Gå til innhold

En advarsel når du selger på nett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis noen fra utlandet vil betale deg med sjekk, og utsteder sjekken på et for høyt beløp. Ikke send dem det overskytende, sjekken er falsk. Banken oppdager det ikke før det er gått noen dager, og da trekker de pengene tilbake.

Det ser ut som du har fått pengene, siden de befinner seg på konto. Du blir selv skyldig banken pengene og du selv kan bli anmeldt for falskneri.

Hvis du har sendt varen pr post, så vil den returnere fordi adressaten ikke fins, og du blir heftet med returporto.

Jeg ba en slik sende meg sjekken for å se hva som skjedde, og det kom en flott sjekk, utstedt på

Dr. Med. Marve Fleksnes, Drammensveien 1 0020 Oslo.

Drammensveien 1 er som kjent : Slottet.

Den skal jeg ramme inn. Banken sier den er falsk. Lyder på 3000 US$, mer enn 1000 dollar for mye. Det overskytende etter at porto er betalt skulle sendes til en utenlandsk konto. Jeg sender 50 cent. Det var det som ble igjen etter "omkostninger" er trukket fra. Portoen for sjekken ble sikkert mer.

Skrevet

De sier det er noe galt og ber meg sende alle pengene tilbake. Skal jeg sende dem sjekken? Hehe Jeg bare sier takk for pengene.

Skrevet

Er ikke adressen til slottet nå Henrik Ibsens gate 1? Skiftet ikke gatene rundt der navn i fjor?

Skrevet

Er ikke adressen til slottet nå Henrik Ibsens gate 1? Skiftet ikke gatene rundt der navn i fjor?

Hmmm

Kan ikke se det i gulesider om det stemmer.

Skrevet

Dette står det om på Økokrims sider også.

Forresten så har slottet fått ny adresse! :-)

Skrevet

Har de flytta Slottet?

Skrevet

Har de flytta Slottet?

;-)

Ja, det ble solgt på ebay i forrige uke;-)

Skrevet

Så Dr Marve Fleksnes er blitt lurt?

De kaver for å påskynde pengene ved å forlange alt tilbake, slik at jeg fortere skal betale restbeløpet tenker jeg.

Skrevet

;-)

Ja, det ble solgt på ebay i forrige uke;-)

Betalt med sjekk?

Det er jo bare noen skruer, og så pakke det ned i IKEA-esken igjen.

Skrevet

Så Dr Marve Fleksnes er blitt lurt?

De kaver for å påskynde pengene ved å forlange alt tilbake, slik at jeg fortere skal betale restbeløpet tenker jeg.

Sakset fra okokrim.no, under "bedragerier":

29.6.04

(oppdatert 26.5.05)

Se opp for sjekksvindlere når du annonserer på Internett

Sjekksvindel blir stadig mer vanlig. Dersom du annonserer på Internett, kan du få henvendelser fra utenlandske "kjøpere" som betaler med falske sjekker. Dersom du hever en falsk sjekk, kan du bli holdt ansvarlig for sjekksvindel.

Mange setter inn annonse på Internett når de skal selge bil, båt og lignende. Flere har fått henvendelser fra personer som bor i utlandet og som er interessert i å kjøpe produktet som tilbys. Noen av "kjøperne" hevder at de bor i Norge.

Den norske selgeren og den utenlandske "kjøperen" avtaler pris og leveringsmåte. Selgeren mottar en sjekk på et beløp som er atskillig høyere enn den avtalte prisen. "Kjøperen" har ulike forklaringer på dette. Ofte avtaler "kjøperen" med selgeren at han/hun skal veksle inn sjekken i banken og sende det overskytende beløpet tilbake til "kjøperen" via Forex i Oslo. Svært ofte får selgeren vekslet inn sjekken. Når det har gått en tid, og selgerens lokale bank har undersøkt sjekken ved utstederbanken, avslører selgerens lokale bank at sjekken er falsk. Selgeren kan - etter omstendighetene - holdes ansvarlig for det beløpet han/hun urettmessig har fått utbetalt. Dette er en fremgangsmåte som ofte blir brukt av kriminelle personer av nigeriansk opprinnelse.

Skrevet

Sakset fra okokrim.no, under "bedragerier":

29.6.04

(oppdatert 26.5.05)

Se opp for sjekksvindlere når du annonserer på Internett

Sjekksvindel blir stadig mer vanlig. Dersom du annonserer på Internett, kan du få henvendelser fra utenlandske "kjøpere" som betaler med falske sjekker. Dersom du hever en falsk sjekk, kan du bli holdt ansvarlig for sjekksvindel.

Mange setter inn annonse på Internett når de skal selge bil, båt og lignende. Flere har fått henvendelser fra personer som bor i utlandet og som er interessert i å kjøpe produktet som tilbys. Noen av "kjøperne" hevder at de bor i Norge.

Den norske selgeren og den utenlandske "kjøperen" avtaler pris og leveringsmåte. Selgeren mottar en sjekk på et beløp som er atskillig høyere enn den avtalte prisen. "Kjøperen" har ulike forklaringer på dette. Ofte avtaler "kjøperen" med selgeren at han/hun skal veksle inn sjekken i banken og sende det overskytende beløpet tilbake til "kjøperen" via Forex i Oslo. Svært ofte får selgeren vekslet inn sjekken. Når det har gått en tid, og selgerens lokale bank har undersøkt sjekken ved utstederbanken, avslører selgerens lokale bank at sjekken er falsk. Selgeren kan - etter omstendighetene - holdes ansvarlig for det beløpet han/hun urettmessig har fått utbetalt. Dette er en fremgangsmåte som ofte blir brukt av kriminelle personer av nigeriansk opprinnelse.

Jeg vet.

Det kunne vært artig å vite hva folk mener om slikt. Artig å bølle med dem. Det er blitt en hel sport å lure disse nissene, det kalles "419" (en politikode for svindel?) og flere nettsider er dukket opp med historier og bøll.

Fint om noen gidder oppholde svindlerne med bøll.

Skrevet

Jeg vet.

Det kunne vært artig å vite hva folk mener om slikt. Artig å bølle med dem. Det er blitt en hel sport å lure disse nissene, det kalles "419" (en politikode for svindel?) og flere nettsider er dukket opp med historier og bøll.

Fint om noen gidder oppholde svindlerne med bøll.

Helt enig! :-)

Det er forresten helt utrolig hva de prøver seg på disse nettlurerne, og enda mer utrolig hva folk kan tenkes å gå på!!

Jeg har bl a fått en typisk "Nigeria-mail" der man hadde denne avdøde afrikanske rikingen "Obatameke Morsan" (el lign), og på grunn av navnelikheten mailet de da til "Dear mister Morsan" og lurte på om jeg kanskje kunne være en arveberettiget slektning!! ;-)

Jotakk, ettersom både morsan er mitt ekte navn og jeg attpåtil ser veldig afrikasnk ut, var det like før jeg gikk på den altså! ;-)

Skrevet

Helt enig! :-)

Det er forresten helt utrolig hva de prøver seg på disse nettlurerne, og enda mer utrolig hva folk kan tenkes å gå på!!

Jeg har bl a fått en typisk "Nigeria-mail" der man hadde denne avdøde afrikanske rikingen "Obatameke Morsan" (el lign), og på grunn av navnelikheten mailet de da til "Dear mister Morsan" og lurte på om jeg kanskje kunne være en arveberettiget slektning!! ;-)

Jotakk, ettersom både morsan er mitt ekte navn og jeg attpåtil ser veldig afrikasnk ut, var det like før jeg gikk på den altså! ;-)

Her fins visst en hel klubb med bøllefolk:

http://www.419eater.com/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...