Gå til innhold

Trenger vi kvinnedagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt i kjølevannet, men trenger vi virkelig denne dagen? Greit nok å feire at kvinnene har gjort en stor innsats for å befri seg selv fra mennenes overherredømme tidligere i historien, men i dag er etter min mening ikke kvinnene underlegne, summa sumarum.

På noen områder er for eksempel mannen i ferd med å bli en taper. Det er tungt å måtte si det, men dette gjelder spesielt på den seksuelle arena. En jente som har en dildo i skuffen blir sett på som kul og moderne, men blåser du opp dukka di blir du sett på som en taper.

Burde kvinnedagen bytte navn til likestillingsdagen i stedet?

Skrevet

Nå må du huske på at dagen er internasjonal. Den feires ikke bare i Norge.

På verdensbasis er det mye å ta av når det gjelder likestilling.

Gjest bella - (tb)
Skrevet

Naturligvis ikke. Det er dessuten en internasjonal dag, og kvinner ( i alle land, skjønt noen mer enn andre..)har langt igjen før vi kan snakke om full likestilling.

Skrevet

Nå må du huske på at dagen er internasjonal. Den feires ikke bare i Norge.

På verdensbasis er det mye å ta av når det gjelder likestilling.

Joda. Men for likestillingas skyld, er det kanskje fint om vi bytter navn til likestillingsdagen, eller hur?

Likestilling har jo blitt synonymt med økte rettigheter for kvinner. Det er viktig at menns rettigheter også ivaretas, spesielt i et land som Norge.

Skrevet

Tja, kanskje en av de gamle parolene er mer aktuell i dag enn før.

Ta natta tilbake er jo veldig aktuell i disse tider med så mange voldtekter og så mange diskusjoner om kvinners påkledning.

Og som det ble sagt lenger ned i tråden, det er en internasjonal dag for kvinner i alle land.

Gjest et mannebein
Skrevet

Nei. I Norge kommer feiringen av den til å dø ut av seg selv akkurat som det svenske ekstremistiske feministpartiet.

Hva skal de med denne dagen? Feire kvotering, dvs. egotripp på menns bekostning? Eller det aldeles hodeløse forslaget om at mors og fars arbeidergiver må dele på utgiftene til svangerskapspermisjon og syke barn?

(http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1659939.ece) Fjerning av hattemannen på trafikkskilt? Slik sett har vel likestillingsombudets opptreden som et petimeteraktig kulturpoliti irritert mer enn nok.

I Norge har feminisme vært opphøyet til statsreligion, bare de politisk korrekte messer om sånt fremdeles. Om et par tiår blir det helt tyst. Da går nemlig de siste rødstrømpene inn i en nitrist pensjonisttilværelse uten å etterkommere. For de var jo så opptatt av å realisere seg selv i jobb, at barn var uaktuelt. Ofte ble de også uten ektemann, for sånne neandertalere var uegnet til å slippe innenfor dørstokken.

Gjest Baldura
Skrevet

Den dagen me ikkje treng farsdagen.

Den dagen me ikkje treng homodagen.

Den dagen me ikkje treng morsdagen.

Den dagen me ikkje treng nasjonaldagen.

Den dagen me ikkje treng arbeidardagen.

Da treng me ikkje kvinnedagen heller. Og forresten; treng me slike dagar?

Den dagen me ikkje treng

Skrevet

Jeg syns igrunnen heller formålet med dagen kan endres. Kvinnedagen kan være en hyllest til kvinne, og ikke en dag hvor man kjører propaganda av ulik type.

Vet du forresten at 7.oktober er mann-dagen?

;-)

Skrevet

Kjølevann er sånt som man avkjøler f.eks motorer med.

Kjølvann, derimot, er bølgestripa etter en båt, og den kan man jo godt seile i noen dager for seint.

Forøvrig mener jeg dagen (8.mars) bør rustes opp og være mindre Fett og Ladyfest og mer internavsjonal solidaritet, både hjemme og ute.

Gjest desimal
Skrevet

Den dagen me ikkje treng

Er jo litt forskjell på morsdag og nasjonaldag da.

Skrevet

Den dagen me ikkje treng

Nasjonaldag "trenger" vi strengt tatt ikke, men det er da noe å feire, nasjonen vår!

Kvinnedagen er like meningsløs som seigmanndagen, tannbørstebyttedagen og blåhvaldagen.

Skrevet

Jeg syns igrunnen heller formålet med dagen kan endres. Kvinnedagen kan være en hyllest til kvinne, og ikke en dag hvor man kjører propaganda av ulik type.

Vet du forresten at 7.oktober er mann-dagen?

;-)

7. oktober mann-dagen? Har aldri hørt om.

Men det er mandag hver uke.

Skrevet

Kjølevann er sånt som man avkjøler f.eks motorer med.

Kjølvann, derimot, er bølgestripa etter en båt, og den kan man jo godt seile i noen dager for seint.

Forøvrig mener jeg dagen (8.mars) bør rustes opp og være mindre Fett og Ladyfest og mer internavsjonal solidaritet, både hjemme og ute.

Takk for oppklaring kjøl/kjøle.

Skrevet

Joda. Men for likestillingas skyld, er det kanskje fint om vi bytter navn til likestillingsdagen, eller hur?

Likestilling har jo blitt synonymt med økte rettigheter for kvinner. Det er viktig at menns rettigheter også ivaretas, spesielt i et land som Norge.

"Men for likestillingas skyld, er det kanskje fint om vi bytter navn til likestillingsdagen, eller hur?"

Nåja, man må nesten huske på at kvinnedagen også er for de som lever der de er milevis unna som noe i det hele tatt kan ligne likestilling. Jeg hørte på tv på kvinnedagen at det hvert eneste år dør like mange kvinner av vold, som følge av kreft.

Så ja, jeg mener så absolutt at verden trenger kvinnedagen, om ikke Norge gjør det.

Skrevet

Er jo litt forskjell på morsdag og nasjonaldag da.

Morsdag trenger vi i hvert fall ikke! Vi trenger snarere en dag for de som ikke kan bli mødre.

Morsdag er kjøpt og betalt av handelsnæringen for at vi skal bruke mer penger på gaver.

Skrevet

Syns vi trenger kvinnedagen.

Men hovedfokuset bør være internasjonal solidaritet og minoritetskvinners rettigheter.Samt retten til å ferdes fritt i Oslo uten å bli overfalt og voldtatt!!!!!!

Nytt overfall i slottsparken i natt........

grrrr.

Skrevet

Morsdag trenger vi i hvert fall ikke! Vi trenger snarere en dag for de som ikke kan bli mødre.

Morsdag er kjøpt og betalt av handelsnæringen for at vi skal bruke mer penger på gaver.

Jeg liker morsdag jeg. Godt med en dag hvor ungene viser at de setter pris på mamman sin og det er "tvang" å komme på besøk.

Skrevet

Jeg liker morsdag jeg. Godt med en dag hvor ungene viser at de setter pris på mamman sin og det er "tvang" å komme på besøk.

Det er veldig forskjellig hvor høytidelig folk tar denne dagen. Selv går dagen meg hus forbi rett som det er, uten at jeg tror mamma blir skuffa av den grunn.

Blir litt som Halloween. Fatter ikke at folk gidder henge seg på denne amerikanske søppeltradisjonen. Men folk er forskjellige.

Skrevet

De virkelige problemene blir ikke tatt opp. Innvandrerkvinnene er pariakasten i landet, ingen bryr seg om dem. Krisesentrene er fulle av mørbankede koner og unger. Fødestuene er fulle av krisetilfeller. Uten at noen løfter en finger.

Vel, de er fremmedkulturelle og "kvinnene selv må ta inititivet, eller så nytter det ikke". Spørsmålet er hva det er som ikke nytter? Det de ikke har gjort. Den urett som ikke rammer "dem selv".

De skammer seg ikke en gang.

Skrevet

Ja, for min del kan den godt bytte navn til likestillingsdagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...