Gå til innhold

Camilla Malmqvist Harket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enda bedre enn Fru Ola Nordmann må det vel være å hete Fru Oberst Ola Nordmann!! ;-)

Eller Fru musiker ola nordmann ;)

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

25

• pekkaline

9

• NeaNoor

7

• MillaMy

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Eller Fru musiker ola nordmann ;)

Men litt fiiinere tross alt å hete Fru hoffsjef Løvenskiold enn å hete Fru Rørlegger Harry Pettersen;-)

Skrevet

Men litt fiiinere tross alt å hete Fru hoffsjef Løvenskiold enn å hete Fru Rørlegger Harry Pettersen;-)

Hehe ja enig, men jeg lurer på hvor skillet gikk/går for å ha en akseptabel yrkestittel?

Skrevet

Hehe ja enig, men jeg lurer på hvor skillet gikk/går for å ha en akseptabel yrkestittel?

Uansett hvor gjev tittel mannen din måtte ha, så er det vel best i våre dager å la være å titulere seg på denne måten;-)

Men mitt inntrykk er at i gamledager (40-50 år siden) var det mer vanlig å opplyse om titler, uansett om de var fine eller ikke så fine. Man så dem både i dødsannonser og "vi gifter oss-annonser".

Skrevet

Enig! Jeg kommer aldri til å bytte navn. Heldigvis er samboeren enig.

Mange begrunner navnebyttet med at de vil at de skal ha samme navn som barna.Om jeg heter Lund og samboeren Andersen, og barna våre blir hetende Lund Andersen eller Andersen Lund, kan det da ikke være tvil om hvem som er foreldrene, selv om ikke jeg og barnas far har samme navn?

Men men, hver sin smak. :-)

Greit nok. Men jeg er litt spent på hva barnebarna skal hete. De får jo 4 etternavn, og så får oldebarna 8 osv.

Skrevet

Enig! Jeg kommer aldri til å bytte navn. Heldigvis er samboeren enig.

Mange begrunner navnebyttet med at de vil at de skal ha samme navn som barna.Om jeg heter Lund og samboeren Andersen, og barna våre blir hetende Lund Andersen eller Andersen Lund, kan det da ikke være tvil om hvem som er foreldrene, selv om ikke jeg og barnas far har samme navn?

Men men, hver sin smak. :-)

Jeg har beholdt mitt gamle etternavn som mellomnavn, og har tatt mannens som etternavn. Vi hadde lyst til å ha felles etternavn, og er sikkert litt tradisjonelle sånn sett. Og barnet vi venter vil få samme mellom- og etternavn som det jeg har.

Men ikke alle kan gjøre det slik, det er jo ikke alle navn som det passer like godt å sette sammen. Hvis den ene heter Olsen og den andre Pedersen, blir det kanskje litt tungt og rart med Olsen Pedersen som etternavn (eller mellom- og etternavn da for å være korrekt).

Skrevet

Uansett hvor gjev tittel mannen din måtte ha, så er det vel best i våre dager å la være å titulere seg på denne måten;-)

Men mitt inntrykk er at i gamledager (40-50 år siden) var det mer vanlig å opplyse om titler, uansett om de var fine eller ikke så fine. Man så dem både i dødsannonser og "vi gifter oss-annonser".

og i tlf katalogen Snekker Johan Andersen mm. Jeg tror det er lite brukt nå.

mariaflyfly
Skrevet

Jeg legger til:

jeg forstår egentlig ikke at folk vil _skifte_ navn i utgangspunktet, jeg da.

Jeg hadde hatt mitt eget etternavn i nesten 26 år, og knyttet massevis av identitet til det. Og så skulle jeg plutselig gå hen og bare bli en fru ditten og datten?

Helt enig med deg! :)

Skrevet

Helt enig med deg! :)

Bra! :-) Hvis ikke måtte du ha skiftet nick til mariafrufru!! ;-)

mariaflyfly
Skrevet

Bra! :-) Hvis ikke måtte du ha skiftet nick til mariafrufru!! ;-)

Hah! jeg er jo akkurat separert, må vite. Så det måtte heller bli mariafløyfløy. ;)

Følger du ikke med, eller? ;)

Skrevet

Greit nok. Men jeg er litt spent på hva barnebarna skal hete. De får jo 4 etternavn, og så får oldebarna 8 osv.

Neppe. Da tar de vel bare det siste etternavnet og evt. partnerens siste etternavn?

Det finnes jo MANGE med to etternavn, men de færreste gir vel barna sine igjen begge sine navn. La oss si at jeg heter Holmberg Lund da og samboeren min Fjell Akselsen. Vi kaller da ikke våre evt. barn for Lise Holmberg Lund Fjell Akselsen!

Skrevet

Hah! jeg er jo akkurat separert, må vite. Så det måtte heller bli mariafløyfløy. ;)

Følger du ikke med, eller? ;)

Opps!! Nei det har jeg ikke fått med meg!

Men uansett: LOL til fløyfløy-varianten;-)

Skrevet

Jeg har beholdt mitt gamle etternavn som mellomnavn, og har tatt mannens som etternavn. Vi hadde lyst til å ha felles etternavn, og er sikkert litt tradisjonelle sånn sett. Og barnet vi venter vil få samme mellom- og etternavn som det jeg har.

Men ikke alle kan gjøre det slik, det er jo ikke alle navn som det passer like godt å sette sammen. Hvis den ene heter Olsen og den andre Pedersen, blir det kanskje litt tungt og rart med Olsen Pedersen som etternavn (eller mellom- og etternavn da for å være korrekt).

Dette må selvsagt være opp til den enkelte, og det er jo helt greit å gjøre det. :-)

Vet bare at det ikke kommer til å skje her i huset.

mariaflyfly
Skrevet

Opps!! Nei det har jeg ikke fått med meg!

Men uansett: LOL til fløyfløy-varianten;-)

*s*

Skrevet

Neppe. Da tar de vel bare det siste etternavnet og evt. partnerens siste etternavn?

Det finnes jo MANGE med to etternavn, men de færreste gir vel barna sine igjen begge sine navn. La oss si at jeg heter Holmberg Lund da og samboeren min Fjell Akselsen. Vi kaller da ikke våre evt. barn for Lise Holmberg Lund Fjell Akselsen!

Jeg husker jeg en gang i et sosialt lag da jeg var i tenårene snakket med en dame som var kanskje ca 10 år eldre enn meg. Dette var før det ble så veldig vanlig med "doble etternavn" på barn, men det hadde begynt å komme det at kona skulle ha sitt pikenavn som mellomnavn.

Hun var imidlertid litt forut for sin tid, og hadde sin mors pikenavn som mellomnavn før sin fars navn.

Da hun så giftet seg, ville hun følge tradisjonen og ta sin ektemanns navn. Da ble hun i tvil om hva hun skulle gjøre med sin mors pikenavn. Av frykt for å såre sin mor, valgte hun å ha alle tre navnene!!

Skrevet

Jeg husker jeg en gang i et sosialt lag da jeg var i tenårene snakket med en dame som var kanskje ca 10 år eldre enn meg. Dette var før det ble så veldig vanlig med "doble etternavn" på barn, men det hadde begynt å komme det at kona skulle ha sitt pikenavn som mellomnavn.

Hun var imidlertid litt forut for sin tid, og hadde sin mors pikenavn som mellomnavn før sin fars navn.

Da hun så giftet seg, ville hun følge tradisjonen og ta sin ektemanns navn. Da ble hun i tvil om hva hun skulle gjøre med sin mors pikenavn. Av frykt for å såre sin mor, valgte hun å ha alle tre navnene!!

Jeg har mammas pikenavn som mellomnavn og pappas etternavn. Skjønner ikke hva annet jeg skal gjøre hvis jeg gifter meg enn å beholde mine tre navn. Hvis jeg skal ta samboerens navn og kutte ut mine egne, kommer jeg til å hete det samme som en annen dame som bor her på stedet, og det vil jeg iallfall ikke! :D

Skrevet

Hehe, ja, jeg vet faktisk om noen som har tre etternavn, uvisst av hvilken grunn.

Jeg har to etternavn, samboeren ett. Men våre evt. barn kommer _ikke_ til å få tre etternavn, og jeg kan ikke tenke meg at mamma blir småhissig fordi mine barn ikke får hennes navn, som da er mitt mellomnavn. :-)

Gjest togli
Skrevet

Svigermor har beholdt etternavnet sitt etter at hun skilte seg fra svigerfar.

To argumenter: Barna hennes har dette etternavnet og hun har hatt etternavnet i så mange år at det har blitt en del av hennes identitet.

Gjest togli
Skrevet

Nei det var jo rart! Jeg har ikke hørt noe om henne de siste årene jeg... Nytt barn sier noen, hm, jeg følger ikke med i tiden.....Jeg ville fjernet eks manns navn...men kanskje de fikk barn sammen før de ble skilt? Har barna samme navn? Heeeelt grønn er jeg her ja :)

Der ser man.. Se og Hør er en dyd av nødvendighet!

Skrevet

Der ser man.. Se og Hør er en dyd av nødvendighet!

Pøh! Dette har da også stått på trykk i Aftenposten;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...