Gå til innhold

Skal jeg skifte etternavn?

Anbefalte innlegg

Agata1365381002
Skrevet

Jeg har min fars etternavn, et sen- navn, men ikke av de vanligste. Min mors pikenavn er meget uvanlig, det er pr i dag kun 15 personer som har det etternavnet i Norge.

Min mor har lyst til å ta tilbake pikenavnet sitt, og har spurt meg og søsknene mine om vi kunne tenkt oss å ta hennes navn. Jeg er vel den eneste av oss som er litt på gli ift det, de andre vil ikke.

Jeg er i tvil. Det pussige er at jeg var veldig tydelig på at jeg IKKE ville ta min eksmann sin etternavn da vi giftet oss, men nå vurderer jeg likevel å skifte navn! Det blir jo litt annerledes iom at dette navnet er et navn i min familie, men likevel. Jeg forstår meg ikke helt på meg selv;-)

Dere som har skiftet etternavn, tok det lang tid til å venne seg til det nye navnet? Jeg vet jo andre som har gjort lignende ting, og vi i omgivelsene rundt har fort kommet inn i det nye navnet.

Noen råd og innspill?

PS! Foreldrene mine er fortsatt gifte, det er ikke pga skilsmisse at min mor vil ta tilbake navnet sitt.

PS2! Mine barn har sin fars etternavn, så det får ingen konsekvenser der.

Agata1365381002
Skrevet

Kan ikke heller mannen din ta ditt navn?

Mulig jeg forklarte meg litt dårlig her:-) Jeg er singel og har absolutt ingen planer om å gifte meg, men lurer på om jeg skal ta min mors etternavn.

See?

Skrevet

Mulig jeg forklarte meg litt dårlig her:-) Jeg er singel og har absolutt ingen planer om å gifte meg, men lurer på om jeg skal ta min mors etternavn.

See?

Ja, hvorfor ikke. Hvis du ikke ser på ditt nåværende etternavn som en viktig del av din identitet. Ellers kan det jo hende forandring fryder.

Du kan jo også lage ditt eget morsomme etternavn, som f eks Hversaagod.

Skrevet

Jeg skiftet navn når jeg giftet meg. Dvs. jeg beholdt mitt sjeldne pikenavn som mellomnavn da.

Det tok bortimot 1 år før det føltes naturlig å bruke mitt nye etternavn. Når jeg presenterte meg sa jeg (fiktivt navn): "Jeg heter Sandra Martinussen......Hansen"

Opprommet fordi jeg ikke husket på det i farten.

Men etterhvert gikk det helt greit, og nå synes jeg det er kjekt med et litt mer vanlig etternavn.

Skrevet

Tja... Kan du ikke ta Farsnavn-Morsnavn, med eller uten bindestrek? Så får du begge to.

Selv heter jeg Lillemus Morsnavn Farsnavn.

Gjest melmøll
Skrevet

Ja, det kan du vel alltids gjøre. Det vil si at du og din mor vil få samme etternavn, dine søsken beholder deres fars etternavn, og dine barn har sitt navn etter din x-mann. Her må man holde hodet kaldt! Høres ikke ut som et navnebytte vil ha noe innvirkning på andre, din mors navn vil uansett ikke bringes videre, så da er det vel bare å velge det du synes er penest?

Gjest et forslag
Skrevet

Behold etternavnet ditt og slipp mer tull.

Skrevet

Det synes jeg du skaql gjøre, så er det bare deg som er deg.

Hvorfor gå rundt å hete noe som mange andre gjør, når du kan få et navn med særpreg.

Gjest blame
Skrevet

Jeg synes det er litt koselig med navn som har tilhørighet, enten gårdsnavn eller et unikt navn som ikke tilhører mange.

Jeg har egentlig et vanlig -sen navn, men når jeg ble 18 tok jeg til meg et navn som tilhører pappa og hans slekt. Men da fikk jeg et himla langt navn, i og med at jeg har to fornavn. Så da kvittet jeg meg med -sen navnet og er veldig fornøyd nå. Det er ca 1000 mennesker i Norge som har mitt etternavn.

Skrevet

Jeg synes det er litt koselig med navn som har tilhørighet, enten gårdsnavn eller et unikt navn som ikke tilhører mange.

Jeg har egentlig et vanlig -sen navn, men når jeg ble 18 tok jeg til meg et navn som tilhører pappa og hans slekt. Men da fikk jeg et himla langt navn, i og med at jeg har to fornavn. Så da kvittet jeg meg med -sen navnet og er veldig fornøyd nå. Det er ca 1000 mennesker i Norge som har mitt etternavn.

1000 er mye

Gjest blame
Skrevet

1000 er mye

Ikke i forhold til -sen navnet jeg hadde :)

Skrevet

1000 er mye

Det er 53 000 som heter Olsen og Johansen.

Skrevet

Jeg synes du skal skifte navn; liken ikke så godt -sennavn.

Skrevet

Det er 53 000 som heter Olsen og Johansen.

Såpass. Det er over én prosent av alle nordmenn.

Vanligste fornavn er Kristian, Muhammed og Bjørn, eller?

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg har såvidt vært innom tanken på det samme.

Jeg har et relativt vanlig etternavn, men mellomnavnet mitt (mors pikenavn) er det omtrent 10-12 personer i Norge som heter, inkludert de som har det som mellomnavn. Det navnet kommer til å dø ut med min generasjon om ingen kaller barna sine ved det navnet. Jeg tror at det nå er én liten gutt som heter det, samt to jenter som heter det til etternavn. Og så er det noen jenter som har det som mellomnavn.

Det er veldig spesielt, og derfor litt mer spennende enn mitt etternavn. Men samtidig så tenker jeg; skal jeg virkelig orke å gå gjennom resten av livet å stave etternavnet mitt for alle? Jeg bruker "aldri" det mellomnavnet, nettopp av den grunnen. Men det er jo selvsagt fordi det er så enkelt å bare bruke det vanlige navnet, da.

Så jeg har egentlig ingen gode råd til deg, annet enn at du må tenke godt igjennom det selv. Og at nok er veldig flott om du velger å ta navnet, om ikke annet for å bære det videre i slekten :)

Skrevet

Jeg har et relativt vanlig etternavn, men mellomnavnet mitt (mors pikenavn) er det omtrent 10-12 personer i Norge som heter, inkludert de som har det som mellomnavn. Det navnet kommer til å dø ut med min generasjon om ingen kaller barna sine ved det navnet. Jeg tror at det nå er én liten gutt som heter det, samt to jenter som heter det til etternavn. Og så er det noen jenter som har det som mellomnavn.

Det er veldig spesielt, og derfor litt mer spennende enn mitt etternavn. Men samtidig så tenker jeg; skal jeg virkelig orke å gå gjennom resten av livet å stave etternavnet mitt for alle? Jeg bruker "aldri" det mellomnavnet, nettopp av den grunnen. Men det er jo selvsagt fordi det er så enkelt å bare bruke det vanlige navnet, da.

Så jeg har egentlig ingen gode råd til deg, annet enn at du må tenke godt igjennom det selv. Og at nok er veldig flott om du velger å ta navnet, om ikke annet for å bære det videre i slekten :)

Hmm.... om du endrer navn til Caloni Zucchini og tar vekk makaronien, så går jeg i brevskrivings-streik, altså!

Gjest togli
Skrevet

Jeg vurderer også noe lignende. Jeg tok pikenavnet mitt som mellomnavn da jeg giftet meg for snart 11 år siden. Det er bare 55 stk som har dette etternavnet i Norge. Jeg tok mannen min sitt etternavn (ca 10 000 nordmenn har dette etternavnet) når vi giftet oss, mye pga at jeg følte det var greit at vi hadde felles etternavn når barna ble født.

Jeg må innrømme at jeg ikke helt klarer å venne meg til mitt "nye" etternavn, så det er godt mulig jeg dropper det etterhvert. Mannen min har ingen innvendinger, men jeg vet ikke helt hva ungene tenker.. Får vel ta en prat med dem ;-)

Agata1365381002
Skrevet

Ja, nettopp det siste du skrev er litt av poenget. Navnet er nemlig utdødd i min familie, de 12 stk som har navnet, er ikke i slekt med oss.

Selv om navnet er veldig uvanlig, er det på ingen måte vanskelig å skrive riktig. Ser derfor ikke for meg at det vil bli så stort pes med staving. Vel, sen- navnet mitt blir ofte stavet feil, så feilstaving er vel noe man risikrerer uansett:-) Kameraten min heter Hansen, og navnet skrives ofte Hanssen. Og han har tross alt det mest vanlige etternavnet i Norge!

Agata1365381002
Skrevet

Jeg vurderer også noe lignende. Jeg tok pikenavnet mitt som mellomnavn da jeg giftet meg for snart 11 år siden. Det er bare 55 stk som har dette etternavnet i Norge. Jeg tok mannen min sitt etternavn (ca 10 000 nordmenn har dette etternavnet) når vi giftet oss, mye pga at jeg følte det var greit at vi hadde felles etternavn når barna ble født.

Jeg må innrømme at jeg ikke helt klarer å venne meg til mitt "nye" etternavn, så det er godt mulig jeg dropper det etterhvert. Mannen min har ingen innvendinger, men jeg vet ikke helt hva ungene tenker.. Får vel ta en prat med dem ;-)

Jeg har alltid hatt forskjellig etternavn fra ungene mine, så det er de vante med:-) Helt naturlig for dem, de reagerer ikke på det i det hele tatt. Hvis noen benevner meg med deres etternavn, retter de bare og sier "mamma heter xxx til etternavn".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...