Gå til innhold

Camilla Malmqvist Harket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt det samme navnet i over 40 (!) år - men om jeg giftet meg med mannen i mitt liv - så tror jeg jammen at jeg ville like å bli "fru".

Ja, folk er forskjellige.

Jeg husker at jeg allerede som lite barn på søttitallet syntes at det var helt skrekkelig at man "måtte" skifte navn når man giftet seg.

De eneste som "beholdt" pikenavnet sitt, var damer som hadde blitt kjent under dette navnet før de giftet seg.

Så jeg vekslet mellom å håpe på å bli kjent før jeg jeg giftet meg (hvilket betød at jeg hadde det travelt, for selvsagt skulle jeg jo gifte meg som 18-åring! *lol*), og håpe at jeg traff en mann med et nesten identisk navn! ;-)

Det var derfor den naturligste ting av verden for meg da navneloven ble endret, og jeg tok det for gitt at andre jenter/damer på min alder følte det samme som meg.

Det var ikke snakk om kvinnekamp eller slik, det var bare rett og slett 100% unaturlig å skulle bytte bort navnet sitt (og det å ha det som et "mellomnavn" havner i samme kategori).

Jeg ble derfor _meget_ overrasket da den første venninna mi giftet seg og glatt byttet bort navnet sitt fordi det var så romantisk! ;-)

Dette er imidlertid mange år siden, så jeg har forlengst vent meg til at andre har et annet syn på dette enn meg selv, og har derfor sluttet å bli overrasket.

Men jeg synes fortsatt at det er rart.

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

25

• pekkaline

9

• NeaNoor

7

• MillaMy

4

Mest aktive i denne tråden

tzatziki1365380058
Skrevet

Nei det var jo rart! Jeg har ikke hørt noe om henne de siste årene jeg... Nytt barn sier noen, hm, jeg følger ikke med i tiden.....Jeg ville fjernet eks manns navn...men kanskje de fikk barn sammen før de ble skilt? Har barna samme navn? Heeeelt grønn er jeg her ja :)

"men kanskje de fikk barn sammen før de ble skilt?"

Enten er jeg veldig gammel, eller du er veldig ung eller du har fulgt veldig dårlig med på våre nasjonale pop"helter" de siste 20 årene...

Går det an å ikke vite at camilla og morten fikk opptil flere barn sammen før de skilte seg - tomine, jacob og en til....mener jeg det var.

Jeg er rystet, simpelthen rystet :)

Skrevet

Jeg kan egentlig ikke forstå det...

Man er da vitterlig like mye i slekt selv om man ikke har samme etternavn som barna? Og de som bør vite at du er barnas mor/far, til tross for forskjellig navn, vet det uansett.

Ja, det er nettopp derfor jeg byttet. Ikke snakk om at jeg ønsket å beholde navnet til min eks.

Burde selvsagt aldri tatt hans navn i utgangspunktet...

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg legger til:

jeg forstår egentlig ikke at folk vil _skifte_ navn i utgangspunktet, jeg da.

Jeg hadde hatt mitt eget etternavn i nesten 26 år, og knyttet massevis av identitet til det. Og så skulle jeg plutselig gå hen og bare bli en fru ditten og datten?

Enig!

Skrevet

Om jeg gifter meg på nytt blir det ikke aktuelt med noe nytt navneskifte nei. Har gjort det en gang og det holder i lange baner.

Jeg er Lillemus Lillemusen og sånn er det med den saken. :o)

Helt enig. En gang er nok. Det er jo litt styr med å endre alle kort osv.

Skrevet

Enten er jeg veldig gammel, eller du er veldig ung eller du har fulgt veldig dårlig med på våre nasjonale pop"helter" de siste 20 årene...

Går det an å ikke vite at camilla og morten fikk opptil flere barn sammen før de skilte seg - tomine, jacob og en til....mener jeg det var.

He he, ja, man trenger ikek akkurat ha abonnert på Se&Hør for å ha fått med seg det! :-)

Eller at datteren Tomine spilte i en stor musikal i Oslo (var det Annie??)

Skrevet

Det kan jeg skjønne dersom de har vært gidt lenge.

men dem som skifter navn når de gifter seg kunne jo ha brukt samme argumentet for å la være å skifte navn, da...;-)

De som lar være å skifte navn når det gifter seg, er vel også ofte voksne kvinner. Alle mine venninnen som giftet seg unge, tok mannens etternavn. Av de som ventet et ti-år, beholdt noen jentenavnet.

Selv ville jeg synes det var mye styr å endre navn alle mulige steder...

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg vet forresten om noen bekjentes bekjente bekjente, der han tok hennes navn da de giftet seg.

Senere ble de skilt, og han beholdt navnet. Noe senere giftet han seg på nytt, og da tok hans nye kone også dette navnet!

*lol*

Nei!?!

:)

4barns mor-77
Skrevet

Jeg har hatt det samme navnet i over 40 (!) år - men om jeg giftet meg med mannen i mitt liv - så tror jeg jammen at jeg ville like å bli "fru".

Helt enig her...

Har vært gift en gang, og da tok han mitt navn. Vi har ingen barn sammen, men han har fortsatt mitt etternavn... Dèt synes jeg er litt rart!

Men om jeg skulle giftet meg nå, så kunne jeg veldig gjerne tenkt meg å bli Fru S....!

Skrevet

De som lar være å skifte navn når det gifter seg, er vel også ofte voksne kvinner. Alle mine venninnen som giftet seg unge, tok mannens etternavn. Av de som ventet et ti-år, beholdt noen jentenavnet.

Selv ville jeg synes det var mye styr å endre navn alle mulige steder...

De aller fleste av mine venninner giftet seg da de var i andre halvdel av tyveårene, og likevel var ganske mange av dem som skiftet navn.

Skrevet

hehe, jeg følger lite med! Jeg burde vel følge med i sladderbladene, men nope :)

Men da er det jo klart at hun beholder navnet på barnas vegne.

(æ bør være flau altså?)

Skrevet

He he, ja, man trenger ikek akkurat ha abonnert på Se&Hør for å ha fått med seg det! :-)

Eller at datteren Tomine spilte i en stor musikal i Oslo (var det Annie??)

Jeg bryr meg lite om sånne halvkjendiser hehe (prøver å ro meg i land) Jeg bryr meg ikke om musikken han hadde,("take on me" likte jeg, men husker ikke flere titler!)teater, aldri! Faktisk. Så barna er også kjendiser? Skuespillere? hehe Hvor gamle er de? Hvor har dere info fra? Blader og aviser? Kjøper så å si aldri det. Litt nettaviser bare.

Skrevet

Jeg legger til:

jeg forstår egentlig ikke at folk vil _skifte_ navn i utgangspunktet, jeg da.

Jeg hadde hatt mitt eget etternavn i nesten 26 år, og knyttet massevis av identitet til det. Og så skulle jeg plutselig gå hen og bare bli en fru ditten og datten?

*_fru_ morsan*

Jeg vil ikke bli kalt fru noen gang.

tzatziki1365380058
Skrevet

hehe, jeg følger lite med! Jeg burde vel følge med i sladderbladene, men nope :)

Men da er det jo klart at hun beholder navnet på barnas vegne.

(æ bør være flau altså?)

Sladdebladene, er nå en ting. Men hva med NrK, TV2, Aftenposten, VG (ok - sladder), Dagbladet (ok - sladder det og), Arbeiderbladet, Fædrelandsvennen, Bergens Tidende, Drammens Tidende, P1, P3, P4.... eller en annen norsk avis eller radiokanal??? :)

Sikker på at ALLE disse over har nevnt morten og /eller camilla og/eller ungene deres de siste 20 åra...

Nei - ikke vær flau! Jeg er snarere litt imponert! :) (og rystet, som sagt :) )

Skrevet

Jeg bryr meg lite om sånne halvkjendiser hehe (prøver å ro meg i land) Jeg bryr meg ikke om musikken han hadde,("take on me" likte jeg, men husker ikke flere titler!)teater, aldri! Faktisk. Så barna er også kjendiser? Skuespillere? hehe Hvor gamle er de? Hvor har dere info fra? Blader og aviser? Kjøper så å si aldri det. Litt nettaviser bare.

Jeg antar jeg har lest det i Aftenposten, som jeg abonnerer på! ;-)

Eksempel på artikkel fra Aftenpostens nettavis:

http://www.aftenposten.no/kul_und/musikk/article1059774.ece

Skrevet

Sladdebladene, er nå en ting. Men hva med NrK, TV2, Aftenposten, VG (ok - sladder), Dagbladet (ok - sladder det og), Arbeiderbladet, Fædrelandsvennen, Bergens Tidende, Drammens Tidende, P1, P3, P4.... eller en annen norsk avis eller radiokanal??? :)

Sikker på at ALLE disse over har nevnt morten og /eller camilla og/eller ungene deres de siste 20 åra...

Nei - ikke vær flau! Jeg er snarere litt imponert! :) (og rystet, som sagt :) )

Jeg leser sjeldent aviser og ser sjeldent på nyheter (pga all dritten), så da går jeg glipp av det lille gode som alle får med seg forstår jeg. Gulp....tør ikke tenke på hva annet jeg har gått glipp av ;)

Det kan være jeg har sett overskrifter om camilla eller morten, men de er ikke interessante for meg, så dasurfer jeg videre....

Skrevet

*_fru_ morsan*

Jeg vil ikke bli kalt fru noen gang.

En venninne leide i studietiden hybel hos en gammel dame. Jeg skulle ringe til henne en gang, og slo opp i telefonkatalogen (dette var lenge før folk hadde mobiltelefoner...)

Dn gamle dama sto i katalogen oppført som "Nordmann, Kari fru"!! *LOL*

Ellers så presterte min mor å si til meg etter bryllupet, at ettersom jeg ikek hadde byttet navn kunne jeg ikke kalle meg selv "Fru Nordmann", men det var fullstendig lovlig å kalle meg selv for "Fru Ola Nordmann"!! *ROTFLOL*

Takk skarru ha, moder'n! ;-)

Skrevet

En venninne leide i studietiden hybel hos en gammel dame. Jeg skulle ringe til henne en gang, og slo opp i telefonkatalogen (dette var lenge før folk hadde mobiltelefoner...)

Dn gamle dama sto i katalogen oppført som "Nordmann, Kari fru"!! *LOL*

Ellers så presterte min mor å si til meg etter bryllupet, at ettersom jeg ikek hadde byttet navn kunne jeg ikke kalle meg selv "Fru Nordmann", men det var fullstendig lovlig å kalle meg selv for "Fru Ola Nordmann"!! *ROTFLOL*

Takk skarru ha, moder'n! ;-)

Hehe, det var tider det :) Fru ola nordmann. Fru var nok en fin tittel før i tiden ;)

Skrevet

Hehe, det var tider det :) Fru ola nordmann. Fru var nok en fin tittel før i tiden ;)

Enda bedre enn Fru Ola Nordmann må det vel være å hete Fru Oberst Ola Nordmann!! ;-)

Skrevet

Enda bedre enn Fru Ola Nordmann må det vel være å hete Fru Oberst Ola Nordmann!! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...