Gå til innhold

Kan man avlive andres katter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i et borettslag som består av både blokker og rekkehus. Neste uke er det generalforsamling og det har nå kommet inn et forslag om å forby husdyr. Det skal bare være lov med husdyr som holdes inne eller i bånd ute.

I borettslaget er det flere katter og beboeren som har kommet med forslaget, sier at hvis ikke forslaget hans går igjennom, og han ser en katt på sin terrasse, vil han fange den og sende den til avlivning. Kan han bare gjøre dette?

Begynner å bli bekymret for alle de små søte kattene. :)

Skrevet

Har man lov til det?

Det tror jeg ikke.

Jeg hadde klikket om noen hadde bare tatt seg til rette og avlivet kattenen mine.

Og da mener jeg virkelig klikket.

Skrevet

Har man lov til det?

Det tror jeg ikke.

Jeg hadde klikket om noen hadde bare tatt seg til rette og avlivet kattenen mine.

Ja, jeg vet. Jeg blir så provosert. Har lyst til å ringe til denne fyren og kjefte noe skikkelig! Jeg har ikke katt selv akkurat nå, men jeg blir forbanna! :)

Skrevet

Det kan jeg aldri tro han har lov til. Og hvis det hadde vært lov; hvordan skulle han kunne vite hvilke katter som hørte til i deres boretslag?

Kattene gir seg vel katta i hvor boretslagsgrensene går, skulle jeg tro.

Skrevet

Huff, det hørtes drastisk ut.

I borettslaget der jeg bodde før, var det forbudt med utekatter, men det var stadig vekk katter som ruslet rundt der allikevel. De kom i fra et annet borettslag, der det var lov å ha katt.

Om det virkelig er lov å ta livet av andres kjæledyr, vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg vet at ,var det mattilsynet?, en gang kom å skjøt endel katter der jeg bodde før. Disse kattene var hjemløse men ble matet av en mann på veranden sin. De så helt forferdelig ut der og det krydde faktisk av byens husløse katter.

Beskjeden vi fikk i nabolaget var, merk katten med halsbånd, da vet vi at de er husdyr. Så om det skal bli skyting så bør dere få merke kattene deres synes jeg.......... De kan ikke kreve avliving, det føler jeg meg sikker på, men de kan nekte videre inntak av dyr....

Skrevet

Selvsagt har han ikke lov til på egenhånd å få avlivet katter eller andre dyr for den saks skyld!

Selvtekt er forbudt - dvs. man kan ikke ta seg til rette selv om noen bryter lover og regler. Generelt har bare myndighetene hjemmel til tvangsbruk. (Et eksempel: Om man leier ut en leilighet og har rett til å kaste ut leietaker - f.eks. pga. manglende betaling av leie - har man selvsagt ikke lov til fysisk å kaste ut vedkommende selv, utkastelse må skje av namsmyndighetene.)

Unntak fra selvtektforbudet er kun knyttet til nødrett og nødverge, og dette kan selvsagt ikke påberopes om en katt befinner seg på noens balkong.

For øvrig stiller jeg meg meget tvilende til at et forbud mot (ute)dyr kan gis tilbakevirkende kraft.

Dernest virker det meget underlig å innføre totalforbud mot hold av utedyr når lovgivningen har gått den andre veien de siste år. Jf. husleieloven av 1999 som snevrer inn muligheten for å forby dyrehold på generelt grunnlag i forhold til tidligere regelverk.

Skrevet

Ingen har lov å ta seg til rette slik, men hvis noen går til retten, så er det ikke sikkert det er noen forskjell på hunder, ilder, mink, griser, høner og katter. Katter har av tradisjon fått gå løse, men de raserer fuglelivet og har ingenting i norsk natur å gjøre. Hvis katten blir humant avlivet, og ingen skyter i tettbygd strøk, så er det ikke sikkert det skjer noe med kattemorderen.

ShitDiddelyDo
Skrevet

nei, det er ikke lov.

Åh faen ...

ikke fast nick
Skrevet

Nei, det er ikke lov å avlive andres katter. Han får heller kontakte eieren og klage, så får det være opp til eieren hva som skal gjøres.

Hvordan vet han at disse kattene tilhører folk som bor i borettslaget? De kan jo komme fra naboer utenfor borettslagets område. Katter kan vandre langt. Om jeg hadde vært nabo til noe slikt, ville jeg hatt meg frabedt å måtte godta regler som ikke gjelder meg! Skal borettslag absolutt ha slike regler, får de gjerde inn området sitt så ingen dyr utenfra kommer inn der. Gjelder problemet katter som driter i ungenes sandkasser, så får man heller dekke til sandkassene når de ikke er i bruk. Da får man minimalt med dritt fra fugler oppi der også, for det er jo ikke bare katter som driter oppi sandhauger.

Jeg anbefaler deg også å lese om den såkalte "Emmelinesaken" som handler om det å ha dyr i borettslag:

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=190&ArtKey=369

Skrevet

Han har selvfølgelig ikke lov til å gjøre dette! Katter vandrer fritt, og det kan jo være katter fra andre steder enn deres borettslag/sameie. Om man tar loven i egne hender på denne måten, så ville jeg ha anmeldt vedkommende.

Er også enig med en annen her, om at det er tvilsomt om dette er lov å gjøre med tilbakevirkende kraft. Det vil si at de som evt. har katter ikke plutselig kan pålegge å ha disse i bånd når de er ute.

Skrevet

Jeg vet om en fyr som til slutt tok til seg en katt som stadig vandret rundt i nabolaget. Han tok den med til dyrlegen, fikk den kastrert og øremerket og tok den med seg hjem igjen.

Kort tid etter fikk han besøk av kattens eier og såvidt jeg husker var det visst en avlshann og eieren var ikke _helt_ blid kan man trygt si!

Jeg lo så jeg grein da jeg hørte det! Har man avlshanner og absolutt skal la dem gå fritt ute så får man da søren meg sørge for at de er øremerket eller chippet.

Skrevet

Har man lov til det?

Det tror jeg ikke.

Enig! Hadde noen drept min rolige, kastrerte katt, vet jeg faenmeg ikke hva jeg hadde gjort.

Greit nok hvis de blir påkjørt, men hvis noen hadde drept den med vilje, hadde jeg blitt hinsides rasende.

ylvali1365381015
Skrevet

Det er ulovlig å drepe dyr på den måten, husdyr eller ikke. Man kan ikke skyte rådyr i hagen, ei heller drepe husdyrene til naboen, om det så skjer på en såkalt human måte.

Sett denne naboen på plass og sørg for at han vil inrette seg! Han viser ikke særlig stor samarbeidsvilje eller evne til konstruktiv problemløsning. Du kunne godt anmelde ham for en slik trussel... Vel og merke etter å ha prøvd samtalemetoden først.

Glad jeg ikke sliter med sånne naboer.

Lyke til!

Mvh,

petter smart
Skrevet

Det slutter aldri å forbause meg hvor lite empati katteeiere har. Dere viser null forståelse for at de søte små kattene deres ikke er like godt likt av andre.

Katter går der det passer dem. Det inkluderer plener, verandaer og inne hos folk. De driter og pisser overalt. Og det lukter ikke godt.

Jeg har til gode å høre om en enkel, billig og praktisk metode for å holde kattene vekk. Ser noen lenger ned her anbefaler lokk over sandkassen. Hvor praktisk er det?

I tillegg dreper katter svært mange fugler og smådyr. De er slett ikke søte, men kaldblodige mordere.

Når det er sagt, så er det selvfølgelig ikke lov å avlive verken kjæledyr eller andre dyr uten tillatelse eller i nødverge. Men hvordan har du tenkt å bevise at naboen har drept katta di? Han kan legge ut rottegift, fange den, drepe den og kaste den. Tviler på at politiet vil bruke særlig ressurser på et mulig kattedrap.

Så for din egen (og din katt) skyld bør du prøve å se ting fra andres ståsted. Prøve å finne en løsning naboene dine kan leve med.

Skrevet

Det slutter aldri å forbause meg hvor lite empati katteeiere har. Dere viser null forståelse for at de søte små kattene deres ikke er like godt likt av andre.

Katter går der det passer dem. Det inkluderer plener, verandaer og inne hos folk. De driter og pisser overalt. Og det lukter ikke godt.

Jeg har til gode å høre om en enkel, billig og praktisk metode for å holde kattene vekk. Ser noen lenger ned her anbefaler lokk over sandkassen. Hvor praktisk er det?

I tillegg dreper katter svært mange fugler og smådyr. De er slett ikke søte, men kaldblodige mordere.

Når det er sagt, så er det selvfølgelig ikke lov å avlive verken kjæledyr eller andre dyr uten tillatelse eller i nødverge. Men hvordan har du tenkt å bevise at naboen har drept katta di? Han kan legge ut rottegift, fange den, drepe den og kaste den. Tviler på at politiet vil bruke særlig ressurser på et mulig kattedrap.

Så for din egen (og din katt) skyld bør du prøve å se ting fra andres ståsted. Prøve å finne en løsning naboene dine kan leve med.

Jeg har ingen problemer med at folk ikke liker katter. Og jeg forstår at det kan være plagsomt med lukt og drit, men man kan jo ikke komme med slike trusler for det.

Det må da finnes bedre måter å løse problemet på.

Dessuten synes jeg det er synd hvis mennesket mister evnen til å leve med dyr. De er en del av naturen, og det at dyr dreper andre dyr er vel noe av det mest naturlige som finnes?

petter smart
Skrevet

Jeg har ingen problemer med at folk ikke liker katter. Og jeg forstår at det kan være plagsomt med lukt og drit, men man kan jo ikke komme med slike trusler for det.

Det må da finnes bedre måter å løse problemet på.

Dessuten synes jeg det er synd hvis mennesket mister evnen til å leve med dyr. De er en del av naturen, og det at dyr dreper andre dyr er vel noe av det mest naturlige som finnes?

Katter er ikke naturlige i Norge, de er innført av mennesker.

Selvflgelig finnes det bedre måter å løse problemet på. Selv hadde vi en katt som stadig vekk pisse og dreit i hagen vår. En gang klatret den opp i treet vårt og jeg sprang ut med riva og skremte vannet av katta. Den sprang fort ned av treet og laaaang vekk. Hver gang den ser meg stikker den. Og den har aldri vært i hagen vår igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...