Gå til innhold

Skal jeg skifte etternavn?

Anbefalte innlegg

Agata1365381002
Skrevet

Jeg synes du skal skifte navn; liken ikke så godt -sennavn.

Jeg har ingen problemer med sen- navnet mitt, det er ikke av de vansligste. Men, jeg har lyst til mamma sitt navn skal føres videre, pr i dag er det ingen som har det navnet i vår familie.

Agata1365381002
Skrevet

Jeg synes det er litt koselig med navn som har tilhørighet, enten gårdsnavn eller et unikt navn som ikke tilhører mange.

Jeg har egentlig et vanlig -sen navn, men når jeg ble 18 tok jeg til meg et navn som tilhører pappa og hans slekt. Men da fikk jeg et himla langt navn, i og med at jeg har to fornavn. Så da kvittet jeg meg med -sen navnet og er veldig fornøyd nå. Det er ca 1000 mennesker i Norge som har mitt etternavn.

Ja, det ville ikke være aktuelt for meg å beholde sen- navnet mitt sammen med det nye etternavnet. Det blir for mye av det gode:-)

Agata1365381002
Skrevet

Det er 53 000 som heter Olsen og Johansen.

Da har jeg et "sjelden" sen- navn, det er i underkant av 4000 som heter det:-)

Agata1365381002
Skrevet

Ja, det kan du vel alltids gjøre. Det vil si at du og din mor vil få samme etternavn, dine søsken beholder deres fars etternavn, og dine barn har sitt navn etter din x-mann. Her må man holde hodet kaldt! Høres ikke ut som et navnebytte vil ha noe innvirkning på andre, din mors navn vil uansett ikke bringes videre, så da er det vel bare å velge det du synes er penest?

Ja, det blir flere navn å forholde seg til:-) Jeg bor på en helt annen kant av landet enn mine foreldre og søsken. Det at vi vil operere med 2 forskjellige etternavn blir det i så fall ikke et problem her på stedet. De kjenner ikke min familie.

Caloni Makaroni
Skrevet

Hmm.... om du endrer navn til Caloni Zucchini og tar vekk makaronien, så går jeg i brevskrivings-streik, altså!

*lol* :D

Caloni Makaroni
Skrevet

Ja, nettopp det siste du skrev er litt av poenget. Navnet er nemlig utdødd i min familie, de 12 stk som har navnet, er ikke i slekt med oss.

Selv om navnet er veldig uvanlig, er det på ingen måte vanskelig å skrive riktig. Ser derfor ikke for meg at det vil bli så stort pes med staving. Vel, sen- navnet mitt blir ofte stavet feil, så feilstaving er vel noe man risikrerer uansett:-) Kameraten min heter Hansen, og navnet skrives ofte Hanssen. Og han har tross alt det mest vanlige etternavnet i Norge!

Folk klarer vel stort sett å skrive det meste feil, ingen tvil om det. Så kanskje det er greit med et navn som "må" staves, sånn at det alltid blir rett? ;)

Men stort sett så er det ikke "hvordan skriver du det?" jeg hører, det er ganske enkelt "hva sa du nå, sa du?"

Det er bare én slekt i verden som har det navnet. Det er noen flere i Sverige, og så er det altså 10-12 i Norge.

Agata1365381002
Skrevet

Tja... Kan du ikke ta Farsnavn-Morsnavn, med eller uten bindestrek? Så får du begge to.

Selv heter jeg Lillemus Morsnavn Farsnavn.

Tja, det er jo mulig, men tror ikke det er et så godt alternativ. Det blir mye navn for å si det sånn;-) Navnene klinger faktisk ikke spesielt godt sammen.

Den eneste alternativet er at det nye navnet blir mellomnavn. Og jeg ser mange eksempler på at mellomnavnet "forsvinner". Kanskje spesielt når mellomnavnet ikke er innarbeidet fra før, sånn som det ville vært dersom det var mitt pikenavn som skulle bli mellomnavn - og ikke mamma sitt som i dette tilfellet:-)

Gjest mandolina
Skrevet

Hei!

Jeg skiftet etternavn da jeg giftet meg, det gikk veldig fort å venne seg til nytt navn.

Etternavnet jeg fikk er det bare 28 i Norge som heter og de fleste er i min fam iom vi har 4 barn.

Fornavnet mitt er heller ikke et vanlig norsk navn, dermed har jeg både fornavn og etternavn som er unikt, og ingen andre har dette navnet.

Ulempen er at jeg alltid må stave både fornavn og etternavn.

Jeg synes det er fint med et unikt navn og synes du skal bytte navn.

Hilsen

mariaflyfly
Skrevet

Kan du ikke ta det som et mellomnavn? Jeg har min mors pikenavn som mellomnavn (hun beholdt det som mellomnavn da hun gifta seg, og tok min fars etternavn og brukte begge), og min fars etternavn. Barna mine heter det samme som meg.

Agata1365381002
Skrevet

Ja, nettopp det siste du skrev er litt av poenget. Navnet er nemlig utdødd i min familie, de 12 stk som har navnet, er ikke i slekt med oss.

Selv om navnet er veldig uvanlig, er det på ingen måte vanskelig å skrive riktig. Ser derfor ikke for meg at det vil bli så stort pes med staving. Vel, sen- navnet mitt blir ofte stavet feil, så feilstaving er vel noe man risikrerer uansett:-) Kameraten min heter Hansen, og navnet skrives ofte Hanssen. Og han har tross alt det mest vanlige etternavnet i Norge!

Skjønner ikke hvorfor jeg skrev 12 - det er 15 stk:-)

Skrevet

Ja, hvis dette er noe du vil og og liker navnet er det vel bare å bytte i vei! ;-)

Jeg vet om en hel familie som byttet etternavn, i forbindelse med at de arvet en gård. De tok gårdsnavnet, slik som skikken var i gamle dager.

De virket fornøyde hele gjengen.

Gjest blame
Skrevet

Ja, det ville ikke være aktuelt for meg å beholde sen- navnet mitt sammen med det nye etternavnet. Det blir for mye av det gode:-)

Det skjønner jeg godt.. Det gamle navnet mitt besto av ca 30 bokstaver. Litt i overkant, altså :)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg har pappas navn som mellomnavn og mammas litt mer uvanlige etternavn som slektsnavn etter et navnebytte for mange år sida. Hadde gjort det samme igjen i dag.

Skrevet

Såpass. Det er over én prosent av alle nordmenn.

Vanligste fornavn er Kristian, Muhammed og Bjørn, eller?

Få som heter Muhammed, gitt! Men det kan nok staves på ulike måter.

Skrevet

Jeg har ingen problemer med sen- navnet mitt, det er ikke av de vansligste. Men, jeg har lyst til mamma sitt navn skal føres videre, pr i dag er det ingen som har det navnet i vår familie.

For at din mors navn skal føres videre, bør du kanskje også få barn som også får det navnet. Eller barna dine bør skifte navn.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg syns du kan bytte til din mors etternavn. Det er en flott skikk å prøve å bevare sjeldne slektsnavn. Bare synd at ikke dine barn også skal overta dette etternavnet.

Men om du bytter etternavn nå, så er det nok større mulighet for at dine barn også vil ta det en gang i fremtiden.

Jeg har byttet etternavn en gang selv, og vennet meg veldig raskt til det nye. Når noen tiltalte meg med det gamle bare et års tid etter, så føltes det helt feil.

ylvali1365381015
Skrevet

Skift navn. Tror jeg.

Din mor hadde sikkert beholdt pikenavnet sitt om hun hadde giftet seg i dag.

Kvinner kan i dag føre slektsnavn videre, i min familie er det mitt slektsnavn barna har fått.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...