Gå til innhold

Såre brystvorter, med gult puss (?)

Anbefalte innlegg

Gjest Gruer meg til hver amming
Skrevet

Lillegutt og jeg sliter med ammingen om dagen. Han er bare litt over en uke gammel, og jeg har blitt veldig sår på brystvortene. Det dannet seg et gulhvitt belegg i sårene, dette forsvant da jeg dusjet.

Trenger sårt tips fra dere erfarne ammere her inne.. på forhånd takk for svar! :)

Skrevet

Det er ikke bare stivnet melk da? Den første melka er _mye_ gulere enn det den blir etterhvert.

Gjest jeg vet det er fryktelig vondt
Skrevet

Såre og veldig vonde brystvorter må veldig mange igjennom. Følg alle gode ammeråd (la babyen ta ordentlig godt tak, selv om du gruer til hun suger på de såre brystene), lufttørke, smør med lanolinsalve hvis du synes det hjelper.

Bit tennene sammen, det går over. Men infeksjon og feber skal du gå til legen med med en gang.

Jeg tror ikke det er puss, men tørket melk. At det kommer litt blod i melken når alt er sårt er helt normalt. Men ordentlig infeksjon skal følges opp!

Gjest Rrose
Skrevet

Du må sørge for at lillegutt får HELE brystvorten inn i munnen...jeg gjorde i hvertfall den feilen med mitt første barn at hun sugde for langt ut og jeg ble kjempesår!

Er det for ille må du i en overgangsfse bruke skjold altså en plastkappe på brystet...dessuten finnes det noen fine fete salver som kan beskytte litt oghele litt..

Lykke til!

Skrevet

Det skal ikke renne gult puss ut noe sted på kroppen. Jeg tror ikke melka antar så gul farge at den kan forveksles med puss. Ta deg en tur til legen - og imorgen er det fredag. Ikke vent og håp at det går over. Bedre med et legebesøk for mye enn et for lite. Dumt hvis både du og ungen skal ha det fælt i ukesvis fordi du ikke tok dette på alvor.

Ring imorgen!

Skrevet

Det skal ikke renne gult puss ut noe sted på kroppen. Jeg tror ikke melka antar så gul farge at den kan forveksles med puss. Ta deg en tur til legen - og imorgen er det fredag. Ikke vent og håp at det går over. Bedre med et legebesøk for mye enn et for lite. Dumt hvis både du og ungen skal ha det fælt i ukesvis fordi du ikke tok dette på alvor.

Ring imorgen!

Melka er faktisk veldig gul de første ukene. Da poden lå på Riksen som nyfødt så pumpet jeg jo melk og den ble lagt i fryseren. Da den senere skulle brukes sammenlignet jeg den med den melka som kom etter noen uker og det var en vanvittig fargeforskjell! Melka fra de første 1-2 ukene var kremgul, melka senere bli som skummet melk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...