Gå til innhold

Doktor Online i ny drakt


Gjest Redaktør/daglig leder

Anbefalte innlegg

Gjest Redaktør/daglig leder

At Doktor Online trenger en oppgradering på flere områder er noe mange har påpekt i lengre tid. Det er imidlertid ikke gjort i en håndvending på et nettsted med så mye innhold, og hvor det er så mye funksjonalitet som skal henge sammen. De siste månedene har vi imidlertid gjort et seriøst forsøk på å oppgradere tjenesten vår, og den nye løsningen vil forhåpentlig være online i løpet av få dager.

Så hva blir nytt?

Det mest iøynefallende er nytt design og nye farger. Vi har lagt vekt på å forenkle og skape mer luft på sidene, og med færre gjentagelser av ulike meny- og funksjonsvalg. En tydelig endring her i forum er for eksempel at den vertikale delingen av vinduet (med tråden til venstre og innlegget til høyre), er gjort horisontal isteden (med tråden øverst og innlegget nederst. Vi har også ordnet innleggene i en mer ”logisk” rekkefølge.

En annen stor forskjell fra tidligere er at en artikkel alltid vises med relatert innhold til høyre i skjermbildet. Vi håper at dette skal medføre en enklere tilgang til alt det verdifulle innholdet som faktisk finnes på Doktor Online.

En nyhet er ”Helseleksikon”. Dette er et oppslagsverk i diverse sykdommer og tilstander, beskrevet på en enkel og systematisk måte. Oppslagsverket inneholder per i dag ca. 200 artikler, og vil stadig bli bygget ut i årene fremover.

Det som ikke er synlig for folk flest er en vesentlig oppgradering av all kode, databaser og serverløsninger. Dette vil forhåpentligvis gjøre at dere som brukere vil oppleve færre feil og bedre ytelse på løsningen framover.

Men likevel: Feil vil forekomme. Mange av dere vil sikkert også være uenige i noen av endringsvalgene vi har gjort. Sånn vil det alltid være, og sånn skal det kanskje også være. Vi har imidlertid ikke tenkt å slutte med å forsøke å forbedre Doktor Online. En ”versjon 2” vil bli påbegynt umiddelbart etter at denne er klar. Vi vil derfor gjerne ha tilbakemeldinger fra dere, særlig når det gjelder forslag til forbedringer. Ting vi relativt raskt vil ta tak i er nick-problematikken samt en ny og forbedret ”Spør fagperson”-tjeneste. Forslag til hvordan dette kan legges opp samt andre forslag mottas med takk på [email protected].

Redaksjonen håper dere liker den nye doktor’n og at dere blir med oss videre i et spennende år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • keinstein

    9

  • Dorthe

    6

  • mrxx

    4

  • ShitDiddelyDo

    4

Mer enn halve skjermen min er hvit. Før kunne jeg dra midtlinjalen i gotomsg til høyre, så jeg fikk bredere tittelliste. Etter en "forbedring" frosvant den muligheten og trådlisten ser jeg nå bare halve av vertikalt. Jeg ser ikke så mye fram til ytterligere "forbedringer".

Men... dokker se nå sjøll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pontiac

Tusen takk for et meget godt, informativt og koselig innlegg til oss brukere.

Det skal bli spennende å se og oppleve forandringene som dere nå har i hånd.

Det som har vært mest "slitsomt" for min del er den store hvite og tomme plassen jeg har på skjermen min og den svært lille plassen hvor alle innleggene står, jeg har således ønsket mer plass til "aktiviteten" som foregår her, og det er jo stort sett det største som skjer på disse sidene, aktivitet :)

Det skal bli spennende å se nye DOL, og jeg skal i allefall prøve å gi dere tilbakemeldinger etter en tids prøve.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at dere har ordnet innleggene i en mer "logisk rekkefølge"? Håper dere lar trådlisten være slik den er, for på andre forum er det umulig å se hvem som har svart hvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Hva mener du med at dere har ordnet innleggene i en mer "logisk rekkefølge"? Håper dere lar trådlisten være slik den er, for på andre forum er det umulig å se hvem som har svart hvem.

Enig.

Reagerte på det samme.

Det unike med dol, og det er der dol er bedre enn samtlige andre, er den logiske måten innleggene ramler ut på.

Jeg er på noen idrettsrelaterte forum der ting er som jeg frykter det nå blir her, og hadde innleggshyppigheten vært som her hadde det blitt fullstendig umulig å følge med på diverse tråder, og jeg hadde gitt opp for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også lurer på hva logisk rekkefølge er. Den logiske rekkefølgen for meg er slik det er nå, ikke at innleggene blir skrevet under hverandre etterhvert som de blir skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med at dere har ordnet innleggene i en mer "logisk rekkefølge"? Håper dere lar trådlisten være slik den er, for på andre forum er det umulig å se hvem som har svart hvem.

"Håper dere lar trådlisten være slik den er, for på andre forum er det umulig å se hvem som har svart hvem."

Det samme tenkte jeg! Umulig å følge med på trådene i mange andre forum. Er så glad for at dol har en lettleselig trådliste, og håper også den forblir likedan.

Ellers høres det veldig positivt ut, blir spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Reagerte på det samme.

Det unike med dol, og det er der dol er bedre enn samtlige andre, er den logiske måten innleggene ramler ut på.

Jeg er på noen idrettsrelaterte forum der ting er som jeg frykter det nå blir her, og hadde innleggshyppigheten vært som her hadde det blitt fullstendig umulig å følge med på diverse tråder, og jeg hadde gitt opp for lenge siden.

Ja, akkurat den formuleringen gjorde meg skeptisk. Stoler ikke helt på at webbissene skal avgjøre hva som er "logisk", med den dømmekraften de har vist her inne i det siste. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra sidelinjen

Logisk ja ehm. Nå er det sånn at måten innleggene havner under tråder på er jo noe av det som gjø DOL så bra. Ellers aner man jo ikke hvem som svarer hvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også lurer på hva logisk rekkefølge er. Den logiske rekkefølgen for meg er slik det er nå, ikke at innleggene blir skrevet under hverandre etterhvert som de blir skrevet.

Jeg håper det blir som nå, bare at tråden/trådstarters innlegg vises øverst. Håper ikke det blir altfor komplisert å sette seg inn i. Jeg har det med å irritere meg over nye ting, men la oss se hvordan det blir. *spennende*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også lurer på hva logisk rekkefølge er. Den logiske rekkefølgen for meg er slik det er nå, ikke at innleggene blir skrevet under hverandre etterhvert som de blir skrevet.

Hvis de strammer inn på registreringen, så forsvinner jeg. Jeg vil beholde anonymiteten. Hva andre tullinger finner på er helt likegyldig. Jeg gjør ikke noe galt, og vil ikke ha noe ansvar for andres påfunn. Jeg er medlem av et par mailinglister, og det er mye bedre. Det er ikke "snusbart" eller søkbart på internett. Ingen kan bla opp noe gammelt rusk, utgi seg for meg eller tulle som her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det blir som nå, bare at tråden/trådstarters innlegg vises øverst. Håper ikke det blir altfor komplisert å sette seg inn i. Jeg har det med å irritere meg over nye ting, men la oss se hvordan det blir. *spennende*

Det er ille når man svarer på tredje innlegget og så blir det liggende under det 20 innlegget og det ikke finnes noen "svar til meg" funksjon.

Jeg er på et annet forum hvor det er slik og det gjør meg gal. Jeg finner aldri igjen om noen har kommentert mitt svar og det gjør at jeg skriver lite der inne for det er kjedelig å svare uten å få noe feedback.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de strammer inn på registreringen, så forsvinner jeg. Jeg vil beholde anonymiteten. Hva andre tullinger finner på er helt likegyldig. Jeg gjør ikke noe galt, og vil ikke ha noe ansvar for andres påfunn. Jeg er medlem av et par mailinglister, og det er mye bedre. Det er ikke "snusbart" eller søkbart på internett. Ingen kan bla opp noe gammelt rusk, utgi seg for meg eller tulle som her.

Men du skriver da stort sett under eget nick. Knis, og er relativt godt gjenkjennelig hvis du prøver deg på noe annet :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du skriver da stort sett under eget nick. Knis, og er relativt godt gjenkjennelig hvis du prøver deg på noe annet :o)

Tror du ja. Trallala. Hahaha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ja. Trallala. Hahaha.

Hehe, jeg kan jo ikke oute deg da når jeg tror at jeg kjenner deg igjen.

Jeg er så ego at jeg tror alle kjenner meg igjen hvis jeg skriver anonymt så jeg gidder rett og slett ikke å gjøre det. Eller kanskje det heter paranoid? Jaja, samme kan det være :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Ja, akkurat den formuleringen gjorde meg skeptisk. Stoler ikke helt på at webbissene skal avgjøre hva som er "logisk", med den dømmekraften de har vist her inne i det siste. :P

Nei, altså: Hvis de drar til med samme oppsettet som VG og alle andre forum, eller noe i de baner, blir forumet ubrukelig, og i så fall kan de frigjøre nicket mitt og gi det til noen andre, for det er nettopp dols oppsett som gjør et så stort forum til noe spesielt, og også jeg rynker litt på nesa over denne logiske greia de snakker om, for det er da ikke praktisk mulig å gjøre det mer logisk enn tilfellet er nå.

Men vi får se hva de har i gjære. Er det VG-greia blir i hvert fall ikke jeg å finne her lenger så fort det nye trer i kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg kan jo ikke oute deg da når jeg tror at jeg kjenner deg igjen.

Jeg er så ego at jeg tror alle kjenner meg igjen hvis jeg skriver anonymt så jeg gidder rett og slett ikke å gjøre det. Eller kanskje det heter paranoid? Jaja, samme kan det være :o)

Jeg har ingen hemmeligheter, så da er det ikke så nødvendig. Ikke har jeg noe behov for å være slem heller. Hvis jeg skal brette inn øra på noen, gjør jeg det med mitt eget nick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, altså: Hvis de drar til med samme oppsettet som VG og alle andre forum, eller noe i de baner, blir forumet ubrukelig, og i så fall kan de frigjøre nicket mitt og gi det til noen andre, for det er nettopp dols oppsett som gjør et så stort forum til noe spesielt, og også jeg rynker litt på nesa over denne logiske greia de snakker om, for det er da ikke praktisk mulig å gjøre det mer logisk enn tilfellet er nå.

Men vi får se hva de har i gjære. Er det VG-greia blir i hvert fall ikke jeg å finne her lenger så fort det nye trer i kraft.

PSST:

Databasestrukturen er slik at innleggene er "kjedet" dvs alle innlegg (poster)inneholder en peker til neste underliggende. Sletter de et innlegg, så sletter de også pekeren til neste post.

Det er mange ulemper med en slik struktur.

Så nå vil de antagelig bli kvitt den. Det er ikke lett å få til uten å dumpe grensesnittet, dvs DOL-tre-gren-strukturen i innleggene som du skryter sånn av.

Vi databasegutta og jenter liker best den gode gamle datamodellen med entiteter, attributter og relasjoner. Da koser vi oss med semantiske datamodeller, EASYDOC osv. Relasjoner fra post til post og pekerkjeder er ganske ukjent i databaser, men kjent i programmering hvor prinsippet brukes til å laste opp baser og matriser i minnet.

Jaja. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ille når man svarer på tredje innlegget og så blir det liggende under det 20 innlegget og det ikke finnes noen "svar til meg" funksjon.

Jeg er på et annet forum hvor det er slik og det gjør meg gal. Jeg finner aldri igjen om noen har kommentert mitt svar og det gjør at jeg skriver lite der inne for det er kjedelig å svare uten å få noe feedback.

Guri...jeg håper ikke det blir sånn her! Har noen klaget på oppstillinga vi har i nå? Jeg synes den fungerer topp jeg. Men det er nå merkelig om de skal endre på noe som er så bra som det er.............. At de vil utnytte skjemen bedre, gi mere lettere oversikt og nye tjenester er jo fint, men vi får krysse fingrene for at dol og tråd systemet blir levelig etter endringene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

streker paa veggen..!

Hva mener du med at dere har ordnet innleggene i en mer "logisk rekkefølge"? Håper dere lar trådlisten være slik den er, for på andre forum er det umulig å se hvem som har svart hvem.

Mmmhm, håper ikke dere tuller med tråd-oppsettet, dette er det som er mest behagelig og lese ;)

Kanskje dere kunne gjøre no sånt som dette om dere synes det er kjinkig og lese?

http://i19.tinypic.com/2ywbdcw.jpg

Synes det ser litt søtt ut jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...