Gjest noen gode kokker her inne? Skrevet 10. mars 2007 Skrevet 10. mars 2007 Jeg har så problem med å få til mine fløtegratinerte poteter. Enten blir det for tørt. Eller så blir alt som en suppe. Jeg ønsker å ha den slik at det blir en slags hvit tykk saus og saftig. Hva gjør jeg feil? 0 Siter
Gjest Alltid godt Skrevet 10. mars 2007 Skrevet 10. mars 2007 ¨Masse fløte, litt løk og litt hvitløk. Salt og pepper. Kok det opp i en KASSEROLLE! Da ser du om konsistensen blir bra og kan regulere.. Når potetene er nesten ferdig, har du i ildfastform med ost over, og gratinerer til osten er fin. Badaboom, ferdig! 0 Siter
Speak Skrevet 10. mars 2007 Skrevet 10. mars 2007 Jeg har min egen vri. Bruker en ostesaus som "fløte". Dvs. hvit saus med ost (og gjerne fløte) Veldig godt:-) 0 Siter
Solsikkefrø Skrevet 10. mars 2007 Skrevet 10. mars 2007 Når jeg lager fløtegratinerte gulrøtter med rips, pleier jeg å ha pappmarchè oppi for å få rett konsistens. Syns konsistens er viktigere enn smak. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 10. mars 2007 Skrevet 10. mars 2007 ¨Masse fløte, litt løk og litt hvitløk. Salt og pepper. Kok det opp i en KASSEROLLE! Da ser du om konsistensen blir bra og kan regulere.. Når potetene er nesten ferdig, har du i ildfastform med ost over, og gratinerer til osten er fin. Badaboom, ferdig! Ja, det er mitt tips også! Kok det (nesten) ferdig i gryte og så inn i ovnen. Absolutt beste måte. Ihvertfall for meg. 0 Siter
Nikki Skrevet 10. mars 2007 Skrevet 10. mars 2007 Jeg har en veldig enkel, men knallgod oppskrift: Potetene skjæres i skiver. Ha 1 fløteboks og en rømmeboks i en gryte og rør godt sammen. Ha så potenen oppi dette. Kok sakte opp og la det koke til potene er myke. Nb - husk å rør masse. Når potene er myke. Ta alt i en ildfast form, ost oppå og så inn i ovnen til osten er passe sprø. Veldig godt! 0 Siter
alwaysme Skrevet 10. mars 2007 Skrevet 10. mars 2007 10-12 middels store poteter. 2 små pk. fløte, to-tre fedd hvitløk, salt, pepper, ost til gratinering. Riv poteten i skiver, på rivjernet. (da blir de ikke for tykke), del opp hvitløksfeddene. Legg potetskivene i ildfast form sammen med hvitløken. Krydre over, og "rør" i potetene. Hell over 2 pk fløte, skal dekke nesten all poteten. Settes midt i ovnen i varmluft, 200 grader. Når fløten "bobler" (etter ca 20-25 min) legges osten på. Total steketid, ca. 45-60 min. 0 Siter
NeaNoor Skrevet 10. mars 2007 Skrevet 10. mars 2007 Kjøp de ferdige. Enten frosne eller ferske. Ypperlig. 0 Siter
Gjest noen gode kokker her inne? Skrevet 10. mars 2007 Skrevet 10. mars 2007 Jeg skal sannelig prøve å lage potetene i gryta først. Det har jeg aldri gjort. Så får vi håpe jeg får mer kontroll! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.