Gå til innhold

Når foreldre gjør forskjell

Anbefalte innlegg

Gjest pengerpenger
Skrevet

Sier dere ifra hvis det er noe dere føler er urettferdig?

Vi er 3 søstre. Nå har faren vår arvet litt penger. Min yngste søster er arbeidsledig og har dårlig råd. Synes det er greit pappa hjelper henne med penger når hun trenger det.

Min eldste søster har også dårlig råd og han hjelper henne også.

Jeg har en samboer som har en del penger, men vi har hver vår konto. Jeg tjener ikke mye og betaler min del på huset. Hadde selvfølgelig satt pris på å få litt ekstra penger jeg også.

Jeg og pappa har et godt forhold, men dette gnager meg litt. Ville dere sagt noe?

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

12

• laguna1365380434

11

• Dorthe

4

• Lillemus

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, jeg hadde ikke sagt noe hvis ikke du trenger penger selv! Jeg har en søster som stadig får penger av foreldrene våre, helt greit for meg: hun trenger dem, det gjør ikke jeg!

mvh

Gjest pengerpenger
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke sagt noe hvis ikke du trenger penger selv! Jeg har en søster som stadig får penger av foreldrene våre, helt greit for meg: hun trenger dem, det gjør ikke jeg!

mvh

Hadde jeg hatt god råd skulle jeg ikke sagt noe, men jeg har selv tatt et kredittlån på 10 000 for å betale regninger. Samboeren min sier ham kan låne meg penger, men synes det er så kjedelig å skylde ham noe. Så jeg hadde blitt glad om pappa kunne gitt meg noen penger også, men han vet ikke at jeg har dårlig råd og jeg vil ikke si det.

Gjest togli
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke sagt noe. Vi er tre søstre der den ene av oss har hatt dårligere råd enn oss to andre. Hun har fått mye mer økonomisk hjelp enn oss, men det er jeg bare glad for. Vil jo at hun skal ha det bra:-)

Kommer jeg selv opp i samme knipe engang, vet jeg at også jeg vil kunne få hjelp.

Gjest lillesøster Mie
Skrevet

Jeg synes faren deres bør dele pengene likt mellom dere, selv om dere er i forskjellig økonomisk situasjon. Det beste var om dere tre søstrene kunne snakket med han sammen, det riktige av dine søstre synes jeg ville være å vente me då ta imot penger før de vet at dere får noe alle tre.

Skrevet

Hadde jeg hatt god råd skulle jeg ikke sagt noe, men jeg har selv tatt et kredittlån på 10 000 for å betale regninger. Samboeren min sier ham kan låne meg penger, men synes det er så kjedelig å skylde ham noe. Så jeg hadde blitt glad om pappa kunne gitt meg noen penger også, men han vet ikke at jeg har dårlig råd og jeg vil ikke si det.

Når du ikke vil si at du har dårlig råd, så "ser" faren din deg som en datter med god råd, vil jeg tro.

Gjest pengerpenger
Skrevet

Jeg synes faren deres bør dele pengene likt mellom dere, selv om dere er i forskjellig økonomisk situasjon. Det beste var om dere tre søstrene kunne snakket med han sammen, det riktige av dine søstre synes jeg ville være å vente me då ta imot penger før de vet at dere får noe alle tre.

Faren min vet nok ikke at jeg vet alt han hjelper de andre med. Vi søstrene er ikke bestevenner akkurat, så de driter i om jeg ikke får noe. Synes bare det er urettferdig når jeg er forsiktig med mine penger, men de kan sløse og få hjelp!

Gjest lillesøster Mie
Skrevet

Jeg synes ikke det er riktig at du som er nøktern og står på egne ben økonomisk skal få mindre enn dine søstre. Det hadde vært noe annet om det var virkelig _stor_ forskjell på dere, men det høres ut som om du er flinkere til å ordne deg økonomisk trygghet på egen hånd.

Gjest pengerpenger
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1173435381' post='3563848]

Når du ikke vil si at du har dårlig råd, så "ser" faren din deg som en datter med god råd, vil jeg tro.

Jeg har ikke god råd, men min samboer har. Pappa regner vel da med at jeg får penger av han, men det gjør jeg ikke. Han hjelper meg jo litt og betaler mer på huset enn meg. Jeg har ikke mye å rutte med ekstra for å si det sånn...

Skrevet

Hmm, kredittlån er ikke bra.. Da hadde faren min kommet løpende med sjekkheftet, og jeg er 40 år...:-) Men uansett kan han jo ikke hjelpe deg dersom han ikke vet at du også sliter med økonomien! Jeg skjønner at du er mer av typen som skal klare deg selv enn søsteren din er, men din far er jo ikke tankeleser heller!

mvh

Gjest pengerpenger
Skrevet

Jeg synes ikke det er riktig at du som er nøktern og står på egne ben økonomisk skal få mindre enn dine søstre. Det hadde vært noe annet om det var virkelig _stor_ forskjell på dere, men det høres ut som om du er flinkere til å ordne deg økonomisk trygghet på egen hånd.

Også vil jeg heller låne penger av kredittkortselskap enn å gå til pappa og spøre ham. Synes bare han skulle gi likt når han har muligheten til det.

Gjest lillesøster Mie
Skrevet

Faren min vet nok ikke at jeg vet alt han hjelper de andre med. Vi søstrene er ikke bestevenner akkurat, så de driter i om jeg ikke får noe. Synes bare det er urettferdig når jeg er forsiktig med mine penger, men de kan sløse og få hjelp!

At de kan sløse og så få hjelp er _helt_ fullstendig uakseptabelt!!!

Det hadde vært noe annet om de var nøkterne, flinke til å spare, men likevel ikke klarte seg.

Gjest lillesøster Mie
Skrevet

Også vil jeg heller låne penger av kredittkortselskap enn å gå til pappa og spøre ham. Synes bare han skulle gi likt når han har muligheten til det.

enig med Pås, du må fortelle han om din økonomiske situasjon hvis du skal få noe. Det ser sikkert ut som om du har det bedre økonomisk enn det som er realiteten

Skrevet

Jeg har ikke god råd, men min samboer har. Pappa regner vel da med at jeg får penger av han, men det gjør jeg ikke. Han hjelper meg jo litt og betaler mer på huset enn meg. Jeg har ikke mye å rutte med ekstra for å si det sånn...

Hva slags økonomisk forhold har du og samboeren din da? Da jeg hadde samboer/mann betalte vi etter evne, han tjente mer enn meg, ergo betalte han mer enn meg, men vi eide like mye av huset hver.

Det høres ut for meg som om du er litt for stolt til å la samboeren din betale mer enn deg, selv om han tjener mer. Det bør vel være "våre" penger når man bor sammen, ikke mine og dine penger?

Skrevet

Ok, men hvis du ikke snakker med faren din, så hjelper det _ingenting_ om du bare lufter det her...

Vi har samme forskjellsbehandlinga i slekta selv. Min mann har aldri fått en krone, fordi han alltid har tjent mer enn gjennomsnittet.

Hans søstre har fått penger i alle de år. De kan sløse mye mer enn jeg noen gang kunne fått meg til å gjøre.

Men for meg/oss har dette noe med selvfølelse å gjøre. Klare selv! Men det føles urettferdig (på min manns vegne), da min svigerinne er en av mine beste venninner.

Gjest pengerpenger
Skrevet

Hva slags økonomisk forhold har du og samboeren din da? Da jeg hadde samboer/mann betalte vi etter evne, han tjente mer enn meg, ergo betalte han mer enn meg, men vi eide like mye av huset hver.

Det høres ut for meg som om du er litt for stolt til å la samboeren din betale mer enn deg, selv om han tjener mer. Det bør vel være "våre" penger når man bor sammen, ikke mine og dine penger?

Vi har vært samboere i 3 år og har en datter sammen. Han har ikke vært i forhold tidligere. Jeg vet ikke hvor mye penger han har. Han er veldig forsiktig med å si noe. Jeg er jo sååå nysgjerrig.

Jeg eier 1/3 av huset og betaler min del. Ellers deler vi på strøm, mat osv.

Jeg tjener 250 000 i året og han over 1 mill.

Han har nå kjøpt båt til 2 millioner. Jeg betaler ikke noe på den, for det har jeg ikke mulighet til. Han betaler diesel, og alt til båten. Og han har spabndert sydentur og hytteturer på oss.

Han snakket om at han hadde lyst til å dra til syden nå, men det har jeg ikke råd til. Hvor mye har du råd til spurte han, det vet jeg ikke sa jeg. Så på en sydentur til 15000 måtte jeg betale 5000 sa han. Det har jeg ikke penger til nå, så da ble det ingen tur:(

Jeg har jo vært gift før og da delte vi alt, hadde felles bankkort osv.

Det blir kanskje litt forskjell soden samboeren min har så mye? han har eget firma og eier forskjellig.

Jeg blir jo litt lei meg meg at han skal ha tilbake penger hvis han har betalt 400 mer enn meg for maten f.eks. Da setter jeg pengene inn på hans konto.

Liker ikke låne penger av ham heller, da vet jeg han kommer til å spøre om ikke jeg betaler tilbake snart.

Hvordan gjør andre det med økonomien når man treffes når man har hatt forhold tidligere?

laguna1365380434
Skrevet

Jeg synes ikke det er sånn at om brutter får noe så _må_ jeg få også..For at det ikke skal bli "urettferdig"..

For det første så bestemmer mutter og fatter hva og hvem de vil bruke penger på, og for det andre unner jeg broren min det han trenger, og for det tredje finner jeg det rimelig at en har mest lyst til å hjelpe den som har det vanskeligst.

Nå er både jeg og bror heldige, og har fått masse økonomisk hjelp hjemmefra, men det er ingen tvil om at han har fått titusener mere enn meg, og det plager meg ikke, da han har hatt størst behov.

Skulle jeg bare fått allikevel da, når han trengte, og satt de på bok? Det hadde jo vært morro for mutter og fatter, om de ut av skrinne lommebøkene måtte regne inn dobbelsum hver gang de skulle være greie.

:-)

Skrevet

Jeg synes ikke det er sånn at om brutter får noe så _må_ jeg få også..For at det ikke skal bli "urettferdig"..

For det første så bestemmer mutter og fatter hva og hvem de vil bruke penger på, og for det andre unner jeg broren min det han trenger, og for det tredje finner jeg det rimelig at en har mest lyst til å hjelpe den som har det vanskeligst.

Nå er både jeg og bror heldige, og har fått masse økonomisk hjelp hjemmefra, men det er ingen tvil om at han har fått titusener mere enn meg, og det plager meg ikke, da han har hatt størst behov.

Skulle jeg bare fått allikevel da, når han trengte, og satt de på bok? Det hadde jo vært morro for mutter og fatter, om de ut av skrinne lommebøkene måtte regne inn dobbelsum hver gang de skulle være greie.

:-)

Jeg synes nesten at søsken bør få (noenlunde) likt.

Skrevet

Sånne ting er svært vanskelig å si noe om. Men samtidig er det viktig å si i fra også.

Men du bør kanskje si det på en slik måte at de skjønner at du hadde satt pris på om det ble delt likt.

Jeg skjønner meg ikke på de som gjør stor forskjell på barna sine. Mine barn er like for meg og jeg kunne ikke tenkt meg å gjøre forskjell på dem. Selvsagt kan man hjelpe den ene fordi det oppstår en vanskelig situasjon, men det må ikke være slik at de gir f... i økonomien sin og tusler til foreldrene når de trenger hjelp.

Skrevet

Vi har vært samboere i 3 år og har en datter sammen. Han har ikke vært i forhold tidligere. Jeg vet ikke hvor mye penger han har. Han er veldig forsiktig med å si noe. Jeg er jo sååå nysgjerrig.

Jeg eier 1/3 av huset og betaler min del. Ellers deler vi på strøm, mat osv.

Jeg tjener 250 000 i året og han over 1 mill.

Han har nå kjøpt båt til 2 millioner. Jeg betaler ikke noe på den, for det har jeg ikke mulighet til. Han betaler diesel, og alt til båten. Og han har spabndert sydentur og hytteturer på oss.

Han snakket om at han hadde lyst til å dra til syden nå, men det har jeg ikke råd til. Hvor mye har du råd til spurte han, det vet jeg ikke sa jeg. Så på en sydentur til 15000 måtte jeg betale 5000 sa han. Det har jeg ikke penger til nå, så da ble det ingen tur:(

Jeg har jo vært gift før og da delte vi alt, hadde felles bankkort osv.

Det blir kanskje litt forskjell soden samboeren min har så mye? han har eget firma og eier forskjellig.

Jeg blir jo litt lei meg meg at han skal ha tilbake penger hvis han har betalt 400 mer enn meg for maten f.eks. Da setter jeg pengene inn på hans konto.

Liker ikke låne penger av ham heller, da vet jeg han kommer til å spøre om ikke jeg betaler tilbake snart.

Hvordan gjør andre det med økonomien når man treffes når man har hatt forhold tidligere?

Jeg synes du har større problemer med en gnien samboer enn med faren din... For en type da! Mannen min tjener mer enn 10 ganger så mye som meg, men alt er da våre penger?? At jeg ikke skulle ha råd til å reise på ferie er jo helt horribelt!

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...