Gå til innhold

Trenger vi kvinnedagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er veldig forskjellig hvor høytidelig folk tar denne dagen. Selv går dagen meg hus forbi rett som det er, uten at jeg tror mamma blir skuffa av den grunn.

Blir litt som Halloween. Fatter ikke at folk gidder henge seg på denne amerikanske søppeltradisjonen. Men folk er forskjellige.

Jeg bruker morsdagen som en unnskyldning til å bake kake! :o)

Halloween overser jeg glatt.

Gjest hos oss
Skrevet

Verden trenger kvinnedagen. Her i Norge bør vi bruke dagen først og fremst til å rette fokus på kvinners situasjon i mange andre land, men også til saker / paroler som "ta natta tilbake" (mht voldteksøkningen), rett til full stilling (i mange kommuner må folk (mest i kvinneyrker) sette sammen små brøker av stillingsandeler i mange yrker innen helse og omsprg, dette gir lavere lønn, mer uforutsigbarhet og vanskeligere karriere / utviklingsmuligheter for kvinnene. Dette gjelder mange tusen kvinner i Norge.

Men hovedsaklig bør det være en solidaritetsdag, med kvinner i resten av verden.

I mange andre sammenhenger kan sikkert godt kvinnesak og feminisme byttes ut med likestilling.

Skrevet

Vi trenger denne dagen, og det er en internasjonal kvinnedag- ikke bare en norsk dag.

Vi trenger denne dagen helt fram til det blir slutt på at flertallet av alle minstepensjonister er kvinner. Kan ramse opp en hel haug andre grunner også, men denne er den viktigste syns jeg.

Skrevet

Vi trenger denne dagen, og det er en internasjonal kvinnedag- ikke bare en norsk dag.

Vi trenger denne dagen helt fram til det blir slutt på at flertallet av alle minstepensjonister er kvinner. Kan ramse opp en hel haug andre grunner også, men denne er den viktigste syns jeg.

Så når flertallet av minstepensjonister er menn, bør vi også få en mannedag, mener du?

Så klart er flertallet av minstepensjonister kvinner. Det finnes jo langt flere eldre kvinner enn menn.

Skrevet

Så når flertallet av minstepensjonister er menn, bør vi også få en mannedag, mener du?

Så klart er flertallet av minstepensjonister kvinner. Det finnes jo langt flere eldre kvinner enn menn.

Jeg har aldri sagt at flertallet av norske minstepensjonister bør være menn. Det er riktig at kvinner lever lengre enn menn, men som regel så lever de noen år etter at de har gått av med pensjon. Vurderer vi pensjonen på avgangstidspunktet så er det allikevel et overveldende stort flertall kvinner.

Jge vil ha et mer rettferdig pensjonssystem, ikke et som straffer det ene eller andre kjønnet

Skrevet

Jeg har aldri sagt at flertallet av norske minstepensjonister bør være menn. Det er riktig at kvinner lever lengre enn menn, men som regel så lever de noen år etter at de har gått av med pensjon. Vurderer vi pensjonen på avgangstidspunktet så er det allikevel et overveldende stort flertall kvinner.

Jge vil ha et mer rettferdig pensjonssystem, ikke et som straffer det ene eller andre kjønnet

Hvis det er tilfelle at menn har rett på mer pensjon enn kvinner pga kjønnet sitt, er det selvsagt latterlig.

Sikker på at det ikke rett og slett henger sammen med at menn som regel tjener mer enn kvinner før de blir pensjonert?

Skrevet

7. oktober mann-dagen? Har aldri hørt om.

Men det er mandag hver uke.

Bare spør hvem som helst. Det ble da snakket om det i media i høst også.

7. oktober er mannedagen - og da er det hans tur til å få ekstra oppmerksomhet. :_)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...