Gå til innhold

Barrierespray, på resept?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barrierer dekkes på blå resept, men det må spesifiseres på resepten (det går ikke inn under stomiutstyr uten at det spesifiseres.)

Mulig at det skilles etter hva slags stomi du har - det kjenner jeg ikke til. Men barrierer dekkes i allefall ved tradisjonell urostomi.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Ah..da misforsto jeg nok litt, ja! Har bare fått med meg at det har vært en del tråder mellom deg og Dorthe i det siste, så jeg forsto det som at du var operert nå :)

Det høres ut som om det er relativt problemfritt med stomien din, da. Om det blir litt ekstra hud eller hva du nå en gang i blant, så får det nesten være :)

Litt ekstra hud tåler jeg :o)

Det mangler ett par uker på ett år siden operasjonen. Jeg skal nå inn og fjerne blæra og urinrøret, da det er smertefullt. Så det er den operasjonen jeg maser hull i hodet på Dorthe om nå ;o)

Jeg har hatt litt komplikasjoner etter operasjonen, men ikke med selve stomien. Mer på at de skar bort så mye av tarmen min.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1173394016' post='3563559]

OK, takk.

Da skal jeg få ordnet en resept i morgen. Da trenger det bare stå at det skal brukes til stomi? Eller?

Pleide å stå på selve stomiutstyr resepten. Så du kan jo evt. få en ny stomiutstyr resept med det samme, hvor det spesifiseres at du skal ha barriere, og også hvilken type barriere du skal ha.

Skrevet

Pleide å stå på selve stomiutstyr resepten. Så du kan jo evt. få en ny stomiutstyr resept med det samme, hvor det spesifiseres at du skal ha barriere, og også hvilken type barriere du skal ha.

Det kan jeg gjøre. Takk for hjelpen.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1173393433' post='3563548]

Det er en slik:

http://www.norilco.no/omstomi.asp?meny=3,67,82

Urinlederen blir koblet til ett resovar som er laget av tykktarm. Det ligger inni magen. Så har man ett lite hull på magen, der stikker man inn ett kateter og tømmer urinen ut.

Det var kort fortalt.

Jeg har det, og du kan ikke se det på meg. Vel, går jeg i bikini ser du en plasterlapp ved siden av navlen min.

Så man bruker altså ikke blæra mer. Eller dvs, jeg bruker den ikke. Det blir også laget kontinent urostomi hvor man kan bruke blæra, men har ett utløp på magen, som man tømmer gjennom. Bruker altså ikke urinrøret.

Sukk, jeg er elendig på forklaring. Du får heller kikke på linken.

Kanskje et spørsmål, men kan du føle det fysisk når den må tømmes? Blir litt nysgjerrig.. :)

Skrevet

Barrieresprayen lager et beskyttende skikt mellom huden og evt. urin, avføring eller mekanisk slitasje. Sprayen kan veldig godt ha navnet Cavilon og bør være på resept slik at du ikke behøver å betale så mye, ellers er den ganske dyr.

Skrevet

Barrieresprayen lager et beskyttende skikt mellom huden og evt. urin, avføring eller mekanisk slitasje. Sprayen kan veldig godt ha navnet Cavilon og bør være på resept slik at du ikke behøver å betale så mye, ellers er den ganske dyr.

OK, takk.

Skrevet

Kanskje et spørsmål, men kan du føle det fysisk når den må tømmes? Blir litt nysgjerrig.. :)

Ja, jeg kjenner det. Blir press på en måte. Jeg kan også dytte litt magen, og kjenne om resovaret mitt er fullt.

For meg er dette nå en like vanlig følelse, som det er for deg når du har full blæra.

Man venner seg til alt :o)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1173435399' post='3563849]

Ja, jeg kjenner det. Blir press på en måte. Jeg kan også dytte litt magen, og kjenne om resovaret mitt er fullt.

For meg er dette nå en like vanlig følelse, som det er for deg når du har full blæra.

Man venner seg til alt :o)

Takk for svar. Ja, utrolig hva man venner seg til. :) Alt går!

Gjest MiaMariaa
Skrevet

Vet du hva en stomi er?

Colostomi kalles gjerne "utlagt tarm", og vil si at man har "pose på magen" som det kommer avføring i. Årsaken kan være mange. Ofte er det mennesker med Chrons sykdom (en tilstand som gjør at man har konstant diaré og andre plager) som legger ut tarm for å slippe å gå på do -hele- tiden. Det er også mennesker med alvorlige forstoppelsesproblemer som legger ut tarmen på den måten. F.eks ryggmargskadde som er avhengig av både klyster og regelmessige "tømmedager" og selv med det sliter fælt med magen. Det er altså colostomi (colon = tykktarm)

Ved urostomi bruker man en del av tarmen og kobler til urinblæren, og kan få "pose på magen" som det kommer urin i. Noen mennesker får ikke til å tisse på vanlig måte, og må kateteriseres hver gang, og det kan da være hensiktsmessig å operere inn en urostomi så en slipper det "styret" med kateterisering flere ganger daglig.

Med en inkontinent urostomi får man en pose på magen, og der kommer det urin som det selv passer urinblæren, og man tømmer den ved behov.

Med kontinent urostomi får man ikke pose på magen. Da er det en liten bit av tarmen som stikker ut av magen (den er vel helst jevn med magen, altså at den ikke stikker ut i større grad), og den skiller ikke ut urin i en pose. Når man føler at man trenger å tisse, så fører man et kateter inn i den, og får ut urinen. En kontinent stomi er dermed mer "renslig", og føles mer behagelig enn å måtte gå rundt med pose med urin på magen. Derfor er det mange som helst vil ha en slik kontinent urostomi.

Den lille biten av tarmen som stikker ut fra magen dekker man til med en liten bandasje som byttes hver gang man har kateterisert seg selv.

Synes dette var interessant å lese, jeg. :-)

Men vet du om slikt kan gjøres med tykktarmen også? Altså at man bare får en "knapp" på magen, og slipper å legge ut hele tarmen? Jeg er bare nysgjerrig. :)

Caloni Makaroni
Skrevet

Synes dette var interessant å lese, jeg. :-)

Men vet du om slikt kan gjøres med tykktarmen også? Altså at man bare får en "knapp" på magen, og slipper å legge ut hele tarmen? Jeg er bare nysgjerrig. :)

Om man kan ha urostomi via tykktarmen? Jeg vet sannelig ikke. Les Shiras link, der står det en del.

Men man legger ikke ut "hele tarmen". Det bare brukes en del av den. Om man tar en del av tynntarmen for å bruke den til urostomi, så blir alt lappet pent sammen igjen, og man har avføring på vanlig måte.

Skrevet

Takk for svar. Ja, utrolig hva man venner seg til. :) Alt går!

Huff, ser jeg hadde en del skrivefeil i innlegget mitt, jeg pratet i telefonen samtidig *småflau*

Det er utrolig hva man venner seg til. Jeg kan nå ikke huske hvordan det kjennes ut når blæren blir full.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...