Gå til innhold

Når foreldre gjør forskjell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes ikke det er sånn at om brutter får noe så _må_ jeg få også..For at det ikke skal bli "urettferdig"..

For det første så bestemmer mutter og fatter hva og hvem de vil bruke penger på, og for det andre unner jeg broren min det han trenger, og for det tredje finner jeg det rimelig at en har mest lyst til å hjelpe den som har det vanskeligst.

Nå er både jeg og bror heldige, og har fått masse økonomisk hjelp hjemmefra, men det er ingen tvil om at han har fått titusener mere enn meg, og det plager meg ikke, da han har hatt størst behov.

Skulle jeg bare fått allikevel da, når han trengte, og satt de på bok? Det hadde jo vært morro for mutter og fatter, om de ut av skrinne lommebøkene måtte regne inn dobbelsum hver gang de skulle være greie.

:-)

For meg så virker det heller som om både du og din bror ikke har orden på økonomien. Hvis hjelpa hjemmefra brått hadde stoppa opp, hva da? Hvis jeg får unger som er avhengige at økonomisk hjelp hjemmefra når de er passert 25, så fortviler jeg.

Hva synes du om at ett eller to søsken får hjelp hvert år (og derfor bl.a. kan unne seg ting som det tredje søskenet ikke kan? Han hadde nok unt seg det samme, om han hadde FÅTT pengene), og ett søsken aldri har fått en krone, da?

Jeg synes faktisk at søsken skal få likt.

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

12

• laguna1365380434

11

• Dorthe

4

• Lillemus

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest pengerpenger
Skrevet

Jeg synes du har større problemer med en gnien samboer enn med faren din... For en type da! Mannen min tjener mer enn 10 ganger så mye som meg, men alt er da våre penger?? At jeg ikke skulle ha råd til å reise på ferie er jo helt horribelt!

mvh

Har dere vært sammen lenge? Huset vi bor i er veldig dyrt og jeg går med underskudd hver mnd. Jeg vet han elsker meg, men han elsker nok pengene sine mer. Jeg har en sønn fra tidligere forhold, derfor gjør jeg også alt for at dette skal vare. Har ikke sett på det slik før, men han er kanskje gnien?

Skrevet

Vi har vært samboere i 3 år og har en datter sammen. Han har ikke vært i forhold tidligere. Jeg vet ikke hvor mye penger han har. Han er veldig forsiktig med å si noe. Jeg er jo sååå nysgjerrig.

Jeg eier 1/3 av huset og betaler min del. Ellers deler vi på strøm, mat osv.

Jeg tjener 250 000 i året og han over 1 mill.

Han har nå kjøpt båt til 2 millioner. Jeg betaler ikke noe på den, for det har jeg ikke mulighet til. Han betaler diesel, og alt til båten. Og han har spabndert sydentur og hytteturer på oss.

Han snakket om at han hadde lyst til å dra til syden nå, men det har jeg ikke råd til. Hvor mye har du råd til spurte han, det vet jeg ikke sa jeg. Så på en sydentur til 15000 måtte jeg betale 5000 sa han. Det har jeg ikke penger til nå, så da ble det ingen tur:(

Jeg har jo vært gift før og da delte vi alt, hadde felles bankkort osv.

Det blir kanskje litt forskjell soden samboeren min har så mye? han har eget firma og eier forskjellig.

Jeg blir jo litt lei meg meg at han skal ha tilbake penger hvis han har betalt 400 mer enn meg for maten f.eks. Da setter jeg pengene inn på hans konto.

Liker ikke låne penger av ham heller, da vet jeg han kommer til å spøre om ikke jeg betaler tilbake snart.

Hvordan gjør andre det med økonomien når man treffes når man har hatt forhold tidligere?

Dere burde ha en felles økonomi.

Gjest pengerpenger
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1173437525' post='3563939]

Dere burde ha en felles økonomi.

På en måte er det greit å ha hver vår økonomi, for da slipper jeg å stå til ansvar for det jeg har kjøpt. Han vil helst ikke bruke penger på noe (utenom båt og motorsykkel) mens jeg liker å kjøpe ting til huset osv.

Skrevet

Har dere vært sammen lenge? Huset vi bor i er veldig dyrt og jeg går med underskudd hver mnd. Jeg vet han elsker meg, men han elsker nok pengene sine mer. Jeg har en sønn fra tidligere forhold, derfor gjør jeg også alt for at dette skal vare. Har ikke sett på det slik før, men han er kanskje gnien?

Ja, vi har vært sammen veldig lenge, han har alltid tjent mer enn meg! Jeg har jobbet redusert stilling, og således tatt ansvaret på hjemmebane.

Han sier at enten har VI god økonomi, eller så har vi det ikke. Sålenge VI har god økonomi, skal dette selvsagt gjelde begge.

Vi er gift da, med bare felles barn, dette forenkler nok saken noe!

mvh

Skrevet

Ja, han virker gnien, synes jeg.

Skrevet

Jeg synes han høres enormt gnien ut! Nå bor ikke jeg sammen med min kjære, men han ble nesten sur en gang jeg satte inn penger på kontoen hans for å være med å betale på julematen da ungene mine og jeg skulle være hos ham i flere dager.

Jeg spurte en gang ham om hvordan de hadde gjort det den gangen eksen flyttet inn, om hun hadde kjøpt seg inn i huset eller betalt husleie til ham eller noe sånt, men neida, hun hadde bare bodd der gratis, han hadde betalt alt. Generøs mann dette. :o) Ikke at jeg hadde gått med på en sånn ordning, men det viser jo hvor generøs han er.

Skrevet

På en måte er det greit å ha hver vår økonomi, for da slipper jeg å stå til ansvar for det jeg har kjøpt. Han vil helst ikke bruke penger på noe (utenom båt og motorsykkel) mens jeg liker å kjøpe ting til huset osv.

Det fører ingen steder med separat økonomi og skjevhet i fordelingen, når man skal være en familie i mange, mange år.

En familie = felles økonomi = færre uoverensstemmelser (med forbehold om noenlunde likt syn på ting, selvfølgelig).

Mannen din høres ut som en egoistisk guttunge. Det skulle vært en selvfølge at et menneske(mor/far i familien) med god økonomi hadde betalt familieferien til syden.

Skrevet

Hm. Er det _hans_ båt eller omtaler han den som _deres_ båt? Kjæresten min kjøpte seg hytte i fjor, men han sier den er _vår_, ikke bare hans.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1173438004' post='3563957]

Det fører ingen steder med separat økonomi og skjevhet i fordelingen, når man skal være en familie i mange, mange år.

En familie = felles økonomi = færre uoverensstemmelser (med forbehold om noenlunde likt syn på ting, selvfølgelig).

Mannen din høres ut som en egoistisk guttunge. Det skulle vært en selvfølge at et menneske(mor/far i familien) med god økonomi hadde betalt familieferien til syden.

Enig!

Kjøper båt til 2 millioner, men kan ikke spandrere sydentur på familien? Det er noe som skurrer her.

Gjest pengerpenger
Skrevet

Hm. Er det _hans_ båt eller omtaler han den som _deres_ båt? Kjæresten min kjøpte seg hytte i fjor, men han sier den er _vår_, ikke bare hans.

Han sier at det er vår, heldigvis.

mariaflyfly
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1173438004' post='3563957]

Helt enig. Skanky kjæreste, spør du meg.

Gjest pengerpenger
Skrevet

Ja, vi har vært sammen veldig lenge, han har alltid tjent mer enn meg! Jeg har jobbet redusert stilling, og således tatt ansvaret på hjemmebane.

Han sier at enten har VI god økonomi, eller så har vi det ikke. Sålenge VI har god økonomi, skal dette selvsagt gjelde begge.

Vi er gift da, med bare felles barn, dette forenkler nok saken noe!

mvh

Vi har felles barn og er forlovet. Jeg jobber ikke fullt, det klarer jeg ikke med hus og barn. Han gjør ikke noenting av husarbeid, og da mener jeg nada! Får middag hver dag osv. Slenger sokkene sine ved siden av senga og jeg plukker opp! Har gitt opp å mase på ham. Han jobber jo veldig mye, og tjener derfor mer.

Blir jo litt såret og føler han ikke stoler på at vi skal være sammen for alltid, selv om han sier vi skal det.

Sannheten er at jeg har lånt 50 000 på kredittkort nå for å betale regninger og div. Dette vet han. Vi bor i et dyrt hus og jeg har snart ikke råd til å bo her. da må vi finne noe billigere sier han....

Jeg har jo en sønn fra tidligere forhold som jeg betaler alt for også. Bare SFO koster meg 2000 i mnd.

Har sett på han som en raus person, men dere har åpnet øynene mine..... Hva skal jeg gjøre da? kan jo ikke tvinge ham til å ha felles økonomi.

Som sagt hadde ikke det vært det beste heller. Da hadde han blitt sur hver gang jeg hadde kjøpt meg noe. De som har penger vil helst ikke bruke de....Og han pruter på alt han kjøper, så jeg orker ikke være med ham å handle. jeg blir så flau. I syden sprang selgeren etter ham med et balltre, kan tro jeg var fornøyd... Hadde han lært da? Nei, han prutet like mye neste gang.

Gjest slutt å syt
Skrevet

Når man er voksen må man slutte å forvente at foreldre skal dele likt mellom voksne søsken. En dag vil det være deg som trenger hjelp, og hva da hvis dine søsken forventer å få samme beløp - og din far ikke har til alle tre?

Skrevet

Vi har felles barn og er forlovet. Jeg jobber ikke fullt, det klarer jeg ikke med hus og barn. Han gjør ikke noenting av husarbeid, og da mener jeg nada! Får middag hver dag osv. Slenger sokkene sine ved siden av senga og jeg plukker opp! Har gitt opp å mase på ham. Han jobber jo veldig mye, og tjener derfor mer.

Blir jo litt såret og føler han ikke stoler på at vi skal være sammen for alltid, selv om han sier vi skal det.

Sannheten er at jeg har lånt 50 000 på kredittkort nå for å betale regninger og div. Dette vet han. Vi bor i et dyrt hus og jeg har snart ikke råd til å bo her. da må vi finne noe billigere sier han....

Jeg har jo en sønn fra tidligere forhold som jeg betaler alt for også. Bare SFO koster meg 2000 i mnd.

Har sett på han som en raus person, men dere har åpnet øynene mine..... Hva skal jeg gjøre da? kan jo ikke tvinge ham til å ha felles økonomi.

Som sagt hadde ikke det vært det beste heller. Da hadde han blitt sur hver gang jeg hadde kjøpt meg noe. De som har penger vil helst ikke bruke de....Og han pruter på alt han kjøper, så jeg orker ikke være med ham å handle. jeg blir så flau. I syden sprang selgeren etter ham med et balltre, kan tro jeg var fornøyd... Hadde han lært da? Nei, han prutet like mye neste gang.

Dere trenger jo ikke å ha helt felles økonomi, men dersom innsatsen deres er like stor (din på hjemmebane, hans på bortebane) burde dere ha ca like mye igjen til "privat forbruk". Dere burde sette opp et budsjett av type årsbudsjett, og se hva som kommer inn og går ut hver måned. Dersom han da ser at du går i 0 eller minus hver måned, mens han går med store overskudd, burde dette få opp øynene hans. Dersom dette heller ikke hjelper, hadde jeg flyttet!

mvh

Gjest spurt
Skrevet

Jeg ville nok ikke sagt noe selv. Vi er på en måte i samme situasjon, bare med motsatt fortegn. Vi har hjulpe svigerfar med mye penger, mye mer enn søsknene til mannen min har gjort. Jeg synes det er greit fordi vi har bedre råd enn dem.

Jeg og min søster har imidlertid alltid fått det samme av våre foreldre. Når en av oss har flyttet og foreldrene mine har ønsket å støtte, har den andre fått tilsvarende sum penger eller hva det nå er.

Jeg tror nok ikke jeg selv vil forskjellsbehandle barna, i hvertfall ikke uten å diskutere det med dem først.

Gjest pengerpenger
Skrevet

Når man er voksen må man slutte å forvente at foreldre skal dele likt mellom voksne søsken. En dag vil det være deg som trenger hjelp, og hva da hvis dine søsken forventer å få samme beløp - og din far ikke har til alle tre?

Hva når søstrene sløser og vet de får hjelp når de spør og pappa har arvet over 1 mill....

Gjest pengerpenger
Skrevet

Dere trenger jo ikke å ha helt felles økonomi, men dersom innsatsen deres er like stor (din på hjemmebane, hans på bortebane) burde dere ha ca like mye igjen til "privat forbruk". Dere burde sette opp et budsjett av type årsbudsjett, og se hva som kommer inn og går ut hver måned. Dersom han da ser at du går i 0 eller minus hver måned, mens han går med store overskudd, burde dette få opp øynene hans. Dersom dette heller ikke hjelper, hadde jeg flyttet!

mvh

Han vil jo ikke engang si hvor mye han tjener.... Bar4e vet der er over 1 mill, ser jo på skattelistene

Skrevet

Han vil jo ikke engang si hvor mye han tjener.... Bar4e vet der er over 1 mill, ser jo på skattelistene

Det der hadde jeg aldri orket å fortsette med, sett hardt mot hardt eller flytt!

mvh

Skrevet

Dere er forlovet - skal dere fortsette sånn hvis dere gifter dere også?

Du låner for å betale regninger mens han tjener over 1 million? Hvis ikke de regningene er til noe tull som du har pådratt deg pga. dårlig styring, er det et håpløst utgangspunkt for varig felles husholdning

synes

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...