Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Datteren vår på 7 år har fått vannkopper - er forsåvidt glad for det selvom det jo selvsagt aldri passer... Nå lurer jeg på hvor lenge vi kan regne med at hun er syk? Har det noe å si i forhold til hvor mye prikker hun får? Vet at siste vannkopp må ha skorpe på før hun får gå på skolen igjen, men hvor lenge varte det hos deres barn, og hvor mye prikker var det? Hun har prikker overalt - fra hårbunn, øret, øyet, nese, hals, nakke, rygg, osv osv - til ankel/tå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269554-vannkopper-hvor-mye-og-lenge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

4-åringen har fremdeles noen få inntørka vannkopper igjen. Hun fikk det for 3 uker siden. Hun hadde ikke så veldig mange. Lillesøster derimot har kroppen full, minus fjeset. Hele panna er stappet med sikkert noen hundre.. Hun fikk sin første vannkopp på søndag og har hatt høy feber og dårlig allmenntilstand. Hun er på bedringens vei nå da, heldigvis!

Jeg ville holdt barnet hjemme en uke, eller til siste vannkopp har fått skorpe. Hvordan formen er ellers har jo også litt å si.

Annonse

Gjest prust

Mine to eldste hadde det da de var 1 og 3 år, i sommerferien. Mener å huske at de var syke litt over en uke hver, men pga ferien hadde det ikke noen innvirkning på barnehagen.

Nå florerer det vannkopper i området her, så jeg regner med at minstejenta på snart 3 år snart får det. Er det 2 uker fra en blir smittet til det bryter ut tro?

Koselig å se deg isbe! Tenker på deg innimellom :-)

Hun mellomste min skal forresten til utredning på sykehuset mandag for refluks. pH-måling i 24 timer.

Hvordan går det med gutten din? Og med dere som familie?

Hilsen

Våre tre fikk vannkopper i fjor vinter. Det brøt ut med en prikk. så fikk de masse prikker dagen etter og litt feber, men alminnelig god almentilstand. Det varte i ca 4-5 dager hos oss. Prikkene tørket ut etter en til to uker. Barna, alder 8 mnd - 4 1/2 år, reagerte ca likt på sykdommen og alle tre fikk det lett, men det var ganske mye prikker som klødde en god del. De fikk hvitvask på, noe som fungerte kjempebra.

Gunnar Oftedal, barnelege

Vannkopper slår ganske forskjellig ut, noen har et par prikker og er friske i løpet av noen dager, andre kan ha hundrevis og er syke i 1-2 uker. Ellers er det en gammel regel at man skal holde barnet hjemme inntil siste skorpen har falt av. Det er holdepunkter for at vannkopper ikke smitter lenger enn 5 dager etter at utslettet er kommet. En god regel er derfor å holde barnet hjemme en uke, og ikke bry seg med hvordan utslettet da ser ut, dersom allmenntilstanden er god. Dersom barnet er sterkt angrepet kan det være nødvendig å holde seg hjemme i opp mot 2 uker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...