Gå til innhold

Ny rettskrivningstråd...

Anbefalte innlegg

Gjest Rrose
Skrevet

Hvis du vil ha mer plass, samt stavekontroll, så kan du skrive i et tekstbehandlingsprogram og så klippe og lime etterpå.

:-) Lurt

Skrevet

*kremt*

Det uttales "trilogi", men skrives triologi. Bare en liten apropos ;)

Mange er ikke klar over den forskjellen.

Det gjør det IKKE!!!!! *River seg i håret* Det er ingen verdens ting som heter, verken skriftlig eller muntlig, triologi!

Skrevet

Jeg unngår å kommentere folk som skriver MYE feil, i fare for at de er bevisst på dysleksi e.l.

Men om jeg ser et enkelt ord som det ser ut til at de tar feil av sier jeg i fra, og spesielt om folk ikke bruker avsnitt og tegnsetting, for da er det så vanskelig å lese at de like godt kunne latt være.

Jeg synes det er helt i orden å bli rettet på, så lenge det er sagt i fra i beste mening =)

Jeg har ved ett eller to tilfeller kommentert det når det har vært kjempelang innlegg uten avsnitt og stor bokstav og fått flåkjeft. Nå gidder jeg uhyre sjeldent lese slike innlegg, samme hvor interessante de egentlig kunne ha vært.

Jeg har ingen problemer med at folk har dysleksi, men det er meg totalt uforståelig at ikke de også ser at det de har skrevet bare ser ut som en svær klump med bokstaver og at det må litt mer luft inn der?

Gjest Tryllekunstnerpiken
Skrevet

Det gjør det IKKE!!!!! *River seg i håret* Det er ingen verdens ting som heter, verken skriftlig eller muntlig, triologi!

hehe, det stemte faktisk det. Har selv levd i den villfarelsen i mange år :-o

Skrevet

Jeg er så utrolig enig med deg!

Må legg til min opphenging i aksenter. Irriterer meg grønn over de som skriver Andrè - noen til og med på sine egne barns navn! Sånne folk skulle ikke hatt lov til å velge navn med aksent!

Ja, den er fæl!

Skrevet

hehe, det stemte faktisk det. Har selv levd i den villfarelsen i mange år :-o

*Hihi* Hvis det er noen trøst så er det ord jeg aldri klarer å lære meg skrivemåten på jeg heller. Bare spør Gyda her inne.... :o|

Agata1365381002
Skrevet

*kremt*

Neeeeei! I følge Bokmålsordboka på internett heter det TRILOGI. Ingenting som heter triologi der i alle fall.

Jeg tar sjansen på å rette i en tråd som denne, ville ikke gjort det ellers:-)

Gjest LOTUS78
Skrevet

En trilogi med "skjønnhetslitteratur", som en bekjent kaller det ;)

Jeg gikk forbi en student for en tid siden, han pratet om kjønnlitteratur, det var nesten så jeg stoppet opp og fortalte han at det faktisk het skjønnlitteratur.

Skrevet

Det kommer vel litt an på hvem man skriver til. Hvis man har lyst til å gi et støttende svar til en som er helt nede pga depresjon, så er det vel innlysende irriterende å høre at "depresjon skrives altså kun med én P"...

Dette er jo et sted hvor folk kan lesse av sine innerste tanker og følelser, og da gidder man vel ikke gå over og rette komma-feil etterpå?

Skrevet

*Hihi* Hvis det er noen trøst så er det ord jeg aldri klarer å lære meg skrivemåten på jeg heller. Bare spør Gyda her inne.... :o|

Hoho. Joda, jeg tror du har det inne, jeg.

Og jeg kan også trøste med - til tross for den tilknytningen jeg har til bøker (pluss opptatt av rettskrivning) - at jeg også levde lenge i den villfarelsen om at det hette triologi (jeg hadde hengt opp en lapp på veggen min om en trilogi der jeg hadde skrevet triologi, og en kollega kom inn og lo av det).

Jeg hadde nok hengt meg opp i det musikalske uttrykket trio - og bare gått ut fra at det var samsvar. Jeg lo godt jeg også, og var glad for å få retta opp i den årelange "misbruken" min.

(Men det er så rart med det - når man har dannet seg et indre bilde av skrivingen av et ord, så ser man ofte ikke at det står noe annet når man leser det riktige heller.)

Skrevet

*kremt*

Feil. Skrives TRILOGI og uttales TRILOGI.

laguna1365380434
Skrevet

Nei, det gidder jeg ikke. Med mindre det blir kjempemorsomt..Sånn ala " Alle fikk fitte, istedet for alle fikk sitte" - trykkfeil (Sto i avisen i forbindelse med nyåpning av kirke! :-D)

Skjønner jeg hva folk mener så gjør jeg jo det. Mener mange retter på uskyldige skrivefeil som pur hersketeknikk..

Og dessuten..Det ville være å kaste kampestein i glasshus..Her går det ofte fort i svingene..;-)

Skrevet

Nei, jeg retter ikke på folk som skriver feil. Jeg lever av å skrive, og kjenner at enkelte skrivefeil gjør at jeg blir litt svett på ryggen. Men føler at det ikke er min oppgave å rette på folk.

Bortsett fra her inne da, når noen skriver "ut dannelse", bursdags gave" o.l. Da klarer jeg ikke dy meg.

Skrevet

Jeg prøver å la være, men når det er sånne helt typiske innlæringsfeil; kansje, intrisert, jeg skal sloss osv. da hender det at jeg ikke klarer å styre meg.

Jeg bryr meg sjelden om tastefeil, med mindre de blir litt morsomme. Da kan jeg spøke med det - hvis innlegget er av den karakter at man kan tillate seg slikt.

Jeg er av dem som synes det er fryktelig synd at barna våre ikke lærer seg rettskrivning lenger.

Skrevet

Jeg prøver å la være, men når det er sånne helt typiske innlæringsfeil; kansje, intrisert, jeg skal sloss osv. da hender det at jeg ikke klarer å styre meg.

Jeg bryr meg sjelden om tastefeil, med mindre de blir litt morsomme. Da kan jeg spøke med det - hvis innlegget er av den karakter at man kan tillate seg slikt.

Jeg er av dem som synes det er fryktelig synd at barna våre ikke lærer seg rettskrivning lenger.

Samme her, ved visse feil, må jeg bare si fra ;-) Folk burde jo være interessert i å luke ut de verste feilene sine...? Men det kommer jo an på settingen, selvsagt.

Skrevet

Samme her, ved visse feil, må jeg bare si fra ;-) Folk burde jo være interessert i å luke ut de verste feilene sine...? Men det kommer jo an på settingen, selvsagt.

Jeg synes i alle fall det er flott når noen kommenterer slike skrivefeil som jeg gjør.

Skrevet

Ditto

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...