Gå til innhold

Nekter å sove alene:(

Anbefalte innlegg

Gjest slitenmams

Min måned gamle gutt sover omtrent ingenting på dagtid, sannsynligvis fordi han sover ganske så mye fra midnatt til neste formiddag.

Problemet vårt på dagtid er at han nekter å ligger i vogga for seg selv, men må bæres rundt eller sove på fanget hele tiden. Jeg har prøvd å la han ligge og sutre noen minutter for å se om han sovner tilslutt, men dengang ei.

Dette sliter meg helt ut fordi jeg er alene med han på dagtid, og jeg får ikke gjort noe annet enn å sitte med han på fanget. Jeg rekker såvidt å få i meg litt mat og ta en dusj mens han slumrer noen minutter.

Hvis noen har råd er jeg takknemlig!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269577-nekter-%C3%A5-sove-alene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest snu døgnet

Kan dere ikke gå turer når hun skal ha hovedlurene sine på dagen, i hvertfall de første ukene til dere får prøvd å snudd døgnet litt?

Jeg gikk en tur etter at babyen hadde vært våken noen timer om morgenen, og en ny tur før vi gikk hjem og begynte på middagen.

Med mindre du har ekstremt søvnunderskudd, ville jeg stått opp tidlig, og holdt henne våken feks fra åtte til ti. Så tur med soving i vogn. så vært hjemme, ikke forvent å få gjort noe mer enn kanskje å sette på en vaskemaskin. Så gått tur igjen. Om ettermiddagen og tidlig kveld er det vels tort sett amming? Da får pappaen gjøre litt av det dere ikke har fått gjort hele dagen.. Og så legge henne, og legge deg selv en time eller to etterpå, ihvertfall hvis du ammer mye om natten.

Gjest morentilfire

Han er så liten ennå, og trenger å få dekket behov for nærhet og omsorg.

Siden han sover godt på morgenkvisten, kan du dusje og spise godt da? Alternativt vekke ham tidlig, og satse på at han sovner litt på dagen, hvorpå du kan få stelle deg og slappe av litt?

Har du prøvd å ha ham i BabyBjørn, noe som gjør at du kan bevege deg med ham på magen?

Mine har blitt ganske 'slitne' av å bli sunget for, danset med, og snakket med og stelt.

Har du kontakt med andre nybakte mødre? - Helsestasjonen pleier å bistå til det.

Jeg vet ikke hvordan din hverdag er; skriv litt mer.

Vennlig hilsen

Mrs. Wallace

Siden han sover godt på morgenkvisten, kan du dusje og spise godt da? Alternativt vekke ham tidlig, og satse på at han sovner litt på dagen, hvorpå du kan få stelle deg og slappe av litt?

Har du prøvd å ha ham i BabyBjørn, noe som gjør at du kan bevege deg med ham på magen?

Mine har blitt ganske 'slitne' av å bli sunget for, danset med, og snakket med og stelt.

Har du kontakt med andre nybakte mødre? - Helsestasjonen pleier å bistå til det.

Vennlig hilsen

BabyBjörn er ikke noen god ergonomisk løsning for så små barn.

Annonse

Gjest morentilfire

Vennlig hilsen

Som andre sier lenger nede finnes det mange typer BabyBjørner, "Snuggli" er en variant, et svenskt merke som ble brukt av personale på babyavdelinger. Poenget er, det finnes måter å gi barnet nærhet på, samtidig som du har armene fri. Snakk med helsesøster, hun burde ha peil.

Kjøp et elastisk bæresjal som du kan ha ham i. Der kan han sove, og til og med die, og du har samtidig hendene fri til andre ting.

Slike sjal selges i flere nettbutikker, til ca 400 kr. Bare sørg for at det er et elastisk sjal, de anbefales for nybegynnere og for de minste babyene (opptil 1 år).

Jeg skal kjøpe meg et slikt selv.

Se fx lotusbarn.no - mixmax.no - alexi.no og andre nettbutikker som har babyutstyr.

Selv har jeg blitt anbefalt å kjøpe Moby Wrap, men ellers er visst også Tricot Slen og de andre typene bra også.

Mrs. Wallace

Som andre sier lenger nede finnes det mange typer BabyBjørner, "Snuggli" er en variant, et svenskt merke som ble brukt av personale på babyavdelinger. Poenget er, det finnes måter å gi barnet nærhet på, samtidig som du har armene fri. Snakk med helsesøster, hun burde ha peil.

BabyBjörn er et varemerke og betegnelsen på én type bæresele, ikke en samlebetegnelse.

Det er derfor jeg synes det er greit å understreke at BabyBjörnen ikke er så god for de minste babyene. Men det finnes mange typer bæresjal som passer veldig godt, som jeg påpeker lenger ned her.

Kjøp et elastisk bæresjal som du kan ha ham i. Der kan han sove, og til og med die, og du har samtidig hendene fri til andre ting.

Slike sjal selges i flere nettbutikker, til ca 400 kr. Bare sørg for at det er et elastisk sjal, de anbefales for nybegynnere og for de minste babyene (opptil 1 år).

Jeg skal kjøpe meg et slikt selv.

Se fx lotusbarn.no - mixmax.no - alexi.no og andre nettbutikker som har babyutstyr.

Selv har jeg blitt anbefalt å kjøpe Moby Wrap, men ellers er visst også Tricot Slen og de andre typene bra også.

Tricot slen er ganske fin, men fordi det er elastisk er det nesten vanskelig å knyte den akkurat passe stram.

Tricot slen er ganske fin, men fordi det er elastisk er det nesten vanskelig å knyte den akkurat passe stram.

Har snakket med ei som var kjempefornøyd med den, men grunnen til at jeg ikke vil velge den selv, er først og fremst fordi den er i et tykkere/varmere materiale, og jeg venter jo barn i juni... Så jeg håper Moby Wrap skal fungere fint her... :)

Det er kanskje forskjell på _hvor_ elastiske de forskjellige bæresjalene er?

Fordelen med en viss elastikk, slik jeg har fått det forklart, er at man da kan knyte på seg sjalet på forhånd, og så ta babyen inn og ut av sjalet uten å knyte det av og på. Og om man da er hjemme hele dagen, og sjalet ikke er for tykt, så er det kanskje ikke noe problem å ha det på, selv når det ikke er i bruk.

Men jeg har bare andres erfaringer og ellers teoretisk tilnærming til det hele da... hehe

Mrs. Wallace

Har snakket med ei som var kjempefornøyd med den, men grunnen til at jeg ikke vil velge den selv, er først og fremst fordi den er i et tykkere/varmere materiale, og jeg venter jo barn i juni... Så jeg håper Moby Wrap skal fungere fint her... :)

Fordelen med en viss elastikk, slik jeg har fått det forklart, er at man da kan knyte på seg sjalet på forhånd, og så ta babyen inn og ut av sjalet uten å knyte det av og på. Og om man da er hjemme hele dagen, og sjalet ikke er for tykt, så er det kanskje ikke noe problem å ha det på, selv når det ikke er i bruk.

Men jeg har bare andres erfaringer og ellers teoretisk tilnærming til det hele da... hehe

Selv er jeg helfrelst på ringsjal, men så har jeg et stort barn også, da, som sitter selv.

Men har du sett denne?

http://www.sjalbarn.se

Det stemmer bra det at en kan knyte den på seg før ungen slenges oppi.

Det stemmer også at stoffet er varmt, og må dessuten brettes dobbelt flere steder, fordi det er såpass bredt.

Jeg har i grunn ikke brukt min så mye, har bare ikke blitt til. Det blir uansett bare brukt hjemme, for det er jo flere meter langt og jeg føler ikke for å dra det fram i butikken f.eks. Kunne jo selvfølgelig knyttet det på meg før jeg dro, men...

Nå har småen blitt stor nok til å sitte på magen min med ansiktet ut mot verden. Blir han trøtt kan jeg bare snu han andre veien.

Annonse

BabyBjörn er ikke noen god ergonomisk løsning for så små barn.

Og innen den er en god løsning, så er barnet mer eller mindre for stort/tungt for at mor bærer behagelig, etter hva jeg har hørt?

Har lyst på en Ergo bæresele i tillegg til sjalet jeg. Ikke Ergo helt fra start, men litt etter hvert, kanskje fra 3 mnd. alder. :)

Mrs. Wallace

Og innen den er en god løsning, så er barnet mer eller mindre for stort/tungt for at mor bærer behagelig, etter hva jeg har hørt?

Har lyst på en Ergo bæresele i tillegg til sjalet jeg. Ikke Ergo helt fra start, men litt etter hvert, kanskje fra 3 mnd. alder. :)

Ja, det er min erfaring. Når BabyBjörn fungerer godt for foreldrene, er den ikke så bra for barnet. Og når den er OK for barnet, er det så stort at det blir klønete. Vi lånte en til førstemann, og brukte den veldig kort tid da han var sånn..tja, seks-sju måneder eller noe sånt, tro?

La meg gjette på at han er førstefødt? :-) Har dessverre ingen gode råd, min (førstefødte) var på samme måte, når faren kom hjem fra jobb i 16.30 tiden var det på tide på rydde frokostbordet og ta seg en dusj!

Nummer to fikk dessverre ikke denne særbehandlingen, hun fikk bare skrike når jeg skulle dusje eller gå på toalettet! Lykke til, de vokser seg større og mer fornuftige!!

mvh

Gjest Psyk av alt

Det er viktig å snakke med noen, da fortrinnsvis Helsestasjonen.

Det er en omveltning å få sitt første barn, men det skal jo være hyggelig, selv om det er slitsomt.

Og i grunnen er dere heldige hvis han sover mye fra midnatt og fram til morgenen...

Greit å få kartlagt om du er i ferd med å utvikle fødselsdepresjon?

Klem!

Ååå, jeg skjønner deg så godt. Det er utmattende å ikke få mer enn noen minutter for seg selv.

Hva om du prøver å komme dere begge to ut på en trilletur hver dag. Gjerne etter at barnet har vært våkent en periode.

Når dere kommer inn igjen og barnet er våkent (og mett) kan du prøver å aktivisere barnet litt. Snakke med det, vise en leke, se ut av vinduet, synge, danse osv.

Passe med stimuli vil gjerne gjør de små trette. Men ikke overstimuler, det kan gjøre at barnet ikke klarer å roe seg når det er trøtt.

Og ikke vær redd for å la den lille surve. Det gjør overhodet ingenting. Hylskriking skal de aller minste få slippe, men surving går helt greit.

Tenk om du hadde hatt tvillinger. Da hadde du ikke kunnet ta begge opp hele tiden. Tror du de hadde klart seg fint likevel? Det tror jeg :)

Lykke til. Det er en utrolig slitsom fase du er inne i med den lille. Det blir bedre, det er helt sant!

Gjest morentilfire

BabyBjörn er et varemerke og betegnelsen på én type bæresele, ikke en samlebetegnelse.

Det er derfor jeg synes det er greit å understreke at BabyBjörnen ikke er så god for de minste babyene. Men det finnes mange typer bæresjal som passer veldig godt, som jeg påpeker lenger ned her.

Nå var det kanskje den unge mor om trengte info for sitt behov, og ikke jeg som trengte reklame for dine ideer. Hvis alle henvender seg til den som søker info tror jeg denne siden blir bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...