Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har leid billig i over 3 år nå, men har kasta bort flere hundre tusen på det. Vil nå kjøpe. Men bør vi vente til prisene går ned? De sier jo hele tiden at prisene skal ned, men det skjer jo aldri. Er ikke interessert i å sitte flere år og vente. Aller helst vil vi flytte ut her vi bor før sommeren. Bør vi kjøpe eller vente? Eller er bolig en så sikker investering at nåværende pris ikke har så mye å si?

Skrevet

Jeg hadde ikke orket å tenke sånn, jo før dere kjøper jo heller sier nå jeg!

Det er bedre å investere i noe eget så snart som mulig enn å kaste enda mer penger ut av vinduet og på den måten sikkert finansiere noen andres (huseiers) boliglån.

Skrevet

Jeg ville kjøpt bolig nå. Jeg synes i allefall det er fint å betale ned gjelda på egen bolig framfor å betale på andres slik jeg gjorde før.

Skrevet

Eg starta å tenkje at "no må vel toppen vera nådd - tør ikkje kjøpe enda" - i 1996.

- Det har eg tapt ein del på, for å seia det mildt.... Eg kjøpte ikkje før i 2003, og berre sidan då har nok leiligheten auka i pris 40-45%.

Det er vanskeleg å tenkje slik. Ein må kjøpe - jo før jo heller, trur eg. Det viktigaste er å sørge for at de har råd til å bu der - også dersom renta går opp til 8-9% og ein av dykk mistar jobben. Det som skjedde på slutten av 80-talet, byrjinga av 90-talet var at mange hadde kjøpt dyrt, og hadde ikkje råd til å beholde huset når renta auka og dei mista jobben - så måtte dei selja med tap og endte som gjeldsslaver - utan hus.

Eg tvilar på at det vil bli slik igjen, men det er litt avhengig av korleis ein planleggjer for det verste.

Skrevet

Taksten på leiligheten min har nesten fordoblet seg på tre år. Jeg tror kanskje prisene flater ut men jeg tviler på at de går nedover.

Skrevet

Eg starta å tenkje at "no må vel toppen vera nådd - tør ikkje kjøpe enda" - i 1996.

- Det har eg tapt ein del på, for å seia det mildt.... Eg kjøpte ikkje før i 2003, og berre sidan då har nok leiligheten auka i pris 40-45%.

Det er vanskeleg å tenkje slik. Ein må kjøpe - jo før jo heller, trur eg. Det viktigaste er å sørge for at de har råd til å bu der - også dersom renta går opp til 8-9% og ein av dykk mistar jobben. Det som skjedde på slutten av 80-talet, byrjinga av 90-talet var at mange hadde kjøpt dyrt, og hadde ikkje råd til å beholde huset når renta auka og dei mista jobben - så måtte dei selja med tap og endte som gjeldsslaver - utan hus.

Eg tvilar på at det vil bli slik igjen, men det er litt avhengig av korleis ein planleggjer for det verste.

Skjønner, men hva er sannsynligheten for at renta øker til 8-9% idag? Eller at den noen gang gjør det? Hvor tror dere renta stopper? Er ganske stor forskjell på å skulle betjene en rente på 4% som den er nå og opp til 9%. Er redd for å ikke klare å betjene lånet hvis renta øker så mye som til 8% f.eks.

Skrevet

og en ting til. Noen som vet hvor mye renteøkning man skal kunne tåle? Er det 5% økning?

Skrevet

Skjønner, men hva er sannsynligheten for at renta øker til 8-9% idag? Eller at den noen gang gjør det? Hvor tror dere renta stopper? Er ganske stor forskjell på å skulle betjene en rente på 4% som den er nå og opp til 9%. Er redd for å ikke klare å betjene lånet hvis renta øker så mye som til 8% f.eks.

Da jeg kjøpte leilighet første gangen var renta 12%. Jeg ser ikke det som en umulighet at den kan havne der en gang til.

Gjest prust
Skrevet

og en ting til. Noen som vet hvor mye renteøkning man skal kunne tåle? Er det 5% økning?

Da vi tok opp boliglånet i 1997, var renta 4,8%. Ca ett år seinere var den fordoblet - til 9,6%! Heldigvis sank den igjen :-)

Skrevet

Dette er jo en umulig spådom. Selv tviler jeg på at prisene kommer til å synke. Men de vil nok ikke øke i samme takt som i dag.

Anbefaler dere å starte en Boligsparing for ungdom FØR dere kjøper bolig.

Om du sparer 1000 får du 200 i skattelette når skatteoppgjørt kommer. Dvs. at det bare koster 800 å spare 1000. Du får også bedre vilkår hos banken.

Skrevet

Kjøp så fort råd er, hva i all verden er det dere venter på?

Du sier at dere allerede har tapt flere hundre tusen på det, hvorfor fortsetter dere å vente??

Det er umlig å spå i fremtiden, også når det gjelder huspriser. Jeg tror ikke at det blir billigere, men heller at husprisene flater ut.

Men la oss tenke at husprisene følger vanlig prisstigning og stiger med 3 % årlig. Et hus til en million vil med andre ord stige med 30.000 i året og et hus til to millioner vil stige med 60.000 i året. Det skal mye til for at dere klarer å spare prisstigningen og skulle dere klare det så kunne dere ha heller ha kjøpt da dere begynte å spare.

I tillegg hadde dere nedbetalt på huslånet også, som utgjør fort 50.000 i året.

Dette er bare tull å vente med.

Ta høyde for renteøkning, men for hvert år som går så øker mulighetene for refinansiere, hvis renten skulle øke voldsomt.

Jeg tror at renten vil ligge på ca 6% hvis du tenker 3 år frem i tid.

Løp og kjøp:-)

Skrevet

Da jeg kjøpte leilighet første gangen var renta 12%. Jeg ser ikke det som en umulighet at den kan havne der en gang til.

Å himmel. Men håper da ikke den stiger så mye. Da er det mange som går konk rundt i Norges land.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...