved en feil?" "Reg. eier pr. 1 jan. skal bet. årsavg. og dessuten så sto det at den var inkludert, i annonsen"

Er den kjekk eller?

Så nå er jeg spent på fortsettelsen da.

Men jeg er litt overrasket, for selv om selger var noe av det mest livredde og hysteriske menneske jeg noen gang har sett rundt en bil så virket hun ikke som typen til å gjøre dette.

Men årsavgiften kom uten konvolutt, og det var ikke frimerke på, hvordan har det seg?

Man kan da ikke videresende uten konvolutt eller frimerke?

Personen bor langt unna så hun kan ikke ha svippet forbi heller.

Kan andre enn henne gjort dette, der de sender årsavg. fra for eksempel?

For regelen er slik at eier pr. 1 januar skal betale, og det er denne som blir purret på om årsavg. ikke blir betalt.

Men er jo litt rart dette vel?

Skrevet

Ikke frekkhet akkurat...

Selv om selve regningen kommeer til eier (pr.1 jan) - kommer purringen (uten gebyr) til deg.

Les her: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=72086&epslanguage=NO#sos_bil02

Spørsmål 2: Har du kjøpt brukt kjøretøy i 2007, og ikke mottatt avgiftskrav?

Kravet er sendt til eier pr. 1. januar 2007. Hvis tidligere eier videresender kravet til deg, kan du benytte dette kravet ved innbetaling av avgiften, selv om kravet ikke lyder på ditt navn. Dersom du ikke betaler avgiften innen forfall, vil påkravet (purringen) bli sendt til deg. I slike tilfeller vil påkravet være uten tilleggsavgift. En eventuell fordeling av avgiften er et oppgjør mellom kjøper og selger, og er staten uvedkommende.

Skrevet

Glemte resten ev setningen min - sorry !

Mente å si - ikke frekkhet akkurat, kanskje en misforståelse......??

Gjest Pontiac
Skrevet

Ikke frekkhet akkurat...

Selv om selve regningen kommeer til eier (pr.1 jan) - kommer purringen (uten gebyr) til deg.

Les her: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=72086&epslanguage=NO#sos_bil02

Spørsmål 2: Har du kjøpt brukt kjøretøy i 2007, og ikke mottatt avgiftskrav?

Kravet er sendt til eier pr. 1. januar 2007. Hvis tidligere eier videresender kravet til deg, kan du benytte dette kravet ved innbetaling av avgiften, selv om kravet ikke lyder på ditt navn. Dersom du ikke betaler avgiften innen forfall, vil påkravet (purringen) bli sendt til deg. I slike tilfeller vil påkravet være uten tilleggsavgift. En eventuell fordeling av avgiften er et oppgjør mellom kjøper og selger, og er staten uvedkommende.

Det står også:

"Årsavgiften gjelder fra 1. januar til 31. desember. Det skrives ut årsavgift på alle avgiftspliktige kjøretøy som i følge motorvognregisteret er registrert (har skilt på) pr. 1. januar. Eier av kjøretøyet, registrert enten ved salgsmelding eller omregistrering pr. 1. januar, er ansvarlig for at avgiften blir betalt det gjeldende året."

Og siden det også i annonsen står "inkludert" så får jeg satse på at jeg går fri fra årsavg. i år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...