Gå til innhold

Veien mot gode kvelder, del 1

Anbefalte innlegg

Juliansmamma

Ja, da er vi på vei. Madrassen har kommet på soveromsgulvet til Lillebror. I dag tok det to timer før han sovnet, og han sutret en del, men skrek ikke, slik han har det med å gjøre om vi går ut.

Vi har fått beskjed fra NMA klinikken i Drammen at Lillebror bør ligge unna mel og melk. Ikke nødvendigvis glutenallergi, men altså melet i sin helhet. Blodprøvene fra legen avslørte ikke dette, så ikke godt å skjønne seg på alt ennå. Føler meg lettere forvirret, men jeg må jo si jeg er litt overbevist, siden Lillebror leverte sin første harde "pakke" i går,....den første i det hele tatt siden vi fikk ham. Hva det skyldes er ikke godt å si, for vi har jo prøvd så mye. Det er jo flere uker siden vi kuttet ut melka, men vi har ikke kuttet ut melet helt totalt ennå. Føler vi må sjekke dette ut ytterligere. I tillegg har han jo fått noen melkesyretabletter og div andre medikamenter som skal styrke både det ene og det andre.

Fysioterapeuten på klinikken, og min kiropraktor hevder det samme, at han har låsning på steder som gir kolikklignende smerter, og Lillebror skal knekkes opp to ganger til neste uke.

Utfordringen nå fremover blir:

*Når vi er alene hjemme med begge barna: når det tar opp til to timer å få Lillebror til å sove, blir det vanskelig for Storebror å legge seg. Han legger seg ikke før halv åtte, og jeg føler han ikke får den oppmerksomheten han fortjener. Men slik er det vel å bli storebror.

* Å finne et kosthold som er godt og variert. Vurderer å ta kontakt med en ernæringsfysiolog som kan hjelpe oss å sette sammen menyer for ham.

* Flåsete sagt, men ikke desto mindre: få pengene til å strekke til. De flyr ut av vinduet med alle disse dyre legene og sentrene, .... Det er absolutt verdt det, men dessverre er det et faktum at dette blir ille dyrt i lengden.

* Holde tålmodigheten etter en lang dag på jobben. Å ligge og høre på sutring i to timer er faktisk ganske utmattende. Men mot fire timer illskriking er jo dette stor forbedring.

Håper det er greit at jeg lufter prosessen her. Ja, om ikke: hopp over mine tråder.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269711-veien-mot-gode-kvelder-del-1/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så godt å lese at dere får hjelp, og at det ser ut til å hjelpe!! Selv om jeg godt kan tenke meg to timer med sutring er ille nok, det også, så har du rett i at det er vesentlig bedre enn fire timer med illskriking!

For en liten gutt er det jo ikke greit å ha smerter, og særlig ikke når han er for liten til å kommunisere hva som gjør vondt :( Det høres slitsomt (og dyrt!) ut når man har en liten en som verken skal ha mel i sin helhet, eller melk. Det er jo mel og melk i det meste... Men å ta kontakt med en ernæringsfysiolog hørtes ikke dumt ut.

Lykke til videre, regner med at du oppdater oss "her inne" på hvordan det går med dere.

Klem,

Gjest vi som bor i nærheten av dere

Gratulerer med minstemann.

Så fint at det går fremover om enn med museskritt.

Jeg så innlegget ditt nedenfor om leggeproblematikken og hadde ikke noe erfaring fra det. Men sarte mager har jeg lang erfaring fra.

Vet du om du skal kutte melk - eller bare laktose. Er det gjort laktosebelastningstest? De hyppigste symptomene på laktoseintoleranse er jo nettopp luft og løs mage (ofte rennende, oljete, grønnaktig, og med svært spesiell lukt). I tillegg kan det gi uro og søvnproblemer om natten. ANdre symptomer som ikke er like enkle er uttagerende oppførsel, utslett.

Det er en alvorlig beslutning å kutte all melk - og det bør gjøres på et velfundert grunnlag. Og hvis dere må ha han på helt melkefritt kosthold anbefaler jeg det på det sterkeste å få råd fra en ernæringsfysiolog. Du vil også kunne få erstatning på blå resept - men ikke alle klarer denne når de begynner så sent.

Hvis du bare skal ha et laktosefritt kosthold er det mulig å få kjøpt melk i Sverige. VALIO laktosfri. I denne er all laktose fjernet - i motsetning til den laktosereduserte melken vi har her. Melken kan fryses - og smaker som vanlig melk. Dette har gjort alt veldig mye lettere her i huset. Vår pode ville absolutt ikke ha den vi fikk på blåresept når han passerte 2 år. I tillegg er det etterhvert kommet endel mat som det ikke er melk i - så alt behøver man jo ikke lage fra bunn. Vi bruker også noe soja og rismelksprodukter nå som barna etterhvert har blitt eldre.

Mht glutenintoleranse så mistenkte legen også dette for minstemann. Men når han hadde fått sojabasert MME en stund, og tarmene hans hadde fått ro, så viste det seg at mel ikke var et problem.

Men han har fortsatt en noe "umoden" mage og kan ikke fordøye enkelte grove meltyper ennå. Helt uproblematisk.

Og en ting til: dersom dere har tenkt å bruke sojaerstatninger bør dere få han testet for disposisjon for sojaallergi. Legen testet dette før vi fikk resept på MME med sojaerstatning. (Denne kan man få til barna er 10 år tror jeg det var).

Lykke til!

Og siden vi nesten er naboer: Dersom dere blir avhengig av varige kostbegrensninger så vil jeg virkelig anbefale vår barnehage. Du vet den som ligger ved siden av skolen. (Jeg har ikke lyst å skrive navn her). De har vært veldig positive og flinke.

Juliansmamma

Så godt å høre at det virker som det går den rette veien. Fra 4 timer til 2 timer, det må hjelpe. Får virkelig håpe at det går videre nedover til 1 time :-) Må den søte søvn komme!

Tusen takk! Ja, la oss håpe det. I går sovnet han i bilen på vei hjem fra bursdagselskap i familien, så da var det bare å bære ham inn. VELDIG deilig med en slik kveld innimellom, altså...

Mvh

Annonse

Juliansmamma

Gratulerer med minstemann.

Så fint at det går fremover om enn med museskritt.

Jeg så innlegget ditt nedenfor om leggeproblematikken og hadde ikke noe erfaring fra det. Men sarte mager har jeg lang erfaring fra.

Vet du om du skal kutte melk - eller bare laktose. Er det gjort laktosebelastningstest? De hyppigste symptomene på laktoseintoleranse er jo nettopp luft og løs mage (ofte rennende, oljete, grønnaktig, og med svært spesiell lukt). I tillegg kan det gi uro og søvnproblemer om natten. ANdre symptomer som ikke er like enkle er uttagerende oppførsel, utslett.

Det er en alvorlig beslutning å kutte all melk - og det bør gjøres på et velfundert grunnlag. Og hvis dere må ha han på helt melkefritt kosthold anbefaler jeg det på det sterkeste å få råd fra en ernæringsfysiolog. Du vil også kunne få erstatning på blå resept - men ikke alle klarer denne når de begynner så sent.

Hvis du bare skal ha et laktosefritt kosthold er det mulig å få kjøpt melk i Sverige. VALIO laktosfri. I denne er all laktose fjernet - i motsetning til den laktosereduserte melken vi har her. Melken kan fryses - og smaker som vanlig melk. Dette har gjort alt veldig mye lettere her i huset. Vår pode ville absolutt ikke ha den vi fikk på blåresept når han passerte 2 år. I tillegg er det etterhvert kommet endel mat som det ikke er melk i - så alt behøver man jo ikke lage fra bunn. Vi bruker også noe soja og rismelksprodukter nå som barna etterhvert har blitt eldre.

Mht glutenintoleranse så mistenkte legen også dette for minstemann. Men når han hadde fått sojabasert MME en stund, og tarmene hans hadde fått ro, så viste det seg at mel ikke var et problem.

Men han har fortsatt en noe "umoden" mage og kan ikke fordøye enkelte grove meltyper ennå. Helt uproblematisk.

Og en ting til: dersom dere har tenkt å bruke sojaerstatninger bør dere få han testet for disposisjon for sojaallergi. Legen testet dette før vi fikk resept på MME med sojaerstatning. (Denne kan man få til barna er 10 år tror jeg det var).

Lykke til!

Og siden vi nesten er naboer: Dersom dere blir avhengig av varige kostbegrensninger så vil jeg virkelig anbefale vår barnehage. Du vet den som ligger ved siden av skolen. (Jeg har ikke lyst å skrive navn her). De har vært veldig positive og flinke.

Tusen takk "nabo". Veldig godt og utfyllende svar som jeg tror jeg må lese noen ganger til for å få det litt under huden. Masse informasjon om dagen fra legene, så vi forsøker å holde tunga rett i munn, her. Altså: vi har ikke fått beskjed av fastlegen at det er verken det ene eller det andre. Vi har tatt blodprøver, og de viste ingen ting. Men vi fikk likevel resept på soyamelk, og da vi forsøkte å slutte med nan, ble han mye bedre i magen, og utslettene forsvant. Så selv om det ikke synes på prøvene, er det jo en indikasjon på at han ikke tåler ku-melk. Men hva i melka han ikke tåler, nei det vet jeg sannelig ikke. Samme med mel. Prøven viste ikke allergi, men på klinikken i Drammen hevdet de at han bør ligge unna mel i sin helhet. Hmmmm. Fikk tips om CC i Drammen, at de har en fin helsekostbutikk. Og om en dyktig naturmedisiner i Drammen som kanskje kan hjelpe oss litt. Men så er det noe med alle disse ballene i lufta, da...

Hvordan går det egentlig med dere? Har jo ikke helt fått med meg nicket ditt, for jeg regner med at det ikke er "vi som bor i nærheten"....så jeg vet ikke hvor langt dere har kommet....

Tusen takk, nok en gang.

Mvh

Juliansmamma

Så godt å lese at dere får hjelp, og at det ser ut til å hjelpe!! Selv om jeg godt kan tenke meg to timer med sutring er ille nok, det også, så har du rett i at det er vesentlig bedre enn fire timer med illskriking!

For en liten gutt er det jo ikke greit å ha smerter, og særlig ikke når han er for liten til å kommunisere hva som gjør vondt :( Det høres slitsomt (og dyrt!) ut når man har en liten en som verken skal ha mel i sin helhet, eller melk. Det er jo mel og melk i det meste... Men å ta kontakt med en ernæringsfysiolog hørtes ikke dumt ut.

Lykke til videre, regner med at du oppdater oss "her inne" på hvordan det går med dere.

Klem,

Takk, Snø....jo, jeg skal holde dere oppdatert...regner med at det kan sitte noen i samme situasjon som kanskje også kan ha utbytte i en slik tråd.... Stilte faktisk opp i KK i sin tid, med den sykdommen jeg har, av samme grunn. Det kom et vell av respons på at venninna mi og jeg stilte opp, mange som ikke hadde tenkt over at de også kunne ha samme diagnose, men etter å ha lest artikkelen fikk mange brikker på plass. Noen ganger synes jeg slik "dugnad" kan være vel så opplysende som en tur til legen. Vi kan jo lære av hverandre også....

Mvh

trk1365380645

Så bra at det ser ut til å bli bedre, håper det fortsetter! Kjenner godt til dilemmaet ang storebror, vår storebror legger seg ofte akkurat litt for sent, for han må jo få være oppe lenger enn lillesøster... Og da er det en voksen som kan sette ham i gang mens lillesøster legges, så når vi bare er en... Forøvrig kan jeg godt anbefalle å ta seg en liten lur mens man venter på at barna skal sovne, da blir voksenkveldene mye hyggeligere! ;-)

Lykke til videre!

Hjertelig hilsen fra trk

Mrs. Wallace

Så bra at det ser ut til å bli bedre, håper det fortsetter! Kjenner godt til dilemmaet ang storebror, vår storebror legger seg ofte akkurat litt for sent, for han må jo få være oppe lenger enn lillesøster... Og da er det en voksen som kan sette ham i gang mens lillesøster legges, så når vi bare er en... Forøvrig kan jeg godt anbefalle å ta seg en liten lur mens man venter på at barna skal sovne, da blir voksenkveldene mye hyggeligere! ;-)

Lykke til videre!

Hjertelig hilsen fra trk

"Forøvrig kan jeg godt anbefalle å ta seg en liten lur mens man venter på at barna skal sovne, da blir voksenkveldene mye hyggeligere"

Tiltredes. En liten power nap gjør ofte susen. :o)

Juliansmamma

Lykke til videre!

Hjertelig hilsen fra trk

Hmmm....ja, kunne man bare få sovet i alt det støyet....he he. Men det kommer vel...

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...