Gå til innhold

Camilla Malmqvist Harket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor i alle dager vil noen beholde navnet til en fyr de skilte seg fra for haugevis av år siden? Javisst, Morten er en kjendis, men snakk om mindreverdighetskomplekser da, om man må koamre seg til navnet selv etter at man har gått fra hverandre....?

Jeg kan ikke forstå det, ass. :-)

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

25

• pekkaline

9

• NeaNoor

7

• MillaMy

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ofte beholder man navnet for å ha samme etternavn som barna.

Gjest annlovinda
Skrevet

Kanskje hun synes det er greit å ha samme navn som barna sine?

Skrevet

Me neither...

Ekskona til kjæresten min har fortsatt hans etternavn. Kan ikke si jeg synes det er videre festlig..

Skrevet

Det kan jo være for barnas del. Min mor valgte å bytte tilbake til pikenavnet da foreldrene mine skilte seg. Jeg protesterte kraftig husker jeg, men hun argumenterte godt. Etter en tid forsto jeg hva hun mente.

Skrevet

Vet du forresten om hun har fått barn med ny kjæreste?

Isåfall: ENDA rarere at hun beholder eksmannens navn!

Skrevet

Jeg skjønner det ikke, men jeg kjenner skilte kvinner som har mannens etternavn. Kanskje mest vanlig for de som har vært gift lenge. Argumentet til en kollega er at "alle" her kjenner henne under det navnet.

Skrevet

Jeg skiftet navn fort som faen da jeg flyttet ut. Ikke snakk om at jeg ville gå rundt og hete det samme som eksen min lenger.

Når det gjelder ungene og navn så har de begges etternavn. Hadde uansett ikke beholdt eksens navn for å ha samme navn som ungene.

Skrevet

Jeg legger til:

jeg forstår egentlig ikke at folk vil _skifte_ navn i utgangspunktet, jeg da.

Jeg hadde hatt mitt eget etternavn i nesten 26 år, og knyttet massevis av identitet til det. Og så skulle jeg plutselig gå hen og bare bli en fru ditten og datten?

Skrevet

Har tenkt på det samme selv. I allefall ny som hun har ny mann (?). Jeg hadde vært passelig grinete om jeg var ham.

Skrevet

Jeg skjønner det ikke, men jeg kjenner skilte kvinner som har mannens etternavn. Kanskje mest vanlig for de som har vært gift lenge. Argumentet til en kollega er at "alle" her kjenner henne under det navnet.

Det kan jeg skjønne dersom de har vært gidt lenge.

men dem som skifter navn når de gifter seg kunne jo ha brukt samme argumentet for å la være å skifte navn, da...;-)

Skrevet

Har tenkt på det samme selv. I allefall ny som hun har ny mann (?). Jeg hadde vært passelig grinete om jeg var ham.

Jeg vet forresten om noen bekjentes bekjente bekjente, der han tok hennes navn da de giftet seg.

Senere ble de skilt, og han beholdt navnet. Noe senere giftet han seg på nytt, og da tok hans nye kone også dette navnet!

*lol*

Skrevet

Jeg legger til:

Jeg hadde hatt mitt eget etternavn i nesten 26 år, og knyttet massevis av identitet til det. Og så skulle jeg plutselig gå hen og bare bli en fru ditten og datten?

Jeg har hatt det samme navnet i over 40 (!) år - men om jeg giftet meg med mannen i mitt liv - så tror jeg jammen at jeg ville like å bli "fru".

Skrevet

Nei det var jo rart! Jeg har ikke hørt noe om henne de siste årene jeg... Nytt barn sier noen, hm, jeg følger ikke med i tiden.....Jeg ville fjernet eks manns navn...men kanskje de fikk barn sammen før de ble skilt? Har barna samme navn? Heeeelt grønn er jeg her ja :)

Skrevet

Jeg legger til:

Enig! Jeg kommer aldri til å bytte navn. Heldigvis er samboeren enig.

Mange begrunner navnebyttet med at de vil at de skal ha samme navn som barna.Om jeg heter Lund og samboeren Andersen, og barna våre blir hetende Lund Andersen eller Andersen Lund, kan det da ikke være tvil om hvem som er foreldrene, selv om ikke jeg og barnas far har samme navn?

Men men, hver sin smak. :-)

Skrevet

Jeg skiftet navn fort som faen da jeg flyttet ut. Ikke snakk om at jeg ville gå rundt og hete det samme som eksen min lenger.

Når det gjelder ungene og navn så har de begges etternavn. Hadde uansett ikke beholdt eksens navn for å ha samme navn som ungene.

Nei, jeg byttet også navn raskere enn raskest - til tross for at barna har kun hans etternavn. Men kan forstå folk som vil beholde det dersom de liker det og føler en viss identitet.

Skrevet

Jeg vet forresten om noen bekjentes bekjente bekjente, der han tok hennes navn da de giftet seg.

Senere ble de skilt, og han beholdt navnet. Noe senere giftet han seg på nytt, og da tok hans nye kone også dette navnet!

*lol*

Den tok kaka! *hehe*

Skrevet

Jeg har hatt det samme navnet i over 40 (!) år - men om jeg giftet meg med mannen i mitt liv - så tror jeg jammen at jeg ville like å bli "fru".

Om jeg gifter meg på nytt blir det ikke aktuelt med noe nytt navneskifte nei. Har gjort det en gang og det holder i lange baner.

Jeg er Lillemus Lillemusen og sånn er det med den saken. :o)

Skrevet

*lol*

Oioi, det var spesielt. :-)

Jeg synes det er litt rart at det enda er mest vanlig at dama tar mannens etternavn. Sambo og jeg er enige om at hvis vi noen gang skulle ha hatt samme etternavn (tvilsomt at det noen gang skjer, for vi synes begge det er litt tullete), så skal han ta mitt, ettersom han har et vanlig -sen navn, mens jeg ikke har det.

Skrevet

Nei, jeg byttet også navn raskere enn raskest - til tross for at barna har kun hans etternavn. Men kan forstå folk som vil beholde det dersom de liker det og føler en viss identitet.

Jeg kan egentlig ikke forstå det...

Man er da vitterlig like mye i slekt selv om man ikke har samme etternavn som barna? Og de som bør vite at du er barnas mor/far, til tross for forskjellig navn, vet det uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...