Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er vel ingen cøliakikere som ikke "har hatt cøliaki allerede som barn". Det er ikke en sykdom som kan oppstå senere, hvis man har det, blir man født med det.

Derfor er det bedre desto tidligere det blir diagnostisert, det er altfor mange som går lenge udiagnostisert.

Men de fleste tror jeg ikke vet noe om sykdommen før de er voksne. VEt ihertfall flere det har vært slik for. De har vært i helt fin form til de plutselig har mistet vekt og blitt dårlige i magen. Jeg har ikke kjempegreie på det, men kanskje det kan bryte ut først som voksen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269694-c%C3%B8liaki/page/2/#findComment-2184509
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for omtanken:-)

Vi sliter litt ennå... Jeg, pappaen og niåringen er nok de friskeste av oss nå. Toåringen har skikkelig vanndiare, men heldigvis ikke mer enn en-to ganger pr. dag. Har begynt å gi henne "Bifolac" (sunne bakterier) og håper det skal funke. Hun spydde så vidt det var i senga si i natt, men er i fin form idag. Seksåringen våkna gråtende, med vondt i alle muskler og ledd. Hadde faktisk problemer med å stå oppreist. Vi ble litt bekymra og ga henne en paracet. Hun sov litt til og er nå mye bedre:-)

Eldstemann og jeg dro en tur på butikken og når vi kom tilbake kunne pappaen gledesstrålende fortelle at seksåringen hadde spist en hel porsjon cornflakes med MELK!!! *trøste og bære*

Vel, nå har han iallefall lært at melk ikke er det smarteste å få i seg når man har magesjau. Heldigvis ser det ut som det går greit likevel ;-)

Uff, det høres ikke ut som en morsom syke dere har. Får tro det værste er unnagjort nå.

God helg :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269694-c%C3%B8liaki/page/2/#findComment-2184573
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Starten på Cøliakisykdommen kan variere mye. Enkelte blir raskt dårlig slik du beskriver med fetteren, mens andre kan ha en moderat sykdomsstart.

Cøliaki er en genetisk betinget sykdom. Er det således noen i den nærmeste familien som har sykdommen, er man noe mer disponert for dette enn vanlig.

Vedvarer diaren,er det fint om det blir tatt blodprøver.

Lykke til !!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269694-c%C3%B8liaki/page/2/#findComment-2184599
Del på andre sider

Starten på Cøliakisykdommen kan variere mye. Enkelte blir raskt dårlig slik du beskriver med fetteren, mens andre kan ha en moderat sykdomsstart.

Cøliaki er en genetisk betinget sykdom. Er det således noen i den nærmeste familien som har sykdommen, er man noe mer disponert for dette enn vanlig.

Vedvarer diaren,er det fint om det blir tatt blodprøver.

Lykke til !!

Tusen takk for svar!!! Da ser vi det litt an noen dager til, og så kontakter vi fastlegen hvis det ikke endrer seg nevneverdig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269694-c%C3%B8liaki/page/2/#findComment-2184627
Del på andre sider

Føler meg rimelig dreven i gamet siden begge jentene mine har cøliaki. Eldste barn fikk diagnose 5 år gammel. Da hadde hun klaget over magevondt en tid (ingen løs avføring - ingen andre symptomer). Og vi ble SVÆRT overrasket over diagnosen. Hun hadde ikke vært syk i den forstand at hun feks hadde vært borte fra barnehagen. Siden legene fortalte oss at det var 10% sjanse for at søsken kunne ha samme sykdom ble 2 åringen da tstet. Hun hadde ikke noen tegn til sykdom, og var blid og glad hele dagen. Stor var da vår overraskelse da blodprøvene viste cøliaki på henne også. Ingen andre i familen har dette (vi foreldre har selvsagt testet oss - og flere av besteforeldrene + noen søskenbarn - ingen andre har det - men det er 10% sjanse for at andre søsken har det). Jeg kunne ikke vært mer uenig med Linnea78. Ja huff - stakkars barn - få cøliaki som barn... For det første er det langt bedre å få diagnose så tidlig som mulig (cøliaki er ikke noe man får - men noe man har) ettersom man er mer utsatt for visse krefttyper, tannskader etc etc ved udiagnosert cøliaki. Det er også en klar fordel å (bevisst) måtte slippe å gi slipp på alle de tingene man er vant til å spise - slik som hvetebakst, vanlig brød, kaker, kjeks etc. Mine barn husker ikke hvordan slik mat smaker, og det var helt problemfritt å gå over til glutenfri kost for dem. Litt mer pes for oss foreldre som pluteselig måtte lage mye mat fra grunnen selv, lese innholdsfortegnelse i alt vi kjøper, alltid måtte ha med egen mat i bursdagsselskap, vanskelig ved utenlands/sydenturer etc etc. Nå har det gått to år siden diagnose - vi tenker omtrent ikke over at barna har cøliaki - det går veldig greit.

Hei.

Kan ikke si noe annet enn:

HELT ENIG!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269694-c%C3%B8liaki/page/2/#findComment-2187520
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...