Gå til innhold

få hjelp til mine fløtegratinerte poteter.

Anbefalte innlegg

Gjest noen gode kokker her inne?
Skrevet

Jeg har så problem med å få til mine fløtegratinerte poteter.

Enten blir det for tørt. Eller så blir alt som en suppe.

Jeg ønsker å ha den slik at det blir en slags hvit tykk saus og saftig.

Hva gjør jeg feil?

Fortsetter under...

Gjest Alltid godt
Skrevet

¨Masse fløte, litt løk og litt hvitløk. Salt og pepper. Kok det opp i en KASSEROLLE! Da ser du om konsistensen blir bra og kan regulere..

Når potetene er nesten ferdig, har du i ildfastform med ost over, og gratinerer til osten er fin. Badaboom, ferdig!

Skrevet

Jeg har min egen vri. Bruker en ostesaus som "fløte". Dvs. hvit saus med ost (og gjerne fløte)

Veldig godt:-)

Solsikkefrø
Skrevet

Når jeg lager fløtegratinerte gulrøtter med rips, pleier jeg å ha pappmarchè oppi for å få rett konsistens. Syns konsistens er viktigere enn smak.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

¨Masse fløte, litt løk og litt hvitløk. Salt og pepper. Kok det opp i en KASSEROLLE! Da ser du om konsistensen blir bra og kan regulere..

Når potetene er nesten ferdig, har du i ildfastform med ost over, og gratinerer til osten er fin. Badaboom, ferdig!

Ja, det er mitt tips også! Kok det (nesten) ferdig i gryte og så inn i ovnen. Absolutt beste måte. Ihvertfall for meg.

Skrevet

Jeg har en veldig enkel, men knallgod oppskrift:

Potetene skjæres i skiver. Ha 1 fløteboks og en rømmeboks i en gryte og rør godt sammen. Ha så potenen oppi dette. Kok sakte opp og la det koke til potene er myke. Nb - husk å rør masse.

Når potene er myke. Ta alt i en ildfast form, ost oppå og så inn i ovnen til osten er passe sprø.

Veldig godt!

Annonse

Skrevet

10-12 middels store poteter. 2 små pk. fløte, to-tre fedd hvitløk, salt, pepper, ost til gratinering.

Riv poteten i skiver, på rivjernet. (da blir de ikke for tykke), del opp hvitløksfeddene.

Legg potetskivene i ildfast form sammen med hvitløken. Krydre over, og "rør" i potetene. Hell over 2 pk fløte, skal dekke nesten all poteten.

Settes midt i ovnen i varmluft, 200 grader. Når fløten "bobler" (etter ca 20-25 min) legges osten på. Total steketid, ca. 45-60 min.

Skrevet

Kjøp de ferdige. Enten frosne eller ferske. Ypperlig.

Gjest noen gode kokker her inne?
Skrevet

Jeg skal sannelig prøve å lage potetene i gryta først. Det har jeg aldri gjort. Så får vi håpe jeg får mer kontroll!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...