Gå til innhold

Snøscootertur med barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Ei jeg kjenner jobber i en liten privat barnehage. En dag i vinter dro hele barnehagen på tur til hjemstedet til en av de ansatte. Der lekte de noen timer, og fikk også sitte på når en av de ansatte kjørte snøscooter i ei løype på et flatt jorde.

Hva synes dere om dette? Jeg hadde IKKE likt om mine barn fikk sitte på en snøscooter, så sant jeg ikke var 100% sikker på at føreren var virkelig dyktig til å kjøre. Vi har snøscooter selv, og vi har med ungene, men det er da bare mannen min som kjører, og han er virkelig dyktig til dette, og kjører kontrollert og trygt.

Hva om noe hadde skjedd? Hva om scooteren hadde veltet og et barn kom i klem?

Nei --- er glad dette ikke er aktuelt i vår barnehage!

Men - det er knallmoro med snøscooter altså!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/269833-sn%C3%B8scootertur-med-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• puttelull

2

• cec5

2

• keinstein

2

• Lillemus

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest prust

Løype? På et flatt jorde? I lav fart? Hadde absolutt ikke reagert. Da var nok turen til denne ansatte (i bil eller buss?) mye farligere.

Løype og løype, fru Blom. Hun hadde vel kjørt der et par-tre ganger og laget spor.

Scooteren _kunne_ sette seg fast, og ungene _kunne_ falle av...

Vel - de hadde sikkert en flott dag, så lenge alt gikk greit!

Gjest Tror jeg i allefall

Løype og løype, fru Blom. Hun hadde vel kjørt der et par-tre ganger og laget spor.

Scooteren _kunne_ sette seg fast, og ungene _kunne_ falle av...

Vel - de hadde sikkert en flott dag, så lenge alt gikk greit!

Bilen/bussen _kunne_ også ha krasjet på tur dit. Man kan ikke tenke slik.

Annonse

Gjest prust

Bilen/bussen _kunne_ også ha krasjet på tur dit. Man kan ikke tenke slik.

Greit nok å tenke slik, hvis en forutsetter at føreren av scooteren virkelig hadde peiling. MEN hvis føreren bare hadde _litt_ peilig på snøscooterkjøring, ville jeg ikke tatt sjansen på det.

Såpass mye vet jeg om snøscooterkjøring! Men vi kjører mye i laussnø og i bratt terreng da.

Gjest Shira :o)

Snøscooter har jeg alltid hatt lyst og prøve, får jeg sitte på med deg en gang? ;o)

Jeg tror ikke jeg hadde reagert. Jeg går ut i fra at det var i lav fart, og sikkerheten ble i varetatt.

Jeg er veldig rolig på akkurat dette. Jeg stoler på barnehagen dvs de ansatte sin dømmekraft. Nå stoler jeg på barnehagen guttungen går i, det har nok mye og si for at jeg er avslappet.

Jeg vet om noen som ikke liker bussturer i regi av barnehagen.

Jeg må ærlig innrømme at det har jeg ikke tenkt over noe særlig. Han er nok like trygg på tur med de ansatte, som med meg. Og faktisk tror jeg kanskje de kunne handlet mer rasjonelt enn meg, om noe skulle ha skjedd.

Vi har firhjulinger her hjemme. Jeg lar ikke andre barn sitte på, om ikke foreldrene selv er her, og sier ja. Nettopp fordi jeg vet at mange er bekymret og vil ha kontroll selv.

Og sånn for ordens skyld, jeg kjører bare guttungen sin firhjuling, hadde jeg prøvd meg på den store er jeg redd både folk og fe kunne blitt påkjørt ;o)

Gjest prust

[quote name=Shira :o)' timestamp='1173569966' post='3566476]

Snøscooter har jeg alltid hatt lyst og prøve, får jeg sitte på med deg en gang? ;o)

Jeg tror ikke jeg hadde reagert. Jeg går ut i fra at det var i lav fart, og sikkerheten ble i varetatt.

Jeg er veldig rolig på akkurat dette. Jeg stoler på barnehagen dvs de ansatte sin dømmekraft. Nå stoler jeg på barnehagen guttungen går i, det har nok mye og si for at jeg er avslappet.

Jeg vet om noen som ikke liker bussturer i regi av barnehagen.

Jeg må ærlig innrømme at det har jeg ikke tenkt over noe særlig. Han er nok like trygg på tur med de ansatte, som med meg. Og faktisk tror jeg kanskje de kunne handlet mer rasjonelt enn meg, om noe skulle ha skjedd.

Vi har firhjulinger her hjemme. Jeg lar ikke andre barn sitte på, om ikke foreldrene selv er her, og sier ja. Nettopp fordi jeg vet at mange er bekymret og vil ha kontroll selv.

Og sånn for ordens skyld, jeg kjører bare guttungen sin firhjuling, hadde jeg prøvd meg på den store er jeg redd både folk og fe kunne blitt påkjørt ;o)

Ja, du får ta deg en tur i påska! Du vet jo hvor vi har støl :-)

Hadde ne fantastisk snøscootertur i vinterferien, bare mannen min og jeg. Vi har to støler, og var på den ene hele gjengen (inkludert svgermor). Vi måtte dra for å sjekke taket på den andre stølen, og da ble det til at bare vi to voksne kjørte. Du verden så deilig! Men det var rundt to meter med laussnø, og jeg måtte stampe vei med truger opp bakkene for at vi skulle komme opp. Svetten silte!

Greit nok å tenke slik, hvis en forutsetter at føreren av scooteren virkelig hadde peiling. MEN hvis føreren bare hadde _litt_ peilig på snøscooterkjøring, ville jeg ikke tatt sjansen på det.

Såpass mye vet jeg om snøscooterkjøring! Men vi kjører mye i laussnø og i bratt terreng da.

Jeg er fra Finnmark og tro meg, har kjørt MYE scooter. Og det er jo enorm forskjell på å kjøre i løssnø og bakker, og å kjøre på flatmark og fast snø.

En snøscooter kan ikke bare velte på flatmark. Og kjører den seg fast (noe som nærmest er umulig på fast snø/løype), er det langt fra ensbetydende med at den velter.

Man kan jo ta med barna på en busstur på vanlig vei, men du tar dem ikke med i rallybilen og kjører i full fart på en bane, liksom.

Så jeg hadde ikke reagert på dette.

Gjest prust

Jeg er fra Finnmark og tro meg, har kjørt MYE scooter. Og det er jo enorm forskjell på å kjøre i løssnø og bakker, og å kjøre på flatmark og fast snø.

En snøscooter kan ikke bare velte på flatmark. Og kjører den seg fast (noe som nærmest er umulig på fast snø/løype), er det langt fra ensbetydende med at den velter.

Man kan jo ta med barna på en busstur på vanlig vei, men du tar dem ikke med i rallybilen og kjører i full fart på en bane, liksom.

Så jeg hadde ikke reagert på dette.

OK. Da overreagerte jeg kanskje...

Er i alle fall glad for at de ikke gjør det med mine barn. De får kjøre med oss på vår scooter - og da har VI kontrollen! Har vel litt med det å gjøre!

OK. Da overreagerte jeg kanskje...

Er i alle fall glad for at de ikke gjør det med mine barn. De får kjøre med oss på vår scooter - og da har VI kontrollen! Har vel litt med det å gjøre!

Joda, men som foreldre har man vel ikke kontrollen hele tiden?

Som sagt ville jeg ha engstet meg mye mer for bil- og bussturer i barnehagen. Mye større fare for at noe skjer da.

Ja, du får ta deg en tur i påska! Du vet jo hvor vi har støl :-)

Hadde ne fantastisk snøscootertur i vinterferien, bare mannen min og jeg. Vi har to støler, og var på den ene hele gjengen (inkludert svgermor). Vi måtte dra for å sjekke taket på den andre stølen, og da ble det til at bare vi to voksne kjørte. Du verden så deilig! Men det var rundt to meter med laussnø, og jeg måtte stampe vei med truger opp bakkene for at vi skulle komme opp. Svetten silte!

Jeg skal kanskje en tur i de trakter i påsken, dvs kjører forbi i nærheten, har konstant dårlig samvittig for ett par besteforeldre som burde fått besøk.

Jeg er en stor pyse da! Jeg må være trygg på sjåføren, og starte i det små.

Første turen med sambo sin firhjuling hylte jeg så fælt at svigerfar kom løpendes og trodde noe var riv ruskendes galt ;o)

Men nå tier jeg stille altså.

Annonse

Gjest prust

Joda, men som foreldre har man vel ikke kontrollen hele tiden?

Som sagt ville jeg ha engstet meg mye mer for bil- og bussturer i barnehagen. Mye større fare for at noe skjer da.

Nei - vi har ikke kontrollen hele tiden - langt i fra.

Det er litt nifst å erkjenne det!

Gjest prust

[quote name=Shira :o)' timestamp='1173570487' post='3566499]

Jeg skal kanskje en tur i de trakter i påsken, dvs kjører forbi i nærheten, har konstant dårlig samvittig for ett par besteforeldre som burde fått besøk.

Jeg er en stor pyse da! Jeg må være trygg på sjåføren, og starte i det små.

Første turen med sambo sin firhjuling hylte jeg så fælt at svigerfar kom løpendes og trodde noe var riv ruskendes galt ;o)

Men nå tier jeg stille altså.

Hadde jo vært vanvittig koselig og hilst på deg da - sånn på ordentlig!

Jeg er også pyse. Har vel såvidt prøvd både firehjulingen vår og snøscooteren - men ikke på flere år nå.... Men bør vel tøffe meg litt opp og prøve før ungene blir så store at de tør før meg!

Men svigermor er en tøffing! Hun kjører til støls både titt og ofte, sommer som vinter!

Men jeg elsker å sitte på da... Har _litt_ dårlig samvittighet for motorferdsel i utmark og støy og sånt - men vi har løyve, så vi har jo lov da....

Hadde jo vært vanvittig koselig og hilst på deg da - sånn på ordentlig!

Jeg er også pyse. Har vel såvidt prøvd både firehjulingen vår og snøscooteren - men ikke på flere år nå.... Men bør vel tøffe meg litt opp og prøve før ungene blir så store at de tør før meg!

Men svigermor er en tøffing! Hun kjører til støls både titt og ofte, sommer som vinter!

Men jeg elsker å sitte på da... Har _litt_ dårlig samvittighet for motorferdsel i utmark og støy og sånt - men vi har løyve, så vi har jo lov da....

For og si det slik, jeg har gitt opp og bli tøffere, guttungen har kommet langt forbi meg allerede, i en alder av 5 ;o)

Det blir litt omvei opp til dere. Jeg kommer via tunnelen jeg, ikke fjellet. Men vi kan møtes i rundkjøringa? Du vet vel hvilken jeg mener, for det er jo bare en eneste rundkjøring i mils omkrets der. ;o)

Besteforeldrene mine bor ett godt stykke unna der jeg kommer fra. Det er noe av grunnen til at jeg sjelden er der, mye enklere og reise hjem til mamma, enn 2 ekstra timer i bil.

Gjest prust

[quote name=Shira :o)' timestamp='1173571127' post='3566517]

For og si det slik, jeg har gitt opp og bli tøffere, guttungen har kommet langt forbi meg allerede, i en alder av 5 ;o)

Det blir litt omvei opp til dere. Jeg kommer via tunnelen jeg, ikke fjellet. Men vi kan møtes i rundkjøringa? Du vet vel hvilken jeg mener, for det er jo bare en eneste rundkjøring i mils omkrets der. ;o)

Besteforeldrene mine bor ett godt stykke unna der jeg kommer fra. Det er noe av grunnen til at jeg sjelden er der, mye enklere og reise hjem til mamma, enn 2 ekstra timer i bil.

Har ikke tenkt på at det er eneste rundkjøringen i mils omkrets - men det stemmer nok det!

Du kan faktisk se opp på stølen vår fra den rundkjøringen :-) Ikke vårt sel, men naboselet.

Trodde du bodde nede ved fjorden, jeg - men det er din mor som bor der altså?

Har ikke tenkt på at det er eneste rundkjøringen i mils omkrets - men det stemmer nok det!

Du kan faktisk se opp på stølen vår fra den rundkjøringen :-) Ikke vårt sel, men naboselet.

Trodde du bodde nede ved fjorden, jeg - men det er din mor som bor der altså?

Mamma som bor der ja, jeg har byttet fylke.

Det er en rundkjøring ja, jeg tok lappen i de trakter, og med unntak av en svipptur til by`n, kunne jeg ikke kjøre i rundkjøringer. Så flyttet vi hit, og da var det ei som måtte tenke lenge vel når hun kjørte ;o) (her er det flere)

Jeg synes det høres helt topp ut. Og jeg ville gått ut fra at det skjedde i kontrollerte fornuftige former.

Om barnehagen skal unngå å gjøre alt som _kan_ være farlig og alt der det kan finnes foreldre som kunne utført tingene 0,0002% tryggere, ville det ført til en farlig passivitet for barna.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...