Gå til innhold

Ny rettskrivningstråd...

Anbefalte innlegg

Gjest blame
Skrevet

Siden jeg hadde skrevet et langt svar (i forhold til hva jeg pleier), så tar jeg meg den frihet å opprette ny tråd.

Så, folkens! Er det ok å rette skrivefeil på DOL?

Tidligere ble jeg "helt gal" av andres skrivefeil, men dette har dabbet atskillig av de siste årene. Skriver ikke så mye selv som tidligere, og merker at jeg oftere blir i tvil om korrekt skrivemåte og roter litt.

Fikk meg en tankevekker når jeg ble "irritert" på en ny bekjent som stadig formulerte seg klønete og med feil, til jeg fikk vite at han var døv. Og en annen kompis som ikke vil bruke msn engang, fordi han er så selvbevisst pga dysleksien han har. Han føler seg rett og slett dum, selv om han gjør sitt beste. Og det skulle jo ingen behøve å gjøre.

Når det er sagt, så setter kanskje noen pris på å få vite om feil som de rett og slett ikke tenker over fordi de alltid har skrevet det slik, som f.eks 'kansje', 'alldri' osv. Men jeg tror det er temmelig irriterende å skrive inn her og lure på noe, for så å se at svarene man har fått bare dreier seg om skrivefeilene.

Skrevet

Jeg unngår å kommentere folk som skriver MYE feil, i fare for at de er bevisst på dysleksi e.l.

Men om jeg ser et enkelt ord som det ser ut til at de tar feil av sier jeg i fra, og spesielt om folk ikke bruker avsnitt og tegnsetting, for da er det så vanskelig å lese at de like godt kunne latt være.

Jeg synes det er helt i orden å bli rettet på, så lenge det er sagt i fra i beste mening =)

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg får også helt "mark" av skrivefeil. Spesielt orddeling i tide og utide. Jeg prøver så godt jeg kan å la være å kommentere, men noen ganger bare mååå jeg. Prøver dog å si det på en fin måte, men det blir sjelden godt mottatt. Men det plager meg litt at flere og flere virker som om de gir blaffen i alt som har med rettskriving å gjøre, og at det er helt ok å skrive i sms-form og å skrive uoversiktelig og fullt av !!! og ??? og ... overalt. Selv i journaler skrives det veldig mye feil, og mye av det er ren slurv.

Barna i dag skal helst ikke rettes på når de skriver, fordi de kan drepe lese- og skrivegleden. Men det fører jo til at de legger til seg uvaner, og beholder disse.

Orddeling er typisk fra engelsk, og jeg er motstander av at man skal kunne skrive hva man måtte ønske på norsk, bare fordi det går an på et annet språk. Dessuten er jeg motstander av at kj-lyden skal forsvinne. Den har delvis forsvunnet fra talespråket for ungdommens del, og etterhvert forsvinner den vel ut av skriftspråket også.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg unngår å kommentere folk som skriver MYE feil, i fare for at de er bevisst på dysleksi e.l.

Men om jeg ser et enkelt ord som det ser ut til at de tar feil av sier jeg i fra, og spesielt om folk ikke bruker avsnitt og tegnsetting, for da er det så vanskelig å lese at de like godt kunne latt være.

Jeg synes det er helt i orden å bli rettet på, så lenge det er sagt i fra i beste mening =)

Avsnitt er et must når man skriver lange innlegg her på DOL. Jeg orker sjelden å lese slike innlegg, da må det isåfall være noe er særdeles interessant.

Gjest prust
Skrevet

Jeg får også helt "mark" av skrivefeil. Spesielt orddeling i tide og utide. Jeg prøver så godt jeg kan å la være å kommentere, men noen ganger bare mååå jeg. Prøver dog å si det på en fin måte, men det blir sjelden godt mottatt. Men det plager meg litt at flere og flere virker som om de gir blaffen i alt som har med rettskriving å gjøre, og at det er helt ok å skrive i sms-form og å skrive uoversiktelig og fullt av !!! og ??? og ... overalt. Selv i journaler skrives det veldig mye feil, og mye av det er ren slurv.

Barna i dag skal helst ikke rettes på når de skriver, fordi de kan drepe lese- og skrivegleden. Men det fører jo til at de legger til seg uvaner, og beholder disse.

Orddeling er typisk fra engelsk, og jeg er motstander av at man skal kunne skrive hva man måtte ønske på norsk, bare fordi det går an på et annet språk. Dessuten er jeg motstander av at kj-lyden skal forsvinne. Den har delvis forsvunnet fra talespråket for ungdommens del, og etterhvert forsvinner den vel ut av skriftspråket også.

Jeg er så utrolig enig med deg!

Må legg til min opphenging i aksenter. Irriterer meg grønn over de som skriver Andrè - noen til og med på sine egne barns navn! Sånne folk skulle ikke hatt lov til å velge navn med aksent!

Skrevet

Avsnitt er et must når man skriver lange innlegg her på DOL. Jeg orker sjelden å lese slike innlegg, da må det isåfall være noe er særdeles interessant.

Ja, jeg merker at etter bare fire setninger eller noe sånt, så skummer jeg avsnittet fordi det blir for tett.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg er så utrolig enig med deg!

Må legg til min opphenging i aksenter. Irriterer meg grønn over de som skriver Andrè - noen til og med på sine egne barns navn! Sånne folk skulle ikke hatt lov til å velge navn med aksent!

Jah...det er veldig mange som bruker ` istedet for ´.

Min norsklærer på vgs påsto at det var rett å skrive stikkkontakter. Altså med tre K'er på rad.

Skrevet

Jeg har også en kamerat som ikke vil bruke MSN, bare Skype, nettopp pga dysleksi. Ikke vil han bruke nettbaserte dating-sider heller, selv om han en lengre periode jaktet på en kjæreste og egentlig kunne tenkt seg å bli kjent med folk på den måten.

Gjest prust
Skrevet

Jah...det er veldig mange som bruker ` istedet for ´.

Min norsklærer på vgs påsto at det var rett å skrive stikkkontakter. Altså med tre K'er på rad.

Hmmm... Og bussstopp?

Caloni Makaroni
Skrevet

Hmmm... Og bussstopp?

Jepp!

Skrevet

Jeg klarer å overse andres skrivefeil, så lenge det er rimelig å tro at det er snakk om en skrivefeil (feiltasting, dysleksi eller annet).

Men (som man for øvrig aldri skal begynne en setning med) hvis noen skriver at de har lest en triologi kan jeg ikke holde meg. Da er det normalt ikke snakk om skrivefeil.

Det heter trilogi, men selv på TV har jeg hørt feil ord bli brukt. Det har egentlig ikke noe med rettskrivning å gjøre da, men rett og slett at folk ikke har lært det rette ordet. Da mener jeg det kan være opplysende korrekt å rette på det.

Gjest Tryllekunstnerpiken
Skrevet

Jeg klarer å overse andres skrivefeil, så lenge det er rimelig å tro at det er snakk om en skrivefeil (feiltasting, dysleksi eller annet).

Men (som man for øvrig aldri skal begynne en setning med) hvis noen skriver at de har lest en triologi kan jeg ikke holde meg. Da er det normalt ikke snakk om skrivefeil.

Det heter trilogi, men selv på TV har jeg hørt feil ord bli brukt. Det har egentlig ikke noe med rettskrivning å gjøre da, men rett og slett at folk ikke har lært det rette ordet. Da mener jeg det kan være opplysende korrekt å rette på det.

*kremt*

Det uttales "trilogi", men skrives triologi. Bare en liten apropos ;)

Mange er ikke klar over den forskjellen.

Gjest blame
Skrevet

Jeg har også en kamerat som ikke vil bruke MSN, bare Skype, nettopp pga dysleksi. Ikke vil han bruke nettbaserte dating-sider heller, selv om han en lengre periode jaktet på en kjæreste og egentlig kunne tenkt seg å bli kjent med folk på den måten.

Det er jo egentlig trist! For uansett dysleksi eller ei, alle er ikke like gode i norsk. Men det er kanskje lett å bli arrogant hvis man alltid har seilt gjennom norskfaget.

Caloni Makaroni
Skrevet

*kremt*

Ordbøkene sier "trilogi", er jeg redd! :)

Skrevet

*kremt*

Det både skrives og uttales "trilogi". Triologi er et ikke-eksisterende ord :)

Skrevet

Det er jo egentlig trist! For uansett dysleksi eller ei, alle er ikke like gode i norsk. Men det er kanskje lett å bli arrogant hvis man alltid har seilt gjennom norskfaget.

Ja, jeg har selv hatt det ganske greit i norskfaget, selv om jeg nok slurver litt innimellom her. Og synder litt med bindestrek der sammensatte ord skulle vært skrevet uten, osv.

Det er nok en del slurv ute og går på nettforum, i og med at det ofte blir en ganske muntlig tone, og dessuten ganske kjapp kommunikasjonsform, men det er ikke alltid lett å se hva som er slurv og hva som er relle problemer. Og hva som evt. er dårlig hukommelse ift. hva man faktisk lærte på skolen.

Skrevet

Ordbøkene sier "trilogi", er jeg redd! :)

En trilogi med "skjønnhetslitteratur", som en bekjent kaller det ;)

Caloni Makaroni
Skrevet

En trilogi med "skjønnhetslitteratur", som en bekjent kaller det ;)

Hehe ;)

Gjest Rrose
Skrevet

...men det er jo litt vanskelig å skrive rett når du har denne lille irriterende firkanten å skrive i...og stavekontroll har vi heller ikke...

Skrevet

...men det er jo litt vanskelig å skrive rett når du har denne lille irriterende firkanten å skrive i...og stavekontroll har vi heller ikke...

Hvis du vil ha mer plass, samt stavekontroll, så kan du skrive i et tekstbehandlingsprogram og så klippe og lime etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...