Gå til innhold

HVor mange ganger kan de bruke ett arr?

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)
Skrevet

Nå ble det så mye snakk om arr, at jeg kom på noe jeg har lurt på lenge.

Jeg har ett langt arr på magen, nå skal jeg åpnes opp igjen. Spurte om de ville bruke samme arret, og fikk ett tjo tja, det kunne de om jeg ville.

Nå er det ett fett for meg, men jeg undrer da på hvor mange ganger de faktisk kan åpne opp ett arr?

Blir det styggere etterpå?

Og eh ja, er det mer vondt senere enn ved første gang? Er blitt den store pysa jeg, skeptisk til alt ;o)

Skrevet

Når det har vært snakk om det hos oss, så har kirurgen ofte "pyntet" på arret, dvs fjernet det meste av det gamle arrvevet og sydd sammen slik at det igjen bare blir et lite nytt arr.

Har ikke hørt noe om begrensninger om hvor mange ganger en kan bruke et arr, men det blir jo mere sammenvoksninger inne i buken for hver opr. Men må man så må man :)

Selv ville jeg ha foretrukket at de brukte det gamle arret hvis jeg måtte ha opr flere ganger, enn å få et nytt på tvers igjen. Men det er jo ikke alltid det er mulig.

mariaflyfly
Skrevet

De brukte samme arret mitt ved keisersnitt nr 2. Problemet var at det var en del indre arrvev som gjorde det vaskelig å få sydd igjen. Men jeg veit altså ikke hvor mange ganger de bruker samme arr. :)

Skrevet

Hvor mange ganger de kan bruke samme arr vet jeg ikke, men arret trenger ikke nødvendigvis å bli styggere etter at de har blitt åpnet igjen. Ser ingen som helst forskjell på mitt i alle fall, og jeg har ikke spesielt godt grokjøtt.

Skrevet

Poden ble oparert på samme sted 3 ganger, etter andre gangen så ikke arret så pent ut, men ved den tredje operasjonen gjorde de seg litt ekstra flid og arret er i dag så fint atte. Det er nå straks 6 år siden, og barn har vel bedre grokjøtt enn voksne.

Skrevet

Poden ble oparert på samme sted 3 ganger, etter andre gangen så ikke arret så pent ut, men ved den tredje operasjonen gjorde de seg litt ekstra flid og arret er i dag så fint atte. Det er nå straks 6 år siden, og barn har vel bedre grokjøtt enn voksne.

Kirurgen min er en flink syer, så jeg håper at det blir pent denne gangen også.

Bra for gutten din at de kunne bruke samme opp igjen, så slapp han unna med ett.

Arrene er jo nødvendige, men ikke alltid så moro for barn og ha mange av dem.

Han er helt frisk han nå eller?

Skrevet

Hvor mange ganger de kan bruke samme arr vet jeg ikke, men arret trenger ikke nødvendigvis å bli styggere etter at de har blitt åpnet igjen. Ser ingen som helst forskjell på mitt i alle fall, og jeg har ikke spesielt godt grokjøtt.

Jeg tror jeg har godt grokjøtt, sist grodde det fint i allefall.

Skrevet

De brukte samme arret mitt ved keisersnitt nr 2. Problemet var at det var en del indre arrvev som gjorde det vaskelig å få sydd igjen. Men jeg veit altså ikke hvor mange ganger de bruker samme arr. :)

Men de fikk det igjen?

Når du sier keisersnitt kom jeg på at ei som er stomioperert tok keisersnitt, via arret sitt. Da tok de bort arrvev i samme slengen.

Skrevet

Altså, de fikk sydd arret skikkelig igjen etter keisersitt nr 2? Litt dårlig formulert, har ikke fått full koffeindose i dag enda ;o)

Skrevet

Når det har vært snakk om det hos oss, så har kirurgen ofte "pyntet" på arret, dvs fjernet det meste av det gamle arrvevet og sydd sammen slik at det igjen bare blir et lite nytt arr.

Har ikke hørt noe om begrensninger om hvor mange ganger en kan bruke et arr, men det blir jo mere sammenvoksninger inne i buken for hver opr. Men må man så må man :)

Selv ville jeg ha foretrukket at de brukte det gamle arret hvis jeg måtte ha opr flere ganger, enn å få et nytt på tvers igjen. Men det er jo ikke alltid det er mulig.

Jeg har ett langs magen. Det er utrolig fint sydd, med unntak helt nederst, der det bare ble stripset. Har samme kirurg denne gangen, så det blir nok fint.

Det er ikke så nøye for meg om jeg får ett arr til. Men så klart, kan de bruke smme, er jo bare det en fordel :o)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1173611439' post='3566758]

Kirurgen min er en flink syer, så jeg håper at det blir pent denne gangen også.

Bra for gutten din at de kunne bruke samme opp igjen, så slapp han unna med ett.

Arrene er jo nødvendige, men ikke alltid så moro for barn og ha mange av dem.

Han er helt frisk han nå eller?

Han er frisk som en fisk! :o) Han ser ut til å trenge ekstra jerntilskudd i vinterhalvåret og er nok bittelitt mindre fysisk utholdende enn andre, friske barn, men ikke noe som er merkbart unntatt over tid. Heldigvis!

mariaflyfly
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1173611607' post='3566763]

Altså, de fikk sydd arret skikkelig igjen etter keisersitt nr 2? Litt dårlig formulert, har ikke fått full koffeindose i dag enda ;o)

Jada. :) Men arret blei litt lengre enn før, og jeg måtte legge inn dren, som de tok ut to dager etter.

Skrevet

Han er frisk som en fisk! :o) Han ser ut til å trenge ekstra jerntilskudd i vinterhalvåret og er nok bittelitt mindre fysisk utholdende enn andre, friske barn, men ikke noe som er merkbart unntatt over tid. Heldigvis!

Så flott! :o)

Skrevet

Jada. :) Men arret blei litt lengre enn før, og jeg måtte legge inn dren, som de tok ut to dager etter.

Jeg skal ta bort urinblæra og urinrøret, så det kan jo hende at de må åpne meg opp på tvers underveis, for og få det til.

Vel, jeg har vel ikke så mye stemmerett når jeg ligger på bordet ;o)

De drenene er litt ekle, jeg hadde ett tykt fælt ett sist jeg ble operert. Da snittet de bare ett hull, la det inn, og røsket det ut etter noen dager.

Må vel kanskje ha det nå, de er opptatt av at ikke noe skal renne ned i bukhulen.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1173611747' post='3566769]

Jeg har ett langs magen. Det er utrolig fint sydd, med unntak helt nederst, der det bare ble stripset. Har samme kirurg denne gangen, så det blir nok fint.

Det er ikke så nøye for meg om jeg får ett arr til. Men så klart, kan de bruke smme, er jo bare det en fordel :o)

Jeg har tatt tre keisersnitt og de har brukt arret og det ser veldig fint ut. Ble nesten bedre fra to til tre enn fra en til to.

Skrevet

Jeg har tatt tre keisersnitt og de har brukt arret og det ser veldig fint ut. Ble nesten bedre fra to til tre enn fra en til to.

Så jeg bør satse på en tredje operasjon ;o)

He he, nei det får være nok etter denne, nå vil jeg ikke mer.

Fikk forresten beskjed om at jeg burde få utredning hos rematolog (skrives det slik?), men jeg orker ikke før jeg er ferdig med dette.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1173612752' post='3566811]

Så jeg bør satse på en tredje operasjon ;o)

He he, nei det får være nok etter denne, nå vil jeg ikke mer.

Fikk forresten beskjed om at jeg burde få utredning hos rematolog (skrives det slik?), men jeg orker ikke før jeg er ferdig med dette.

Sett deg på ventelista. Den er vel like lang som andre ventelister:o)

Skrevet

Sett deg på ventelista. Den er vel like lang som andre ventelister:o)

Først må jeg bestemme meg om jeg vil ta utredningen her, eller om jeg skal høre med de på Riksen, om jeg kan få den der.

På lokalsykehuset mitt er det ikke så ille med ventelister, men jeg vet ikke om de har rematolog der. De har en urolog, det vet jeg ;o)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1173612977' post='3566820]

Først må jeg bestemme meg om jeg vil ta utredningen her, eller om jeg skal høre med de på Riksen, om jeg kan få den der.

På lokalsykehuset mitt er det ikke så ille med ventelister, men jeg vet ikke om de har rematolog der. De har en urolog, det vet jeg ;o)

Siden du er the lucky one og får komme på riksen så hadde jeg satt meg på venteliste der :o) Jeg tviler på at de har den samme ekspertisen på lokalsykehuset.

Skrevet

Siden du er the lucky one og får komme på riksen så hadde jeg satt meg på venteliste der :o) Jeg tviler på at de har den samme ekspertisen på lokalsykehuset.

Jeg får lufte tanken med legene der. De innrømmet ikke noen sammenheng mellom min sykdom og ledd, men han nikket da jeg sa at det er jo merkelig at så og si alle med denne sykdommen, har de samme leddplagene.

Men han kan ikke ledd da, så han kan ikke si så mye, ikke er det forsket på heller.

Jeg kvier meg litt for enda mer reise, selv om jeg vet at det er verdt det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...