Gå til innhold

Mann og klesvask

Anbefalte innlegg

Gjest familie på fire
Skrevet

Ser på en reportasje på NRK at bare 2 av 10 menn står for klesvasken i huset. Jeg er en av de 2 og har i tillegg ansvar for oppvask, støvsuging, renhold av bad/wc og generell rydding(ikke rent lite heller med rotekone og rotebarn). Ja, jeg jobber også(5o timers uke).

Nå sitter jeg med følelsen av at jeg er en ganske sjelden art av mannfolk :( Hvordan er det hjemme hos dere?

Skrevet

Gubben står for middag og oppvask som oftest når han er her. Vi deler ca 50% på gulvvasken. Støv, støvsuging, klær, sengetøy osv er "mitt".

Skrevet

å, nei du er nok ikke helt alene i alle fall.

her har ansvar for klesvask. men jeg kommer til å ta oppgaven tilbake, da jeg får bedre tid...

men ellers har vi ansvar for grovt sett hver vår etasje av huset. men jeg tar begge badene og vasker dem, mens han støvsuger.

oppvasken deler vi på.

samme med rydding.

Skrevet

Du er nok unik vil jeg tro. Jeg vet ikke om en eneste familie hvor mannen tar størstedelen av husarbeidet.

Vet om noen hvor mannen tar en grei del, men definitivt ikke halvparten.

Skrevet

Jeg: klesvask, matlaging, sengetøy og daglig rydding.

Han: oppvask, søppel, bil og gressklipping.

Ørkenvandreren
Skrevet

Hos oss deler vi stort sett ting likt, så jeg anser meg også for å være blant de 2....

Skrevet

Vi bor ikke sammen, men jeg bor litt her og litt der. :o) Har jo en del tøy hos ham da, men det varierer hvem av oss som står for klesvask og annet renhold der. De siste vaskemaskinene er det han som står for, men han vasker som regel ikke mitt hvite tøy. Han får nemlig ikke vaske det samme med noe svart...

Jeg kunne selvfølgelig vasket kopper og støvsuget før jeg dro derfra i formiddag, men orket ikke, jeg har tross alt en leilighet til å prøve å holde i orden. ;o)

Den dagen vi flytter sammen er jeg litt redd for at jeg må si fra til ham når ting må gjøres ja, i alle fall støvsuging og sånt, der er han blind gitt.

Gjest togli
Skrevet

Før vi fikk barn var det han som stod for klesvasken. Etter at ungene kom, har det av en eller annen grunn blitt mitt ansvar.

Vi deler likt på ukas husvask, men daglig rydding er det jeg som tar meg av. Jeg forventer heller ikke at han skal gjøre det i og med at dette handler om at min terskel for litt smårot er mye lavere enn hans;-)

Han har hovedansvar for oppvask og jeg klesvask. Matlaging deler vi omtrent 50-50.

Saker og ting som har med bilene å gjøre, er hans ansvar.

Skrevet

Vi bor ikke sammen, men jeg bor litt her og litt der. :o) Har jo en del tøy hos ham da, men det varierer hvem av oss som står for klesvask og annet renhold der. De siste vaskemaskinene er det han som står for, men han vasker som regel ikke mitt hvite tøy. Han får nemlig ikke vaske det samme med noe svart...

Jeg kunne selvfølgelig vasket kopper og støvsuget før jeg dro derfra i formiddag, men orket ikke, jeg har tross alt en leilighet til å prøve å holde i orden. ;o)

Den dagen vi flytter sammen er jeg litt redd for at jeg må si fra til ham når ting må gjøres ja, i alle fall støvsuging og sånt, der er han blind gitt.

Jeg dro på shopping og litt alenetid i dag. Da jeg kom hjem var huset støvsuget og gulvet vasket. Det var lenge siden sist husarbeidet ble "tatt" ifra meg ;o) Godt å ha han hjemme igjen *hehe*

Skrevet

Hva mener du med ansvar for klesvask? Vi vasker klær når det trengs og når vi har tid. Det blir ca. like ofte på oss begge tenker jeg. Samme gjelder for resten av husarbeidet.

Skrevet

Mannen min er blind for rot...

Han kan imidlertid være flink til mye annet; han holder orden på ungene, vasker og støvsuger, fikser og ordner ting som trengs, lager mat noen ganger etc

Jeg lager det meste av mat, tar klesvask, bretting, styking (jeg er dårlig på å stryke, men gjør det noen ganger), RYDDER, pusser vinduer (han fikser ikke den biffen), følger opp med pakking/skift til hverdag og fritid (legger fram klær etc). Men jeg er hjemmeværende, og har god tid ;o)

Skrevet

Til vanlig deler vi ganske likt på husarbeidet.

Nå som jeg er høygravid med en kranglete rygg, så tar han seg av alt.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1173388465' post='3563414]

Jeg dro på shopping og litt alenetid i dag. Da jeg kom hjem var huset støvsuget og gulvet vasket. Det var lenge siden sist husarbeidet ble "tatt" ifra meg ;o) Godt å ha han hjemme igjen *hehe*

Heldiggris! Ingen som "tar" husarbeidet mitt nei...

Men jeg skal ikke klage, kjæresten gjør nå såpass at han klarer seg og vi er egentlig like late på den fronten begge to.... :o)

I morrest gadd jeg ikke stå opp med det samme så jeg lå under dyna og nøt den gode dynevarmen mens jeg hørte ham tuslet rundt på badet og ta ned tørt tøy fra tørkestativet. :o)

Av en eller annen grunn har han vansker med å tro meg når jeg sier at så lenge man ikke åpner døra på vaskemaskina så holder tøyet seg like fint i flere dager.... ;o)

Skrevet

Hos oss er det ikke sånn at vi har fordelt ansvaret for hver våre ting. Klesvask og annet gjøres av begge to alt etter hvordan det faller seg. Jeg tror vi gjør ca halvparten hver uten at vi finteller. Det overrasker meg hvis så få menn gjør sånt. Det er jo ikke vanskelig, og det er jo en av de minst arbeidskrevene oppgavene i et hjem. Maskinene gjør det meste bortsett fra bretting.

Gjest et mannebein
Skrevet

Lite å gjøre for meg som er gift med turbovarianten av husmor. Hun sa en gang at "kjøkkenet er min arbeidsplass og der skal jeg ha det ryddig!". :-)

Skrevet

Not bad. Ja, jeg tror du er en av de sjeldne. I mitt liv har jeg møtt kun to menn som tar så mye/mer ansvar for rengjøring og rydding i hjemmet. Min kjære gjør en del, som f.eks. å vaske tøy, men visse rom (som badet) vasker han aldri uten oppfordring, samme hvor skittent jeg lar det bli (for å se om han bare tar det).

Hva gjør at du vasker? Hva tror folk som meg må gjøre for at manen deres skal ta det det lille ekstra?

mariaflyfly
Skrevet

Eksen min hadde ikke vaska så mye som en maskin med klær før jeg kicka han ut. Ikke rart jeg allerede har lært 8-åringen hvordan man setter på maskina. Han er kjempeflink og synes det bare er gøy foreløpig! :)

Gjest kånemor
Skrevet

Han gjør heller lite.

Rører han seg ikke en gang når dere har sex?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...